Tedsams blogg

Alla inlägg den 2 juni 2012

Av tedsams - 2 juni 2012 10:57


När klockan var nio i morse så hade jag gått morgonpromenaden med hundarna… i spöregn… och båda hundarna var nybadade och torkade (fönade), jag var nyduschad (och torkad och fönad)   och badrummet nystädat.

  


Det var väl nästintill en rivstart på denna regniga dag…?



Men nu måste jag slå in hundarna i plast när vi ska ut nästa gång, annars blir dom ju smutsiga igen…   

    


I alla fall så såg vi en räv i morse, han sprang över gångvägen bara 20 m framför oss. En STOR vacker välpälsad räv, han var nästan lika stor som en schäfer, men det avhöll ju inte doggsen från att tro att dom kunde hinna ikapp honom när han försvann in i buskagen i racerfart. Fast hundarna vände strax tillbaka, dom insåg säkert att det var helt lönlöst att ens försöka…    

   

   


Igår sken solen hela långa dan, och vi tog en promenad på ett ställe där vi inte varit på ett tag.

 

 Och då fick jag svaret på något som jag funderat på i några dagar nu.   



Jag vet att jag plockade liljekonvaljer förra året. Nånstans där jag gick med hundarna… men jag kunde inte komma på vart det var.   Men nu vet jag…. det var på det stället där vi var igår.

   

    

Massor av liljekonvaljer, men dom var bara pytteknoppar ännu… men nästa helg har dom säkert slagit ut ordentligt, då ska vi ta oss en tur dit igen.

  


Jag gillar liljekonvaljer… fast jag gillar alla vårblommor. Han, skomakaren, som gillade tiden mellan hägg och syren och tog semester då, han hade väldigt rätt han. Det är en alldeles ljuvlig tid ute i naturen nu.   



Men det finns någon, mig närstående, som varje vår påstår att de fina, starkt doftande träden/buskarna med hägg enbart luktar kattpiss…. tänk så olika man kan tycka.

   

    

    

Hoppas att det kommer lite värme efter det här regnet nu, det har varit dåligt med det ett tag. Igår när jag gick och la mig var det bara en enda plusgrad ute.   

  

   


Om det slutar regna nån gång under dan så ska jag ta ut Ibsen och träna lite rally med honom. Jag behöver få lite koll på vad han kan och inte kan när det gäller just rallylydnaden. Han är ju en duktig hund när det gäller lydnad, frånsett sitt pipande då, men rallylydnad är inte riktigt detsamma som vanlig lydnad.

   


I rallyn får vi nerdrag om han gör som han så ofta gör… lutar sig mot benet på föraren vid varje halt. Han vill gärna göra det, och det lär ge avdrag det också… precis som Salzas lyftade tass.    

  


Och om vi skulle missa något moment helt, vilket är lätt gjort, så kostar det många poäng, då har vi inte råd med så många såna där onödiga slarv-minuspoäng. Men vi ska testa….


 

  


Jag funderar förresten på om jag kanske kan låta en hovslagare sko Salza. Sätta på henne en tung, tung sko på varje framtass, då kanske hon inte lyfter så lättvindigt på den där eländes framtassen…. vad tror ni?    

    


Nej, nu ska jag sluta babbla….

     


Hoppas att i alla fall ni har en icke-regnig dag idag…..    

    

P.S Den här tyckte Salza att vi skulle ta kort på. Hon hoppade upp självmant på den när vi var på väg förbi, och sen stod hon där och poserade... klart matte tar ett kort då.      

    

    

     

     

        

Ovido - Quiz & Flashcards