Tedsams blogg

Alla inlägg den 12 juni 2012

Av tedsams - 12 juni 2012 10:55


Det där ni vet, som jag satte mig här vid datorn för att göra igår, det blev inte gjort då   , men NU är det gjort.    Och på köpet har jag återupplivat lite gamla kunskaper i Excel också… jisses, den gamla dammiga hjärnan funkar faktiskt då och då, fast det tar lite tid att väcka gamla kunskaper till liv igen.

   


Och varje gång jag sliter mitt hår för att göra nåt som jag tycker är jobbigt och där det känns som att "jag kan inte!!" så tänker jag på en av mina gamla chefer och vad han alltid sa:



"Men Barbro, tänk på att du bara använder 7% av hjärnan kapacitet så här till vardags, det finns massor av oanvänd kapacitet kvar!"



Haha… så rolig var han…..   men han var för övrigt en jäkligt bra chef.

   

  


Igår fick hundarna i alla fall en rejäl genomkörare… främst en hjärn-genomkörare , ingen direkt spring-i-benen-genomkörare.



Kurt hade lagt ett litet spår till Ibsen på ett gärde här i närheten, så det fick han börja med. Sex pinnar var utlagda och med gemensamma krafter fann vi också sex pinnar. Han är lite ointresserad av pinnarna, spåret är viktigare.

  


Under tiden höll Salza konsert i bilen….   och när vi kom tillbaka dit och jag släppte ut henne så fick dom en liten kort rastningsrunda.



Sedan gick vi till en närbelägen fotbollsplan där vi roade oss väldeliga.

  


Ibsen blev uppbunden och Salza fick leta upp spårpinnar och bollar som jag lagt ut i högt gräs. Och hon är bra på det där med att leta… eller… hon ger aldrig upp letandet, men jag vet i ärlighetens namn inte riktigt säkert hur bra hon kopplar på näsan. Jag har en känsla av att det är kul att springa runt och låtsas leta ibland också…   



Men det var inte helt enkelt i det där gräset som nådde mig upp till knäna, och där det dessutom var många gropar i marken där grejorna gömde sig.



När Salza hittat det hon skulle var det Ibsen tur. Då fick Salza ligga lös på gräsmattan och titta på. Hon är duktig på det… Stanna där! säger jag, och då gör hon det trots att Ibsen skuttar omkring alldeles i närheten och letar bollar för glatta livet.   

   


När han letat färdigt band jag honom igen. Han fixar inte att ligga lös och vänta på sin tur, han behöver känna begränsningen av ett koppel för att hålla sig hyfsat lugn.

    


Sen tränade Salza och jag rallylydnad. Vi gick en bana som bara fanns i mitt huvud, inga skyltar och inga koner och inget alls… bara min fantasibild i min hjärna. Och det gick bra, men det är den där jäkla lyftade tassen förstås… men den lär vi få leva med.   

    


Sen fick hon ligga och titta på när Ibsen och jag tränade rallylydnad. Hans akilleshälar är att sitta framför, och att göra den där helomvändningen… den gamla ni vet. Den där man vänder in mot hunden och hunden vänder bakom ryggen på mig. Den har han svårt för…. och han har också lite svårt för att gå in till min vänstra sida via min högra sida. Ja, ni som tränar rally vet vad jag menar….

    

  


Sen blev det lite tjosan svejsan för doggsen, då använde jag bollkastaren och slängde iväg lite bollar åt dom. En åt Ibsen åt ena hållet, och så snabbt en åt Salza åt det andra hållet.



Gör jag inte så, så tar Ibsen båda två… han är supersupersnabb med sina långa ben, Salza har inte en chans att hinna med.

  


Och för att Ibsen inte skulle bli halt igen, han blir gärna det när han rusar så där ohämmat, så band jag honom med en av bollarna som sällskap, och så fick Salza roa sig med att hämta bollen när jag kastade in den låååångt in i högt gräs. Nedrans så hon jobbade….   

  

  


Sen blev det lite rast vila och lite kisspaus, sen tränade vi en omgång rally till. En hund i taget och den andra fick ligga och titta på…. och bara det att ligga så nära och titta på utan att få vara med är superjobbigt för i alla fall Ibsen. Salza är van vid det, men det är inte Ibsen, och i och med att han stressar upp sig så snart det är jobb i faggorna så har han det extra jobbigt.

  


Sen letade vi saker en omgång till, och så blev det ett par såna där långlånga bollhämtningar igen… sen packade vi ihop och gick hem.

    

  


Och gissa…. jag hade min Runkeeper igång bara för att jag var lite nyfiken på hur mycket jag egentligen går medan jag tränar hund. Jag rörde mig på ett litet område hela tiden, men jag gick ju också hela tiden…. och jag hade (Ibsens spår oräknat) gått 2,6 km när vi var klara att packa ihop.

   


Inte undra på att hundarna sov gott resten av dan… förutom all den hjärngympa dom fick, så måste dom har sprungit rejält långt under sitt sakletande och sitt bollhämtande.

  

  


Idag tror jag inte att det blir så himla mycket aktivitet här. Jag har hamnat i nåt skov av energilöshet… eller energibrist eller vad man nu ska kalla det. Känner mig alltid trött, och det mesta känns jobbigt när det ska göras.


Visserligen sover jag dåligt på nätterna, men det borde väl i alla fall finnas nån enda dag då jag borde vara lite piggelin och ha lite energi tycker jag. Det är jobbigt att inte ha nån ork till nånting….   

  

Men Ibsen behöver klippas igen. Borde ta tag i det nu, annars blir det nog inte gjort denna veckan, det är ganska så fulltecknat både onsdag o torsdag med andra saker. Men det tar också emot att sätta igång med det, men mest bara för att jag har så ont i mina händer….

  


Jaja, vi får se….

    


Hoppas ni har det bra, och att solen skiner över er alla!    

   

     

    

Ovido - Quiz & Flashcards