Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Glömde en sak igår….

Av tedsams - 17 juni 2012 09:37


Jag har ju tagit bilder på de rallybanor där vi tävlat, så här kommer gårdagens banor.



Nybörjarklassen först.....

  

    

… och sedan fortsättningsklassen.

   

    

Och för er som inte är så insatta… i nybörjarklassen har man hunden kopplad, och i fortsättningsklassen har man lös hund. Så förutom att det tillkommer några moment i den klassen så är svårigheten okopplad hund.



Men eftersom man inte får ha sträckt koppel, eller använda kopplet för korrigeringar, så borde det inte vara så stor skillnad. Fast då och då kan man förstås se hundar som säkert skulle travat iväg åt sitt egna lilla håll om dom inte suttit fast i ett koppel.   

   

   


Men jag har fått nåt att klura på… Salza ser faktiskt ut att tycka att "vanlig" lydnad är roligare än rallylydnad. Och det beror förstås på mig det….     

   


Vi pratade om det igår, och vi kom fram till att jag antagligen tycker att det är lite enkelt, och att jag tycker att Salza också borde tycka att det är lite enkelt, och att jag därför inte har belönat lika roligt som när vi tränat vanlig lydnad.

   


I vanlig lydnad har jag ju verkligen lagt mig vinn om att ha en hund som är på G, och som viftar vilt på svansen i de olika momenten. Men här har jag nog bara tagit för givet att Salza kan ju det här, jisses… en bana på knappa 2 minuter, det är väl en baggis….   och så har jag slarvat med motivation och belöning.  

   


Det jag har glömt är att det under de där 2 minuterna krävs 100% fokus av Salza (och av matte!) och att momenten sker slag i slag hela tiden….



Jaja, får väl skärpa mig lite där kanske…. Men ju roligare desto mer förväntan, och då blir det ännu fler lyftade tassar och därmed fler avdrag…. svår balansgång det där.

    

  


Men på tal om träning….



Jag förstår inte hur vissa människor som tränar hund tänker.   Dom tränar och tränar och tränar, och betalar dessemellan stora pengar för att åka land och rike runt för att träna för olika PT … år efter år…. och resultatet blir ändå inte det som dom önskar.



Förstår dom då inte att dom måste anfalla "problemet" från ett annat håll? Problemet är uppenbarligen inte mängden träning, det är kvalitén på träningen som är bristfällig… eller… det är deras eget uppträdande som ställer till det på tävling.

   


Men när man läser eller hör om hur vissa människor tränar så verkar det som att dom tror att det är mängden träning som är avgörande. Och det kan det ju vara också, under förutsättning att man tränar på "rätt" sätt.

   


När man tränar så ska ju hunden hela tiden bli bättre och bättre, annars är man ju fel ute. Om det nu inte är en hund som redan gör saker och ting perfekt, då vill man ju naturligtvis bara befästa det utförandet… men det gör man ju inte genom att köra det momentet gång på gång hur ofta som helst.



Men det är en annan fråga det… åter till dem som tränar och tränar och tränar utan att nå fram till några förbättringar.

  

  


Varför i himmelens namn kör man samma övningar gång på gång, får samma resultat gång på gång… drabbas av samma problem på tävlingarna gång på gång… och ändå förändrar man inget i sin träning???



Jaja, jag har inte med det att göra, jag vet. Men när folk ändå lägger ut det i sina bloggar och lite överallt på nätet, då är det väl ändå meningen att man ska läsa det, eller???



Och när jag läser bloggar och dagböcker och sånt, så kan jag inte låta bli att fundera över saker och ting. I all synnerhet inte om det gäller hundträning eftersom det är så himla intressant.

  


Och nu tänker jag inte på dom som tränar bara för att det är kul att träna, dom som egentligen struntar i hur resultatet blir, träningen i sig är det roliga. Dom som egentligen inte har för avsikt att någonsin tävla, utan som bara tränar för att aktivera sig och sin hund. Dom struntar jag i… i det här sammanhanget i alla fall.   

  

  


Jag pratar om dom som har tävlingsambitioner och som deppar ihop efter varje tävling just bara för att det inte gick som dom hade hoppats.



För vet ni… jag har aldrig någonsin trott på det där att "ja men jag är nöjd i alla fall…" när förhoppningarna inte uppfylldes på tävlingsdagen.



Så klart att man kan hitta positiva saker i det man gjort, även om målet inte uppnåddes, vissa specifika saker kan man ju naturligtvis vara nöjd med även om helheten inte blev så bra. Men inte tror jag att folk tränar och tränar och tränar, betalar avgifter och dyr bensin, åker långa vägar för att tävla, och sedan ändå är nöjda när dom inte uppnår sitt mål.   



Näe, det där tro jag inte på… men det är ju naturligtvis upp till var och en hur man hanterar sånt där, lite självbedrägeri kanske man mår bra av ibland. Fast jag tror kanske inte att det är så nyttigt med tanke på kommande träningspass… risken är ju att man inte "tänker om" utan kör på i gamla vanliga banor.

  

   


Ja, det var dagens tyckande det…. mitt pekfinger tycker att jag ska sluta skriva nu….   Jag lyckades klämma det fingret i bildörren i förrgår, och det var inte så himla roligt. Jag har upptäckt att pekfingret är ett finger som används väldigt ofta.....  

   

Hoppas ni har en fin söndag framför er…..!!     Nu ska jag först käka fruksot, sedan ska jag flytta in en massa grejor i vårt nya skåp i badrummet. Det är dåligt med förvaringsutrymmen i den här lägenheten, men i förrgår monterade vi ihop ett högskåp som vi köpt, och som ska stå i badrummet. Där hoppas jag att det får plats en massa prylar så att det blir lite utrymme frigjort på andra håll.   

   

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards