Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 juni 2012

Av tedsams - 14 juni 2012 09:02

…. ser ut så här:

    




Full av mjukisdjur, där dom som piper är favvisar. Fast det är ju tyvärr så att många pipisar tystnar efter ett tag… eller också blir dom mördade i en dragkamp mellan Salza o Ibsen, få mjukisdjur överlever nåt sånt. Bollar gillar hon ju allra mest, men dom kan jag inte ha där, då lägger Ibsen beslag på allihop och biter sönder dom.   Så bollarna använder vi bara under mitt överinseende och när jag bestämmer att dom får lekas med. 

  

Sen finns det en leksakslåda till….

  

 


...... en där det ligger lite större repgrejor som det var tänkt att Ibsen skulle härja med, men han gillar inte dom där grejerna nåt speciellt så dom bara ligger där till ingen nytta.   


Och längst ner i botten på den lådan ligger det ett antal avgnagda märgben. När hundarna gnagt färdigt på ett ben så slänger jag ner det i den där lådan eftersom dom då och då plockar fram de där gamla benen och gnager lite till på dom. Och eftersom märgbenen är lite tunga så lägger dom sig alltid i botten av lådan, under leksakerna.



  

Häromdagen såg jag när Salza tänkte hämta sig ett ben att gnaga på. Hon gick fram till lådan där benen finns, stack ner huvudet och försökte få tag på ett ben. Det gick inte…. hon fick tag i ett ben, men fick inte upp det ur trasslet med repleksakerna.



Jag tänkte precis gå dit och hjälpa henne när hon fixade det där själv.   

   


Hon lyfte bort leksakerna som låg i vägen, tog en i taget i munnen och släppte den på golvet bredvid lådan. När alla leksakerna låg i en hög på golvet började hon plocka upp märgbenen…



Tog upp ett, släppte det på golvet, nosade lite på det och tog sedan ett annat ben ur lådan, släppte det, nosade på det… och tog nästa ben ur lådan.



När alla benen låg uppradade på golvet nosade hon noga på allihop, valde ett och la sig en bit bort och gnagde för glatta livet.

  



Vet ni att jag blir impad av sånt där.   Salza har aldrig lärt sig att plocka upp saker ur en korg eller nåt sånt… eller att städa bort sina leksaker och lägga dom i en låda. Vi har inte sysslat med nåt sånt….



Vi har i och för sig gjort andra olika urvalsövningar , men då har ju jag "dukat" för det och sedan bett henne göra det. Och det är ju ändå inte riktigt detsamma som det hon nu gjorde….



Nu gjorde hon det här helt spontant och det tycker jag är lite imponerande. Hon välte inte bara lådan som Ibsen gör ibland när han ska ha tag på ett ben, utan hon plockade ur en sak i taget, och hon valde noga mellan benen… och tog sedan det hon tyckte var bäst.

  

   


Nu kanske era hundar gör sånt här var och varannan dag, men jag blir impad i alla fall. Man ser ju tydligt att det finns en tanke i huvudet på dom när dom gör så här. Tänk efter…. vad är det dom gör???



Jo, det är ett djur som medvetet, på eget initiativ, utan att vara lärd till det, plockar ur sakerna… en och en i taget…. ur en låda för att nå det som ligger underst i lådan…. det ÄR imponerande.   

  

   


Imponerande är också blommorna på det pyttelilla träd som vi har på vår "norrsida". Det växer inget alls, inte som vi har kunnat se på 2 år i alla fall, men nedrans så det blommar i år. Fint att se på…

  

 


   

För övrigt är det inte så mycket som är imponerande… jo, en sak till… min huvudvärk.   Vaknade vid 3-tiden i natt av att det kändes som att huvudet skulle sprängas, inte så kul. Nu har jag stoppat i mig diverse medikamenter så nu ligger värken bedrägligt lugn där i bakgrunden och moler lite, och bara väntar på att få blomma upp för fullt igen…

  


Håller på i tvättstugan idag också, fast jag har inte så mycket tvätt så det är nog snart klart. Skulle egentligen åkt och handlat idag, men, men…. huvudvärken får faktiskt avgöra hur det blir med den saken. Men det är skönt att slippa handla på fredag tycker jag.

  

  


Förresten… träningen igår blev inte riktigt vad vi tänkt oss. Vi blev lite oplanerat ombedda att presentera rallylydnaden för en kurs som pågick på klubben igår kväll, och det tog ju sin lilla tid. Men visst tog vi gärna chansen att få göra lite reklam för rallyn, men det innebar ju också att vår egen träning inte blev som planerad.



Tänka ut en bana, fixa i ordning skyltarna, ställa ut banan, visa hela banan med en hund som kan (träningskompisens), sedan prata lite om rallylydnad, förklara vad det går ut på och förklara lite om hur man tyder skyltarna. Sedan fick kursdeltagarna själva prova på skyltarna… och det tog ju lite tid att visa och förklara och stötta där det behövdes.

  


När det var avklarat hade det gått nästan 2 timmar. Då tog jag ut Salza o Ibsen så att de fick träna på banan ett par gånger var, sedan fick dom leka och härja lite…. sedan var det dags att plocka ihop banan…. koner och skyltar… in med dom i klubbstugan och så ställa undan där… sedan låsa (alla andra hade då gått hem), in med doggsen i bilen och hem igen. Tre och en halv timma blev det allt som allt… visserligen kul, men min rygg tyckte att det var jobbigt.


   

Men vi vill gärna få igång lite rallyverksamhet frampå hösten när vi startar nya kurser, och då är det bra att vi får komma till de kurser som pågår nu, och göra lite reklam för oss.   

   


Slutbabblat för denna gången.... ha en finfin dag!!    


 

    

Ovido - Quiz & Flashcards