Tedsams blogg

Alla inlägg den 10 juni 2012

Av tedsams - 10 juni 2012 10:28


I går när vi var ute på promenad så passerade vi en liten del av sjön som finns här i området. En liten dyig sjö som är ett paradis för sjöfåglar, den håller på att växa igen och den är som sagt ett paradis för allehanda sjöfåglar. Och just nu har dom fullt upp med sina bon och sina ungar….

  


Vet inte om ni ser alla måsarna inne i vassruggen….

   

       


Mobilen är inte så bra på långa avstånd… men det finns massor av såna här "boplatser" i sjön och det kryllar som sagt av bon och små, små ungar…

  


Vi skrämde iväg en hona med sina ungar, dom gav sig snabbt iväg bort från stranden…. Men hundarna var inte ens i närheten av vattnet, det var nog jag som skrämde dom när jag klampade iväg över en liten bro.

   

           


När Salza såg dom simma iväg tänkte hon nog ta upp jakten tror jag, men jag sa NEJ, och hon tvärvände och lät dom vara ifred.

   


Det går massor av hundar runt den där sjön, och de flesta går kopplade. Våra hundar går lösa men ni har ju tidigare sett bildbevis på att Salza faktiskt lyder mig och låter bli fåglarna., och Ibsen är inte intresserad alls.

    

        


Men det jag blir förbannad på är dom hundägare som har sina hundar lösa och som INTE kan få stopp på dom, utan låter hundarna dra ner i vattnet och jaga fåglarna och deras ungar.   

  

    


Igår kom det en sån hundägare med barnvagn, sambo och lös hund…. och hunden drog på 50 meters avstånd ner till sjön, slängde sig i vattnet och skrämde iväg en stor flock med änder och deras pyttesmå ungar som befann sig bara ett 10-tal meter från land.   

   


Hela tiden hunden sprang ner mot sjön skrek hundägaren NEJ! NEJ! NEJ! med allt högre röst, men hunden reagerade inte alls. När hon väl fått upp sin hund på land så fortsatte hon att skälla på hunden, och sedan säger hon till sin sambo… "Jag blir vansinnig på honom när han alltid ska bada i det där äckliga vattnet!"     

       


Hon blev alltså inte vansinnig på sin hund för att den inte lydde henne, och hon blev inte vansinnig på sin hund för att den jagade små fågelungar under den tid då hundar inte får springa lösa och jaga vilt (fåglar är också vilt!!!) utan kruxet var att han badade i vatten som var dyigt och äckligt.

    


Jag var väldigt nära att säga till henne, men jag har ju med åren lärt mig att det nyttjar inget till så jag var tyst.


Enda sättet jag kunde hitta på att reta henne lite, var att låta mina hundar gå lösa förbi henne där hon stod och kämpade med alla sina krafter för att kunna hålla sin hund som gjorde hysteriska utfall mot mina hundar medan matte återigen skrek för full hals NEJ! NEJ! NEJ!….

   

  


Jag blir så jäkla trött på folk som inte kan hålla ordning på sina hundar. Har man inte inkallning på sin hund i alla lägen så kan man inte… får man inte!!!…. ha den lös, i all synnerhet inte vid denna årstiden.



Det går rådjur här i området också… och en sån hund som jag såg jaga änderna igår kommer snabbt ikapp ett rådjurskid, och vad händer då tro? Fast det behöver inte "hända" nåt, det är tillräckligt illa att ett djur blir hetsat av en lös hund....

   


Visst är det enklast för många att släppa hunden lös, då slipper man ju hänga som en trasa efter i kopplet. Men är man så jäkla lat att man inte kan lära sin hund inkallning, eller att gå ordentligt i koppel, då ska man ta mig sjuttan inte ha nån hund.   

   


Jaja, det var dagens klagovisa det…. men ibland kan man faktiskt förstå folk som inte tycker om hundar. Fast det tragiska med det är ju att det inte är hundarnas fel, det är ju alltid ägarnas. Men det är ju alltid hundarna folk tycker illa om, det är sällan man hör någon skälla efter den människa som inte klarar av att uppfostra hunden.

  

  

Men vet ni…. i huset mitt emot oss, där finns det 8 lägenheter och där bor det nu 6 hundar (väluppfostrade och lydiga) och 4 katter. Vi ville ju bo i det här området just för att det är så lämpligt när man har hund… det finns visst fler än vi som tänker så….  

   

Idag är det återigen en solskensdag här, men det blåser svinkallt ute, varmt är det bara om man hittar nån vrå där det är lä.

Hoppas solen skiner på er också, och att ni får en riktigt skön söndag.   

   

    




 


Ovido - Quiz & Flashcards