Tedsams blogg

Alla inlägg den 13 maj 2012

Av tedsams - 13 maj 2012 15:27


Ja, nu har vi varit lite nyttiga och gett hundarna både lite motionen för benen och lite motion för hjärnan.   



Förutom en skogspromenad så fixade dom varsitt spår också, och det trots att Salza nog inte gått något spår på ett par år tror jag, och släktingen har nästan inte gått något alls.



Salza visste ju exakt vad som förväntades av henne, hon fick ett lite längre spår och hon plockade alla pinnar jag lagt ut. Hon till och med spårade ovanligt noggrant för att vara hon… kanske bara bra med ett långt uppehåll. Hmmm…. kanske dags att tänka lägre klass igen…   

   


Släktingen har ingen direkt spårvana, så honom hade vi inga såna förväntningar på. Men han spårade fullt tillfredsställande, det lilla spår han fick.   

    

Redo och ivrigt väntande....

   

 

    

    

Sen provade vi en långlång budföring… eller en kortkort rapportsträcka… välj vilket ni vill. Salza har ju lite försprång där också eftersom vi tränat lite rapport tidigare, men släktingen kan budföring så det som var nytt för honom var att vi var i skogen, och att han inte fick se mottagaren.

   


Jag stannade kvar och de andra knatade iväg….

   

   

Och efter en stund kom Salza dundrande genom skogen...

   

  

...och kort därefter kom även släktingen....

  

       

......och så full fart tillbaka sedan igen. Men där var det sedan stopp för släktingen, Salza sprang sträckan fram och tillbaka igen, men släktingen tyckte att han gjort sitt med en omgång. Och det var väl bra så, det var ju första gången för honom under såna förhållanden.   

    

  


Nu är vi som sagt hemma igen, och Salza verkar nöjd med dagen. Jag är också ganska så nöjd med dagen, och med Salza förstås. Hon är en härlig allroundhund den där tjejen…   

   

  


Men solen försvann medan vi var ute, och det blev kyligt. Ingen värme i luften alls…. ute i skogen passerade vi till och med en vattenpöl där vattnet var täckt med is.   

   

Nu vill vi verkligen ha lite vårvärme här.....  

      

     


 


Av tedsams - 13 maj 2012 08:58


Nu har vi tränat och kursat rallylydnad så länge, så idag ska vi ut i skogen och göra lite roligheter…. tillsammans med släktingen tillika träningskompisen.    Inga bestämda planer, och inga allvarligheter, bara kuliga saker som hundarna gillar. Fast jag misstänker att dom är ganska så nöjda enbart med en skogspromenad förstås…. men nu har Salzas matte bestämt att dom behöver lite hjärnjympa också, och då får det bli så.   

   

  


Och samtidigt är det gårdsstädning här i området… dåligt tajmat…. men jag misstänker att dom klarar det väldigt bra utan mig. Med mina onda händer och axlar så lär jag inte kunna göra speciellt mycket nytta i alla fall.


Men det känns alltid som att man smiter när man passerar grannar beväpnade med krattor och spadar och sopborstar, och drar iväg till garaget och kör iväg. Och om jag inte minns fel så var det likadant i höstas…


Jaja.. är det nåt som jag absolut ska göra så kan jag ju göra det en annan dag….   

   

  


Men idag ska jag komma ihåg att ta med min astmamedicin ut i buskarna. Jag är dålig på att komma ihåg det, och det beror väl på att jag så ytterst sällan behöver den, det har bara hänt ett par gånger. Men OM jag skulle behöva den, så är det ju bra om den är med….    

   


Jag har ganska så besvärligt med min pollenallergi just nu…. ögonen kliar och näsan rinner. Men jag är inte så pigg på de där medicinerna som finns, man blir trött av dom. Och nån påspädning av den varan behöver jag inte…

   


Men det är märkligt vilka konstiga saker som händer när man blir gammal. Inte har jag varit nåt pollenallergisk tidigare i mitt liv inte, det har kommit på gamla dar. Och egentligen borde det väl vara tvärtom, att man får det som ung och sedan växer ifrån det. Fast det kanske man gör om man har det redan som ung… det finns kanske en version för den som är ung, och en annan för den som får det som gammal.

   

  


Strunt samma, solen skiner i alla fall   och det ser ut att bli en fin dag. Och så ska jag försöka komma ihåg att ta med kameran ut idag…. den "riktiga" kameran alltså. Det blir trots allt finare bilder med den än med mobilen.   

   


Hoppas att ni får en solig fin söndag!!    

   

    


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards