Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 maj 2012

Av tedsams - 16 maj 2012 11:02


… blev Salzas och min morgonrunda idag.


Varmt och skönt ute, solen skiner lite halvdant, men fåglarna kvittrar vilt, björkarna har fått musöron och varenda gräsplätt och skogsdunge är dränkt i vitsippor…. ljuvligt helt enkelt.   



Och idag roade jag mig med att räkna hur många hundar vi mötte på vår promenad. Inte som vi såg, för det var ännu fler, utan såna som vi mötte… och på de första 300 m mötte vi 7 hundar.


På hela tiden mötte vi exakt 20 hundar… den 20:e var vår grannhund Rudolf som vi mötte när vi var nästan hemma. Och dom tog ett rejält race med varandra… Salza och Rudolf… trots att Salza egentligen borde vara liiite trött i benen tycker jag.   

    


Men av alla de där 20 hundarna så var det bara 2-3 stycken som betedde sig "illa". Ganska hyfsad facit tycker jag trots allt, men det var många av hundarna som behövde lite "hjälp" genom att matte (för det var enbart mattar ute med hundar idag) stannade och ställde sig och skymde utsikten mot oss, samtidigt som hon lockade med en godis. Och OK då… hjälper det så är väl det ett godkänt agerande.   

   


Och vem kan gissa vad Salza gjorde då? Jo, jag tänkte väl det… att ni redan visste det.   


Hon gick lös precis hela tiden, och en enda gång fick jag säga till henne att inte bry sig när vi mötte en hund. Annars knatade hon på på "vår" sida av gångvägen och skötte sig kanonfint. Och den enda gången jag var tvungen att säga till henne, då räckte det med ett NEJ! så såg jag att hon direkt släppte fokus på den andra hunden… det är så härligt att ha en hund som är sån.   

   

   


Men vi gick alltså nästintill 6 km på områdets gångvägar, och vi kunde lätt ha gått ytterligare en mil på de där gångvägarna, utan att gå samma väg alltså. Det är väldigt generöst med gångvägar här, visserligen lite tråkigt om man ska gå där varje dag, men det behöver man ju inte om man inte vill.

   


Ibsen fick vara hemma hos husse. Vi var ute i skogen igår och körde lite långlånga budföringar (eller kortkorta rapportsträckor) och Ibsen som gillar att springa tog nog i för mycket. Han haltar lite idag och husse har bestämt att han ska vila.   

  


Jag tror nog att Salza tycker det är roligare när Ibsen är med ute på promenaderna, men för mig är det våldsamt bekvämt med bara Salza. Ibsen är lika lydig som Salza, men det där med att så totalt nonchalera andra hundar, det fixar han inte. Han är inte alls stökig eller så, men han är intresserad, och då kan man inte riskera att ha honom lös vid hundmöten. Dessutom tror de flesta hundrädda människor (läs: "tycker-inte-om-hundar-människor") att en stor svart hund är livsfarlig, en liten spaniel däremot, den struntar de flesta i.

    


Men en vacker dag åker jag säkert på ett himla bakslag med Salza… då går hon väl ur hand så det visslar om det antar jag…. men än så länge njuter jag helhjärtat av min fantastiska hund.   

   


Nu tar hon en tupplur på golvet bredvid mig, och jag ska nog ta en liten tur till mataffären tror jag…. och till bibblan….   

   

   


Senare idag ska vi fortsätta vår träning med att lära Salza skilja på burkar i olika färger. En utmaning som jag inte vet om den funkar, men vi ska försöka i alla fall. Burkarna har ju dessutom olika storlek så det kan ju vara till hjälp för henne kanske. Det är samma burkar som hon lärde sig att stapla i varandra, men det var lite för lätt för henne… ingen utmaning direkt. Men nu i början är det lite förvirrande att hon plötsligt ska gå på färgerna istället för att stoppa dom i varandra… men vi gillar som sagt utmaningar här i huset.   

   

    


Ovido - Quiz & Flashcards