Tedsams blogg

Alla inlägg den 7 maj 2012

Av tedsams - 7 maj 2012 15:26

Ni vet, jag har ju tjatat i evigheter om mina gamla underbara joggingskor som nu är helt totalt utslitna... och så har aldrig pengarna räckt till för att köpa nya eftersom dom är så jäkla dyra.   


Men nu har jag matats med TV-reklamen för FOOTWAY så länge, så till slut blev jag nyfiken och klickade in mig på deras hemsida och kikade. Och jag fann mina skor där...!    Dyra där också, men trots allt billigare än i affärerna.


Det var samma märke som mina gamla, men jag fann inte några med exakt samma namn... men jag chansade efter vad jag såg på bilderna. Och idag kom dom (jättesnabb leverans!!) och det var rätt skor..... och rätt storlek och allting.


Lite knepig färg kanske (fanns inga val där), men skit samma....  lika underbara att ha på sig som de gamla     tror jag att de är i alla fall.   

  

Och vad tyder det på då...?  Att  man blir lyrisk och överlycklig för ett par joggingskor....?   

    

     


Av tedsams - 7 maj 2012 10:16


Det finns många sätt att inhämta kunskap, och i helgen bjöd Timrå BK sina instruktörer på en utbildningshelg med Kenth Svartberg, bugar o tackar för det.  Men gissa… det var så få som anmälde sitt intresse, så för att "fylla" helgen gick inbjudan vidare till en grannklubb också.    

    

   


Och Kenth Svartberg är ju trevlig att lyssna på, och han är kunnig, och han har en väl genomtänkt tanke bakom det han gör och det tycker jag om. Han har bildat sig en egen uppfattning om hur han vill jobba med hundar, och det han gör grundas på både erfarenheter och hans egen forskning.



Sen är det ju naturligtvis upp till var och en att ha synpunkter på det han lär ut, men bevisligen så funkar det ju. Och det jag gillar allra mest hos honom är att "hans system", som han kallar det, inte bygger på några tips och tricks och snabba lösningar.   



Jag är lite allergisk mot "snabba lösningar". Även om dom kanske är bekväma och enkla att ta till, så är dom oftast inte alls speciellt effektiva och hållbara.  

  


Sen vet jag ju med mig att jag själv tyvärr inte har det tålamod och den uthållighet som behövs för att fullt ut tillämpa paret Svartbergs "system", men jag tror på att det är bra…. och jag önskar att jag hade förmågan att anamma det fullt ut. Hans A och O är ju uppdelningen av momentet i småååå, småååå bitar, och det skriver ju jag under på till fullo... trots att jag oftast inte förmår leva upp till det själv. Men jag är duktig på att tjata om det på mina kurser...   



Så helgen gav, förutom trevlig samvaro, några aha-upplevelser och ganska så många bekräftelser på att jag nog trots allt tänker ganska så rätt… de gånger jag tänker.   



Helgen gav också lite bekräftelse på det som jag så många gånger tänkt…. så utlämnad man är när man som nybörjare anmäler sig till en kurs. Vilken skillnad det finns instruktörer emellan… kunskapsmässigt alltså.



Vi som deltog var ju alla instruktörer, visserligen med skiftande lång erfarenhet men ändock utbildade och godkända instruktörer, och då förväntar man sig kanske (i alla fall gör jag det) en viss "nivå" på de frågeställningar som kommer upp. Men, men…..    

  

  


Och det var lite synd att den ena dagen övergick till en ren tävlingsträningsdag där vi jobbade med en hund i taget, och var inriktade enbart på tävlingsmoment.    Det blev så eftersom det fanns en majoritet som ville det, men jag hade nog mer sett fram mot en mer allmänt hållen kurs om Svartbergs TSB-metod och hans tänkande och klurande runt det.

   


Men det är klart…. det var ju ett ypperligt tillfälle till en stunds privatträning med Kenth Svartberg, och det kommer man ju inte i åtnjutande av så enkelt annars så jag förstår att det var frestande för många.

    

   


Fast… jag visste egentligen inte vad jag själv skulle ta upp för problem. Jag vet ju vilka "problem" vi har, och jag vet också anledningen till dom (mitt slarv), och jag vet också hur jag ska rätta till dom… så det kändes liksom inte så angeläget att gagga om dom i det sammanhanget.

  


Jag menar… jag vet vad felet är, jag vet hur jag ska rätta till det…. men jag har ingen lust/motivation att rota i det… så varför då ta upp tid med att tjafsa om det?

   


Så jag frågade bara om det där tasslyftandet som Salza har för sig vid halterna. Och fick bekräftelse på det råd jag redan fått på annat håll…. klicka bort det. Klicka för rätt beteende, båda tassarna i marken, och var noga med att inte påbörja nästa moment innan tassarna är i rätt position.



Enligt hans "system" så är det ett godkännande… en bekräftelse att hunden gjort det rätt och riktigt… ett "bra!"…. om/när man fortsätter och låter hunden jobba vidare. Alltså är budskapet till Salza… inget mer händer nu förrän du sätter ner båda tassarna i marken.

    


Jag känner ju mig själv och tvivlar på att jag har uthållighet nog att förändra det där, men enligt Kenth S så har andra bevisligen lyckats med det, så chansen finns ju om jag bara är tillräckligt uthållig.  

     

   


Sen var jag tvungen att smita iväg en stund innan kursen var slut på söndagseftermiddagen, för då var det dags för vår rallylydnadskurs på klubben. Så det blev två hela långa dagar med hunderiet denna helgen... utan nån aktivering för min egen hund. Salza var hemma på lördagen för då regnade det och var råkallt, och en blöt hund i en kall bil är ju ingen höjdare.   

    


På söndagen var hon med, då var det i alla fall uppehållsväder, men de där 10 minuterna av aktivitet var nästan inte värt det. På lördagen pratades det om att vi nästa dag skulle jobba i tre olika pass med hundarna ute, och att vi skulle delas in i grupper och så där… men sen så blev det ju ändrat till tävlingsträning.    Hade jag vetat det så hade jag nog lämnat henne hemma på söndagen också. Det där med miljöträning och passivitetsträning och sånt, det behöver inte hon numera.

   

   


Men jag blev ju inte mindre sugen på en ny hund förstås… för med min nästa hund..… DÅ ska jag göra precis allting rätt!!    



Och det tror ni väl på antar jag?  

    

        


Idag skiner solen igen, men det är ta mig sjuttan ingen värme ute. Det var väldigt skönt att snön försvann tidigt, och att vintern inte innebar så våldsamt mycket snö…. men det vore också trevligt om det blev lite vårvärme ett tag nu. Långkalsonger och vinterjacka är ju inte direkt det man vill gå omkring i när vi är inne i maj månad.   

    

     


Ovido - Quiz & Flashcards