Tedsams blogg

Alla inlägg den 4 juni 2012

Av tedsams - 4 juni 2012 10:38


Det regnar och regnar och regnar och regnar…. och rätt som det regnar så kommer det en skur.   Och det är dessvärre inget milt vårregn, utan svinkallt och rena störtskurarna emellanåt.   

   


Undrar vart våren tog vägen?? Jag är ju en vår- och höstmänniska, mår allra bäst under dom årstiderna, men då får det ju inte regna precis hela tiden.

   


Jaja, ingen idé att beklaga sig. Det är väl ingen av er som tänker göra något åt det i alla fall antar jag.   

  



Salza och jag var och tränade i Timrå en stund i går, och där regnade det minsann inte Det var till och med lite sol då och då… men när jag sedan närmade mig Sundsvall på väg hem, då regnade det igen. Tänk att en dryg mil kan göra sån skillnad i vädret….    

   


I går tränade vi på förra helgens fortsättningsklassbana, och det är faktiskt väldigt mycket roligare när man kommer ur nybörjarklassen. Det syns också tydligt på hundarna, det händer lite mer i den klassen och då piggnar hundarna till.    

   

Men återigen så kunde vi konstatera att det är jobbigt för små hundhjärnor med rallylydnad.

  

  


Hundarna satt i bilen en stund meden vi pratade och planerade lite inför framtiden, Sedan gjorde vi i ordning banan och byggde den, och sedan var det hundarnas tur. Dom fick gå banan två ggr var och det gick finfint, sedan fick dom lattja lite och koppla av, och sedan provade vi på några svårare moment från de högre klasserna…. bara ur minnet, utan skyltar.



Och det finns ju många klurigheter att fundera på där, så vi testade och provade lite av varje med doggsen, och sedan var det dags att plocka ihop.

  


Äh, vi går banan en gång till innan vi tar bort den, sa jag… och drog iväg med Salza vid min sida. Men nu var det inte lika lätt för lilla fröken Salza inte.    



Sånt som gick som en dans de två första gångerna, det strulade till sig ordentligt nu…. och så blir det förstås när hon blir trött i lilla huvudet. Och då känns det lite bra tycker jag…. när hon blir trött i huvudet då betyder det att hon fått anstränga sig lite, och det är ju det som är meningen med träningen.   '

  


Och så får ju matte anstränga sig lite då också…. är Salza trött och lite vimsig så gäller det ju att matte skärper till sig och ger de hjälper som behövs för att hon ska klara av det… och då blir det lite träning för matte också.

    

   


Men ni kommer väl ihåg att jag inte är nån vän av den där träningsfilosofin där man slutar när det går som bäst..?


Har man en hund som är van att träna och som kommit så långt som Salza, då kan man med gott samvete överträna lite. Pressa henne lite med andra ord…. när det tar emot så kör man en stund till och ser till att utnyttja den stunden till att lära henne att trots att det tar emot och är lite jobbigt så ska man kämpa på, då får man i slutänden bra betalt i form av nån rolig/smaskig belöning.   



Det där ställer krav på både hund och förare, men det är bra…   


  

Så tror jag… och jag har också en hund som naturligtvis… som alla andra varelser…. tappar i intensitet och fokus när hon blir trött, men hon slutar aldrig att jobba i alla fall. Och i och med det så är ju hälften redan vunnet…

    

  


Näe, nu ska jag ge mig ut i regnet med mina påsar med tvättkläder, det är tvättdags idag igen. Tur att tvättstugan ligger så nära, nu när regnet vräker ner.   

    


Hoppas ni har en trevlig måndag….    

   

    

Ovido - Quiz & Flashcards