Tedsams blogg

Alla inlägg den 4 maj 2012

Av tedsams - 4 maj 2012 10:39


Ibland så kan man läsa eller höra saker som får en att börja fundera…. och då främst olika reklamgrejor.



Om jag har en hund som drar i kopplet när vi är ute, är då lösningen att sätta på den en grimma så att jag orkar hålla hunden? Eller är lösningen att köpa ett bälte så att jag slipper få ont i armar och axlar när hunden drar? Eller är kanske lösningen att lära hunden att inte dra i kopplet?  



En annan sak som jag också funderar på är all denna reklam för deodoranter som varar i 48 timmar… hmmm  …. betyder det att jag inte behöver tvätta mig på 48 timmar? Är tanken att man ska spara in på tvål och vatten kanske? Eller ska jag tvätta mig som vanligt och då tvätta bort den där deodoranten som egentligen varar i 48 timmar? Jag är tyvärr så enfaldig så jag fattar inte vitsen med sånt, trodde inte att deodoranter var till för att ersätta tvål o vatten..…    


  


Jag är också så enfaldig så jag inte fattar vitsen med att höja anmälningsavgifterna på lydnadsproven när man samtidigt har problem med att antalet tävlande minskar. Visserligen är vi hundmänniskor frikostiga när det gäller våra hundar… men, men…. sista höjningen var riktigt rejäl, i klass 3 och elit hela 50%.   



På tävlingen den 1 maj hörde jag flera tävlande som sa att "nu när det blivit så dyrt får man ju välja tävlingar med omsorg" eller nåt liknande… och det var inte många tävlande den dagen heller.

  


Och jag fattar inte alls varför man vid varje regelrevidering gör momenten lättare och lättare i de lägre klasserna, och sedan knäppare och knäppare i eliten..?   



Redan nu så "fastnar" ju folk i klass 2. Det är få som går upp och tävlar i klass 3 och elit, och det beror förstås på att det är så himla enkelt i klass 1 o 2 (jämfört med klass 3 och elit alltså  ), så när det sedan börjar klura till sig i klass 3, då lägger folk av. Lösningen på det är INTE att göra klass 1 och klass 2 ännu enklare.

   

   


För övrigt så vet ni väl alla vad jag tycker om bestämmelserna runt elitklassen? Idioti…! Det finns många sätt att kontrollera en hunds "lydighet" och följsamhet utan att man ska behöva hitta på en massa idiotiska saker….



Och det är inte "surt sa räven om rönnbären" det handlar om här… Salza fixade ju faktiskt sitt lydnadschampionat lätt som en plätt.   

   

   


Förresten… jag kom att tänka på en sak när jag skrev om tävlingen den 1 maj. Vi var ju bara publik då, men det är ganska så kul, man hör mycket roliga saker då.



Men det var speciellt en sak jag tänkte på.. ja… två saker kanske…..   

  

  

För det första så tycker jag fortfarande att det är skitfult med en hund som går fritt följ/linförighet och har huvudet onormalt vinklat snett uppåt för att kunna stirra sin förare i ansiktet.


Jooo!!!!.. det är skitfult…. !!!  



Ingenting i denna värld kan få mig att tycka att det ser snyggt ut. Om det då dessutom är en hund som nästintill ligger med sin bog mot förarens knä, då är det ganska så jätte-skitfult….

  


Men jag vet ju att det är sånt som de allra flesta hett eftertraktar…. och det är väl upp till var och en förstås…. men i mina ögon är det fult! Tyvärr är det väl mer eller mindre ett krav från domarna...    

   


Förresten…. det finns ju faktiskt sakkunskap som hävdar att hundar som går så hela tiden man tränar, snedbelastar hela sin kropp med en massa problem som följd. Men dom problemen dyker väl inte upp förrän på äldre dar kanske, och då är det ingen som bryr sig för då är hunden pensionerad från tävling.  

  



Och det andra jag tänkte på… eller det första egentligen…. är den där inställningen att om hunden misslyckas i ett moment på tävling, då ska man bryta hela tävlingen.



Varför? undrar jag.  



Jag kan kanske förstå att man bryter en tävling om man som förare snabbt upptäcker att hunden och jag själv befinner oss på varsin planet just den dagen. Påbörjar vi ett lydnadsprogram och känner att vi inte alls kan samarbeta den dagen, då bryter kanske jag också.



Men om hunden utför ett antal moment på ett bra sätt, och sedan råkar misslyckas med ett enda moment…. varför ska man då bryta????



Vilka signaler tror man att man sänder till hunden då?



Ja, jag vill gärna veta det, för jag fattar ingenting av det där….    



Tror man att det är nån sorts bestraffning mot hunden att den inte får fortsätta jobba?



I så fall så tror man ju också att hunden medvetet gör fel, och då är man ute på hal is. En hund som kan ett kommando, ett kommando som är inlärt på rätt sätt så att hunden vill göra det föraren säger… den hunden väljer inte att slarva bort momentet.



Och misslyckas hunden för att momentet inte är rätt inlärt, då är det ju förarens fel. Kan inte hunden momentet så kan man ju inte heller tro att den ska utföra det tävlingsmässigt bra på tävlingsdagen.



Grejen med allt det här är nämligen att man måste lära in alla moment så att hunden VILL utföra dom på rätt sätt.


Det är ordet VILL som är själva knuten här… och det ordet kan också ersättas med MOTIVERAD ATT….. Har man inte lyckats motivera hunden att utföra momenten så som jag vill, oavsett störningar och skiftande förhållanden runtomkring, hur kan man då förvänta sig att den under tävlingsmässiga former ska utföra momenten på rätt sätt?



Så…. om hunden misslyckas med ett moment på tävling, vad är då vitsen med att avbryta tävlingen där???


Jag önskar att nån kunde förklara det där för mig på ett vettigt sätt, men hittills har ingen lyckats med det.



Ok då… jag är ute efter ett 1:a pris, allt annat är skit och ointressant… då kan jag förstå att man bryter om man nollar ett moment. Eller… egentligen inte då heller….   



VARFÖR ska man bryta? Om man funderar på vilka signaler man sänder till hunden genom att göra så….



I och med att hunden misslyckades med momentet så var den inte riktigt motiverad och fokuserad. Kanske pga att den började bli lite trött i huvudet, eller för att den inte är van att köra hela programmet utan uppehåll… eller pga nåt helt annat.



Grejen är den att man säger till hunden att: "Ok, nu gjorde du fel där, nu slipper du jobba mer"… eller "nu får du inte jobba mer"… beroende på hurdan hund man har.

  


Och vad lär sig hunden av det då???? Absolut inget alls…. eftersom den inte valde att misslyckas. Den misslyckades helt enkelt för att den inte var ordentligt tränad för uppgiften.   



Om den blir trött i huvudet innan programmet är färdigt, och misslyckas pga det… då har jag inte tränat tillräckligt med uthållighet. Och då är det ju egentligen en ren belöning att slippa jobba vidare och anstränga en trött hjärna.



Om den misslyckas för att något stör den, då har jag inte tränat tillräckligt med olika störningar. Om den misslyckas för att den inte tycker att det momentet är kul, då har jag inte motiverat den på rätt sätt.



Det är alltid, utan undantag, förarens ansvar om hunden inte utför ett moment… och vad vinner man då på att bryta tävlingen och med bestämda steg kliva iväg därifrån?



Enda gången det är godkänt för mig, är om föraren blir så jäkla arg och irriterad över misslyckandet att det inte är möjligt att fortsätta pga det.



Och blir man så arg och irriterad bara för att man själv inte gjort det jobb som krävs..… då är det kanske lika bra att man avbryter och går hem och drar nåt gammalt över sig.   

  

  


Nej… jag förstår inte den där trenden som verkar breda ut sig mer och mer. Det är ju liksom inga barn vi hanterar på en hundtävling… "gör du inte som jag säger så får du inte….." (vilket i och för sig också är en sak jag avskyr att höra)… men ibland tror jag att folk glömmer att det är ett djur de tävlar med.



För min del så blir jag imponerad när jag ser ett duktigt ekipage på planen, som kanske av nån anledning råkar misslyckas med ett enda moment, men som då spottar i nävarna och tar nya tag och presterar ett fint betyg på nästa moment istället.   



Det gillar jag… och det tror jag ger rätt signaler till hunden… "Det gick fel där, men kom igen… nu jobbar vi vidare!"



Och då lär man också hunden att prestera vidare, trots att den inte fick en massa tjo och tjim och beröm efter förra momentet.

   

  


Jisses så kul det skulle vara med en unghund igen…! Att få börja om, undvika alla de misstag jag gjort med Salza…. och i stället göra nya… för det gör man ju alltid oavsett hur många hundar man haft.   Men det skulle vara kul att se om jag kunde leva upp till alla mina pekpinnar…. lättare att veta hur andra ska göra än att göra det själv kanske…?   



Fast… jag är faktiskt ganska så nöjd med min Salza   det blir svårt att hitta en bättre hund, trots alla mina misstag.  

   

   

Skapa flashcards