Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 juni 2012

Av tedsams - 16 juni 2012 18:45


Idag har vi varit långväga och tävlat igen, och vi gjorde en värdig sorti ut ur nybörjarklassen och in i fortsättningsklassen.   



Klassvinst med 98 p av 100 möjliga, och de två avdragen vi hade berodde på Salzas lyftade framtass i samband med att hon sätter sig.   Jag kommer aldrig att få henne att sluta med det, så full pott på 100 p kommer vi aldrig att kunna räkna med. Fast ju högre upp i klasserna man kommer desto svårare blir det ju, och sannolikheten för full pott på 100 p minskar.



Men vi är förstås supernöjda med dagens resultat, vi fick en liten glasgrejs och 15 kg Royal Canin hundfoder som belöning för vår insats, och det är ju inte illa.   Det är ju bara lite synd att Salza inte kan äta den hundmaten… då kommer hon att rulla fram efter 14 dagar… men Ibsen blir väl desto gladare antar jag, det är han som får ett rejält tillskott i fodertunnan.  

  


Träningskompisen, som var ressällskap idag också, fick också finfina poäng. Matte var lite slarvig där idag så dom hamnade på 89p, men det kan man verkligen inte klaga på.   


Nu satsar vi i alla fall vidare mot fortsättningsklassen vid nästa tävling.

   

  


Även om Salza var allra bäst just vid tävlingen så hann hon skämma ut sig också.   


Ett "gammal-grinig-satmara"-utfall hann hon med mot en stackars kille som bara ville hälsa lite vänligt. Eller… när jag tänker efter så var det två killar som fick på tafsen av henne, fast den ena lite rejälare än den andra.   


Nedrans satmara den där Salza…. ibland i alla fall. Men jag misstänker att Salza fick klart för sig vad matte tycker om såna där dumheter.



Fast det var delvis mitt fel, i det ena fallet. Jag var fullastad med stol och kylväska och Salza… och när hanhunden kom och ville hälsa så släppte jag kopplet för att dom inte skulle trassla in sig. Och då hade jag inte heller möjlighet att korrigera Salza när hon började mopsa sig…. och en sån chans missar ju inte Salza, inte.  



Men hon är rolig, lilla Salza. Bara en stund tidigare upptäckte jag att hon lugnt stod och hälsade på och undersökte en av de andra tävlande tikarna som råkade komma inom räckhåll. Lugnt och stilla, inget tecken på nån satmara då inte…. knäppskalle är hon minsann ibland.

  

   


Men jag får väl för skojs skull ansöka om ytterligare en titel för Salza nu då…. RLD N kommer att läggas till hennes redan långa titelrad. Fast det är väl ingen som vet vad det betyder, och det gör ju inget…. men det står för Rallylydnadsdiplom Nybörjarklass om det är någon som vill veta.

   


Nu känns det som att det inte blir så mycket mer gjort idag. Vi har ju inte gjort så himla mycket, men 35 mil bakom ratten och många timmar ute i blåsten och friska luften tar på krafterna det också. Och när nu middagen är avklarad så blir det nog bara till att slappa resten av kvällen.

    


Fast jag ska anmäla till nästa tävling först. Och då ska jag anmäla Ibsen också, så nu gäller det att jag får tummen ur och börjar träna honom lite mer seriöst. Han har en hel del kvar som han måste lära sig innan det är dags….   

  

  


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards