Tedsams blogg

Alla inlägg den 11 maj 2012

Av tedsams - 11 maj 2012 16:23

Gick ut i regnet förut, det var dags för hundarnas eftermiddagspromenad. Även om jag inte gillar regn så där speciellt mycket... i alla fall inte på tredje dagen....  så tycker jag att hundarna har rätt till en hyfsad promenad varje eftermiddag. Lite nya marker och lite nya dofter och inte samma gamla vanliga tråkiga tur varje dag.


Men det blev kallt i regnet när jag blev våt, så jag tänkte ta en genväg genom ett skogsparti. Men där fanns så många vindfällen, och alla träd hade grenar så långt ner, så det var bara hundarna som kunde springa som sjuttan där... jag tog mig inte fram alls. Så jag tänkte att jag går väl under kraftledningen då, där är ju inga träd.....


HA HA HA.... hundarna sprang i skogen dom, där det var mossa och hyfsat torrt...  och här fick jag gå.

  

  

Salza kom farande ibland för att kolla om jag drunknat eller ej... sen försvann hon in i den torrare skogen igen.  


Vi såg två skuttande rådjursrumpor försvinna in i skogen, men som väl är så lydde hundarna när jag ropade: Stanna!!  


Frånsett att dom inte får jaga rådjur, så finns det en trafikerad väg inte så himla långt därifrån.... och en påkörd hund vill vi inte ha.   


När vi sedan närmade oss bebyggelsen igen, så sprang det en katt precis framför nosen på doggsen.... då fick det bli den STORA rösten: STANNA!! ...... och ta mig sjuttan, dom stannade då också.   

Ganska så bra tycker jag...   

   

Men vi var rejält genomvåta när vi kom hem.... det blev duschen och fönen för hundarna... mig var det ingen som torkade så jag är faktiskt lite våt i håret fortfarande    

   

Nu tror jag inte att jag ska gå ut nåt mer idag. Tänkte åka och kika på en lydnadstävling här på klubben nu i kväll, men jag tror jag avstår.....  det blir nog en spännande bok istället tror jag.   

   




Av tedsams - 11 maj 2012 09:39


Jag köper en sån där tant-grej… en Dra-Maten-grej.  


Där kan jag lasta i alla träningssaker och så kan jag dra den mellan garaget och lägenheten och träningsplanen och så där… då slipper mina onda axlar och händer bära på alla koner och apporter och allt annat som behövs när man ska träna elitlydnad. Det var väl en bra idé…?   



Fast det är ju inte enbart en tant-grej direkt, den där Dra-Maten, jag har sett massor av gamla gubbar som har en sån också. Fast jag förstår egentligen inte varför det bara är äldre som använder dom, det måste ju vara bekvämt även för den som är lite yngre?? Fast det är väl bara äldre som går till affären förstås, alla andra åker bil..  

   



Vet ni att jag har på senaste tiden ofta hört diverse skämt som syftar på att den eller den snart är pensionär. Yngre människor alltså… som tar till det uttrycket för att förklara varför dom glömt vissa saker eller varför dom inte kommer ihåg namn och sånt…. eller är trötta och inte orkar med det eller det…. ja, lite allmänt förvirrat och glömskt och avslaget och så…. och då är man pensionär.   



Vilket kanske är sant… men jag som snart är pensionär och står där vid sidan om och hör alla skratta åt det där lustiga skämtet… jag är inte så säker på att jag tycker att det är så lustigt.



Men det är väl sådant livet är… man tror aldrig att man själv ska bli gammal och gaggig, och när man sedan är där, då är man så gaggig så då märker man inte att man är gaggig.   

  


Det där med att man inte är äldre än vad man känner sig… det är ett jäkla skitprat det. Man är så gammal som man är, och det går inte att göra ett jäkla dugg åt det… så är det bara.

  

    


Och apropå gammal och trött…. Det ringer folk om kurser, och det ringer folk om "problem"- hundar, och jag orkar inte ens tänka tanken att engagera mig i en liten cavalier som "skäller på allting".



Enligt matte så skällde hunden verkligen på allting… på TV:n, på folk som den såg på håll, på andra hundar, på ljud den hörde… på familjens medlemmar.... ja, på allting. Och för en sekund tyckte jag synd om denna matte som var så trött på sin skällande hund, men den sekunden försvann snabbt när jag tänkte på vilket jobb jag i så fall hade framför mig att "uppfostra" denna matte till att hantera sin hund på rätt sätt.   


Så jag åtog mig inte det "problemet"…. jag är ju snart pensionär, alltså alltför gammal och trött och förvirrad för såna uppdrag.   



Äh, skämtar bara lite…. men just nu är bara tanken på s.k "problemhundar" alldeles för mycket, varifrån skulle jag orka hämta den entusiasm och energi för att krävs för att hantera sånt? Eftersom det nästan alltid är hundens ägare som skall påverkas till att förändra sin hundhållning så är såna uppdrag ganska så krävande… och för min del finns det ingen energi till sånt just nu.

   


Orkar man inte ens gå till garaget för att hämta de egna träningsgrejorna, då är man inte bara redo för pensionen… då är man nästan redo för att grävas ner.   

     

   


Men innan det sker så ska jag ägna mig åt att den stryktvätt som blev resultatet av gårdagens tvättorgie. Vet ni att jag kan nästan stryka en hel skjorta med vänsterhanden nu… duktigt tycker jag, som är väldigt högerhänt i vanliga fall.   



Jaja… jag stryker med strykjärnet förstås… men jag använder vänsterhanden för att avlasta min högerhand som jag har så ont i, och det går hyfsat bra numera. Det kanske går att lära om även på gamla dar….   

  

    


Hoppas ni har en fin dag framför er…. här är det regnigt och grått idag, men vi börjar snart vänja oss vid sånt väder nu.  


 


  


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards