Tedsams blogg

Alla inlägg under april 2012

Av tedsams - 7 april 2012 15:20

.... när man under samma promenad kan promenera i skogen....

  

   

...... och sedan strax därpå vara ute vid havet      

    

  

Följa John leker Ibsen ofta..... han går gärna i Salzas fotspår.

   

Och så kollade dom också att årets vatten var godkänt för kommande bad. Verkar som att det var OK...

 

..... men så länge det ligger is i eller bredvid vattnet så hävdar tråk-matte att det är förbjudet att bada...   


Fast svanarna verkade inte alls frysa.... kanske var Salza lite avundsjuk på dom där de fridfullt flöt omkring i vattnet. 

    

Idag gick jag inte längre än knappt 4 km, men vi var ute länge, och vi njöt hela tiden. Hundarna for som galningar mellan buskarna och dom lär ha gått/sprungit dubbelt så långt som jag gick, och dom hade massor av spännande dofter att utforska.... och jag bara strosade omkring och njöt av solen och omgivningen. Härligt....      

  

   

Av tedsams - 7 april 2012 12:16


… och som aldrig kommer tillbaka. Vet ni att ibland tror jag att man ska tänka på det, i all synnerhet när man börjar bli gammal, då har man antagligen inte så många dagar att slösa bort.

  

För slösar bort dagar gör man ju, i alla fall jag. Dagar då man inte gör nånting som skänker ro och tillfredsställelse i själen. Dagar som enbart är fyllda av måsten och i värsta fall tråkigheter.

Och såna dagar, såna där plikt-dagar, kan naturligtvis ingen av oss undvika. Såna är ju de allra flesta dagarna i ett liv, men desto viktigare att man då försöker hitta nåt som i alla fall för en stund ger lite uppmuntran och tillfredsställelse.


En promenad med hundarna, eller en bra bok att läsa, ett roligt TV-program (finns det såna???), eller kanske ett brödbak som fyller huset med väldoft, en telefonsamtal med en vän, en fin blomma att njuta av…. … ja, ni förstår hur jag menar antar jag..?


Nog om det... nu avslutar vi kapitlet dagens visdomsord……    

   


Idag har jag varit nyttig vid skrivbordet och datorn igen. Verkar nästan bli en ful ovana det där…. att vara nyttig alltså.   


Har röjt bland en massa papper, skrivit rent sånt som ska skrivas rent, gjort klart mina examensuppgifter för rallyinstruktörsgrejset, försökt planera lite inför kursen vi ska ha, städat bland en massa tidningar och burit en stor hög till soprummet… ja, varit nyttig som sagt.

   

Nu ska jag snart ta doggsen och ge mig ut och ge både mig själv och hundarna den där stunden på dagen så vi njuter av tillvaron. Ja, inte vet jag om det stämmer på hundarna, men det stämmer på mig i alla fall…. i min värld är det inte mycket som slår en långpromenad tillsammans med hundarna ute i vårsolen.   


Hoppas ni har en fin påskafton med massor av påskägg och påskgodis…!

    

 


    


Av tedsams - 6 april 2012 11:55


..… att vår morgonpromenad var idag. Men det stämmer inte helt och hållet, jag glömde sätta igång programmet när vi gick hemifrån, och vi hann säkert ett par hundra meter innan jag kom på det. Det är strålande vackert väder ute, men det blåser svinkallt...

  

 

  

Men vi var ute i rätt tid idag.   Första snabba hundrastningen var nog över för de flesta, och det var för tidigt för långpromenaden. Hundarna gick lösa hela vägen, och vi hann nästan hem igen innan det plötsligt var folk och hundar i varenda buske.



Och vi hann möta två lösa hundar vars förare inte hade nån inkallning alls på sina hundar. Först en bordercollie som Salza skrämde iväg, och efter en liten stund en vilt skällande cockerspaniel som jag skrämde iväg.    

   


Jag förstår inte att folk törs ha sina hundar lösa när dom inte kan kalla in dom. Cockern kom farande inifrån en gård, ut till oss som gick på gångvägen, och jag förstår inte att folk vågar lita på att andra har ordning på sina hundar??



Om jag hade haft lika dålig ordning på mina lösa hundar så hade dom genast sprungit fram till den lilla cockern. Och Salza avskyr stökiga hundar, hon hade med all säkerhet tufsat till den där skällande odågan. Och vem vet vad Ibsen hade gjort i så fall.... om han inte varit en lydig hund alltså. Hans stora käft hade slukat den lilla cockern i en enda mumsbit.



Nu sa jag STANNA DÄR! till mina hundar, och så gick jag själv fram mot cockern och sa åt den att gå därifrån… och den vände snabbt och sprang hem igen.   

  

Men det är naivt att lita på att alla andra har ordning på sina hundar så att man därför inte behöver uppfostra sin egen. Det kan ju tyvärr sluta så illa att någon hund blir skadad.  




Och apropå skadad… vi var ju hos veterinären igår, Salza och jag. Dom hade ingen ledig tid, vi fick komma på jourtiden så vi fick vänta ganska så länge innan det var vår tur, och då satt vi i väntrummet. Salza fyllde ju år igår (TACK för gratulationerna   , säger Salza) så jag köpte en leksak åt henne medan vi väntade, en papegoja som pep om man bet henne på näbben.

  

   

Och den härjade hon vilt med i väntrummet… en av de andra som satt där frågade efter en stund: "Och vad är det för fel på den där hunden då?"    



Jag vet inte hur jag ska tolka hans fråga riktigt, jag svarade bara: Inget alls, hoppas jag…. men antingen tyckte han att hon var för pigg för att vara hos doktorn eller också tyckte han att hon var knäpp som bar sig åt som hon gjorde… inte vet jag.



Det var i alla fall inget fel på vilda Salza, och det var ju skönt det…. men jag höll på att bli blåst på drygt 700:-.



Det är ju tyvärr inte gratis hos veterinären (och absolut inte på jourtid) även om man inte hittar nåt fel på hunden man undersöker (men visst borde det väl vara det????  ) , så när jag kom till kassan så fick jag betala drygt 1900:-. Jag svimmade nästan    men betalade snällt och fick kvittot.

   


Jag hade jättebrådis så jag tittade inte på kvittot förrän jag satt i bilen och var på väg därifrån….


Röntgenundersökning 706:- stod det där…?????? Dom hade inte röntgat nåt på Salza, så tillbaka igen och in till kassan. Oj, det har blivit fel där…. jo tack… det hade visst det.   



Det var säkert inte medvetet gjort, men så lätt att det bara hade slunkit förbi. Och hade det varit en försäkringsgrej så hade jag kanske inte brytt mig… då hade det ju inte drabbat nån fattig… Nej, jag skämtar bara… jag hade nog brytt mig ändå.  

  


Sen åkte vi och tränade en stund, därefter satt jag och träningskompisen och diskuterade examensuppgifterna en lång stund, och när det var färdigt så blev det en hyfsat rejäl promenad eftersom Ibsen var med oss denna gången. Sen åkte vi hem......


Och när vi sedan kom hem vid tre-tiden så kände både Salza och jag oss ganska så nöjda med dagens aktiviteter. Då hade vi varit igång nästan utan uppehåll sedan halv fem på morgonen….    

  



Idag blir det inte mycket gjort här, men så ska det ju vara på långfredagen... eller? Jag är ju så himla gammal så att när jag var barn/tonåring fick man inte göra något alls på långfredagen. Inga affärer fanns öppna, inga kiosker heller, förutom Pressbyrån vid stationen som hade öppet i två timmar före högmässan.



Barnen fick inte stoja och leka utomhus, och det enda arbete som var tillåtet i hemmet var att laga mat och göra sånt som var absolut tvunget. Och nej… jag är inte uppvuxen i nåt speciellt religiöst hem, det bara var så på den tiden.   

  


Jag minns så väl när det för första gången på en långfredag skulle visas en film på en av stadens biografer. Allt nöjesliv var ju annars "förbjudet", och på TV och i radion fanns inga roligheter, bara allvarliga program eller sånt med religiös anknytning.



Men nu skulle det bli film på långfredagen… stor sensation… och då var det Ben Hur som visades. Jag minns än i dagens mammas vånda när hon skulle bestämma sig för om jag skulle få gå eller ej…. jisses…. 



Ja, det var tider det.... nu är det helt annorlunda… på både gott och ont.

  


Men idag ska jag nog anamma den gamla seden att göra denna dagen till en vilodag tror jag.

   


Hoppas ni har en riktigt skön långfredag på gång!!!      


  

Av tedsams - 5 april 2012 07:09


Vem av er har varit ute på två promenader med hundarna redan klockan 6 på morgonen? Det har jag…. och hundarna är lika förvirrade som jag…    

  


Det blev en akututryckning här tidigt, tidigt i morse, och sen var det lika bra att ta morgonpromenaden med doggsen. Och när vi sedan väl var hemma igen så var det dags att ge sig ut en gång till, och då passade jag på att ta en promenad till, så nu är dom minsann välrastade så det heter duga.

  



Salza fyller 6 år idag också, om nu någon av er har lyckats missa mitt tidigare tjat om det. Men jag vet inte hur det blir med firandet riktigt. Vi skulle ju iväg och träna med släktingen idag, innan vi drar iväg till Blåkulla, och det skulle väl kunna duga bra som födelsedagsfirande det. Men det blir nog inte så…… Blåkullaresan är definitivt inställd… och vi får se hur resten av dagen utvecklar sig.

   


Men vi har ett annat litet problem också….. Salza kissar, och kissar, och kissar, och kissar….. minst sju tusen ggr om dagen.    



Hon är en liten kiss-lisa, hon kissar ofta många små skvättar (markeringskissar ofta), det har hon alltid gjort. Men nu kissar hon rejäla skvättar superofta…..



Undrar om veterinärerna jobbar som en vanlig dag idag? Att gå på helg-jourtid med en grej som antagligen inte är alldeles akut, det tror jag inte att min plånbok tillåter.

  

   


Men det är ett krassligt hus det här just nu… husse är krasslig, Ibsen är krasslig (hostar lite och kliar sitt ena öra), Fabian mår inte alls bra, och så Salza nu då….. vilken jäkla tur att matte är så himlans pigg och frisk.   

   


Hoppas ni får en fin skärtorsdag, och att ni som drar iväg till Blåkulla får en riktigt häftig tripp!!  


    

        

Av tedsams - 4 april 2012 18:21


Ja, idag på en av våra promenader hittade Ibsen en ny förälskelse   …. eller också är det helt enkelt så att en fårskalle mötte en annan.  

  

 


Han var megaintresserad redan på långt håll, men det tog ganska så lång stund innan han hade vågat sig hela vägen fram till staketet.

  

 


Men han vågade i alla fall så småningom….   


      


Salza, som jag aldrig tidigare sett tveksam inför nånting, valde att snusa runt i buskagen och att inte alls se fåren.   


"Men Salza", sa jag efter en stund, "gå fram och hälsa!"


"Vaddå hälsa?", sa Salza och tittade sig noga omkring. "Här finns inget att hälsa på, inga får och ingenting!" och så tittade hon demonstrativt åt andra hållet.

"Hälsa på fåren!" sa jag och pekade ditåt fåren var.

"Jag ser inga får alls! inte nånstans!" sa Salza och undvek att ens vända huvudet åt fårens håll.   

  


Märkligt…. hon som hälsat på hästar och kor och åsnor och getter och allt möjligt annat på fyra ben… får gillar hon tydligen inte alls. Men jag har inga närmare planer på att skaffa några heller, så vill hon inte ha med såna att göra så är det helt OK för min del.    

  



Idag har det varit en dag då jag rantat fram och tillbaka mellan tusen olika saker. Man känner sig som en skurtrasa när kvällen kommer, och ändå märks det liksom inte att man gjort något alls.



Men det där med att planera saker och ting i förväg, det ska jag sluta med. Det är absolut ingen idé, det händer alltid nåt annat som gör att jag får stryka mina planer och tänka om.




Och min Fabian är inte heller i form…. han signalerar ihärdigt att han inte mår bra.   Men han börjar ju bli gammal han också nu. Snart är det 10 år sedan jag köpte honom, och det känns helt otroligt att tiden gått så fort. Men jag vill inte att han ska vara sjuk nu igen… fler bilreparationer är något som jag inte alls har räknat med nu…. eller nån gång över huvudtaget. Bilar och dator är två ting som bara ska rulla och gå, precis så länge som jag vill. Visst är jag väl blåögt naiv…. eller…?   




Förresten… datorer ja….


Alla mina epost-adresser försvann ju häromdagen vid en uppdatering. I dag upptäckte jag att samma uppdatering raderat allt jag lagt in i kalendern….. och det är ju näst intill en katastrof. Epost-adresserna hade jag sparade på annat håll i datorn, men kalendern…. jag är inte så himla glad över den förlusten kan man väl säga.    



Nu ska jag vänja mig av med att använda kalendern i datorn, men det blir inte lätt. Den var så himla praktisk…. men tänker den försvinna då och då så är det ju inte så kul.


  

  


Igår drog vi i alla fall iväg på kurs, Salza och jag… i snöstorm. Och rallylydnad är ju himla kul, synd bara att instruktören envisas med att hela tiden lite försynt upprepa… "nu gjorde du fel"…. när Salza och jag går banan.  

  


Äh, så farligt är det inte, men de fel vi gör är jag skuld till helt och hållet. Och så är det ju när det gäller hunderi….. funkar det inte så är det vårt fel, inte hundarnas.

   

  


I dag blev jag tilltalad av en tjej här i området som stannade och frågade om våra hundar. Det visade sig att hon själv hade två hanhundar hemma, vitt skilda i ålder men av två olika s.k kamphundsraser, en stoor och en mindre….



Och dessa två hanhundar slogs… på blodigaste allvar… och hon ville ha råd hur dom skulle hantera det problemet.


Vet ni att jag blir så ledsen när jag hör sånt, för jag vet ju att det ska till ett mindre under för att det där ska funka utan slagsmål i framtiden. Har man en unghund av en "sån" ras, som man släppt så långt att den utmanar och börjar slåss med den äldre hunden i familjen, då har man noll koll på läget.  



Hon fick förstås lite råd om vad dom kunde göra, och hon trodde nog att de råden skulle göra underverk för hon sken upp och sa nåt i stil med: "Ja jag vet ju att du kan det här med hundar så du har säkert rätt."



Jag vet inte om "jag kan det här med hundar", och jag vet inte om jag har rätt…. jag har ju bara sett hennes hundar på håll dessutom… men jag vet att det ska mycket till för att lösa såna problem när de väl fått fäste. Usch, tråkigt….   

  



I morgon ska vi träna lite igen. Och så ska jag och träningskompisen, tillika rallyinstruktörskompisen, gå igenom våra examensuppgifter. Det lär ta sin lilla tid det….



Men förhoppningsvis så har jag hela dagen på mig… om inget oförutsett inträffar förstås. Det gör det ofta nu för tiden tycker jag, så man vet ju aldrig.   



Nej, nu ska jag rota fram lite papper som jag ska ha med mig på det där styrelsemötet som jag ska på om en knapp timma. Jag borde vara lite mer förberedd än vad jag är, men å andra sidan så kan väl jag också nån gång få lov att bara "flyta med" och inte bry mig så mycket…   

   


I morgon fyller min Salza 6 år…..  

  


Av tedsams - 3 april 2012 11:52


Uppdaterade lite grejsemojs på datorn i morse och upptäckte nu att alla mina epost-adresser var försvunna. Puts väck…. borta med vinden….   



Vilken jäkla tur att jag hade sparat dom på ett annat ställe också… och hyfsat nyss…. i mitten av februari. Det kan väl vara godkänt, eller???   




I dag skiner solen här igen…. men det var –7 grader i natt och inte förrän solen kom åt termometern visade den plusgrader. Men det blir säkert lite snö frampå eftermiddan, så har det varit de senaste dagarna och så blir det nog idag också.



Jag gjorde i ordning en liten påskplantering igår… påskris, påskliljor och penséer… visst är den vacker?


 

 


Hihi… fick klä på den ytterkläder igår kväll…   

   



Igår fick jag de resterande uppgifterna inför rallyinstruktörsexaminationen (lååångt ord…) så nu har jag lite att pyssla med igen. Men det värsta är nog trots allt gjort tror jag. Fast…. tänk om jag blir kuggad? Inte godkänd… usch… så kan det ju faktiskt bli…..    



Jaja, gör jag så gott jag kan så kan jag inte göra mer, bara att hoppas att det räcker till.

  


I kväll ska vi på kurs igen, Salza och jag. Sen är det uppehåll till slutet på nästa vecka så vi får passa på och träna själva under påskhelgen. Och bara det inte blir ishavsvindar och snöstorm så ska vi nog fixa det….



Men innan vi ska kursa måste jag till bibblan och till apoteket. Apoteket är inget kul ställe… många pengar kostar det och inget kul får man för pengarna. Fast… det finns ju kuliga piller på apoteken förstås, men några såna är det inte jag får. Vilket jag kanske ska vara tacksam för…. eller… inte…?? Äsch jag vet inte… dyrt är det i alla fall.

   


Näe, nu ska jag vara lite nyttig och göra en (eller två) av uppgifterna till det där provet, innan jag ska gå ut med doggsen.


Jag brukar annars alltid spara sånt där som ska skrivas och fixas och donas med, till sista minuten, och då försvara mig med att jag alltid jobbar bäst under press.



Och det är sant, jag gör det… men den här gången har jag bestämt mig för att INTE göra så… så nu kanske resultatet inte alls bli så bra som det borde bli. Men det får bli som det blir… nånting säger mig att jag inte ska spara alltihop till sista sekunden, jag ska göra det NU… och såna där konstiga "hintar" ska man inte strunta i.

  

Ha det gott!    


Av tedsams - 2 april 2012 09:48


Igår var det ju den 1 april, och när jag och Salza åkte till rallykursen så sken solen från en blå himmel här hemma. Efter ca 5 km passerade vi genom ett hagel-oväder med hagel stora som små ägg, och när vi kom fram till kursstället, knappt 2 mil bort, så var det snöstorm med hård vind och snö som vräkte ner. Men efter en halvtimma sken solen även där… aprilväder som sagt.   

  


Idag skiner solen igen, men det är fortfarande minusgrader ute. Och en del av den snö som kom i fredags, eller när det nu var, den ligger fortfarande kvar.



Så trots att jag har tvättid idag så blir det inga vinterjackor tvättade och undanhängda idag inte, dom behövs fortfarande.   


  


Det är snart hög tid för mig att planera den årliga resan för Salza och mig. I år fyller Salza 6 år just den dagen, så i år har jag en överraskning åt henne. Ni kommer att se vad det är när vi svischar förbi er i turbofart….   

   


Fast jag fattar inte att hon är 6 år redan. Visserligen har vi hunnit med en del, men det känns ändå inte som att vi kamperat ihop i 6 år. Eller…. på sätt och vis känns det som att hon alltid funnits… men på ett annat sätt känns det som att det var alldeles nyss vi hämtade hem henne.



Jag hoppas verkligen att jag får behålla henne i minst 6 år till…..   

   

  


Häromdagen träffade jag en människa med en hund. Vi pratades vid lite och hon var lite besviken för henne hund tyckte inte att det var så kul att träna och jobba ihop med matte. Hon hade inte lust att göra något som matte föreslog   …... som matte själv uttryckte det.

  


"Och den förra hunden jag hade var likadan", sa hon… "så nu när jag skulle köpa ny hund så köpte jag en hund av en ras som är känd för att vara framåt och på, och alltid pigg på allting. Och så är den likadan som den andra….."



Jag kommenterade inte det, men, men…… Kan det möjligtvis vara så att det beror på matte hurdan hund hon får/har...?   

  


Visst påverkar och präglar vi många gånger våra hundar mer än vad vi egentligen tror…

  



Näe, nu ropar tvättstugan på mig, bäst att gå och mata de hungriga maskinerna igen. Kursanmälningspärmen får följa med till tvättstugan, kan ju vara roligt för den att få se en sån också kanske   

   


Hoppas ni har en fin påskvecka framför er!!!    

  


Av tedsams - 1 april 2012 10:29


…. eller hur var det han skrev, Povel Ramel. Vårkänslorna försvann fort, i takt med att snöflingorna dalar ner. Usch, det snöar och snöar och snöar….. och våra stackars krokus som vågat stick upp huttrar och fryser..   

  

    


I dag är det en uppletandetävling på Timrå BK. Jag var himla sugen på att vara med där, Salza är ju duktig på att leta grejor, men av olika anledningar blir det inte så… synd.   



Men vi ska i alla fall på rallykursen i eftermiddag, alltid något.    Men då missar vi uppvisningen från konståkningen på TV, den hade jag gärna velat se. Men det är väl sådant livet är… ständigt olika val. Fast å andra sidan ska man väl inte klaga så länge man kan och får välja… det finns ju många som inte har den förmånen.

   

  


I alla fall så finns det många roliga moment i rallylydnaden som vi kan träna på. Det där med att ha hunden på höger sida har jag ju redan tjatat om, men det tål att upprepas. Vi har MASSOR av jobb framför oss där….



Och igår när jag satt och pillade med min mästarklassbana så var jag riktigt elak. Det är flera tillfällen då man ska ha hunden på höger sida, och det är inte ihop med några lätta moment heller….. men å andra sidan så ska väl en mästarklassbana inte vara så himla enkel heller.   

  



Men sist vi tränade så hittade vi ett moment till som Salza går i spinn på. Hon flippar ju av någon anledning gärna ur när det gäller spiralen och nu har vi hittat ett moment till.



Det är ett moment i avancerad klass så vi har gott om tid att träna på det, men jag tycker ju det är lite kul med sånt som är lite klurigt…. och så ger det lite omväxling så att träningen inte blir för enahanda och tråkigt.



Det är det momentet där man kommer gående med hunden, och under gång ska man växla om och backa tre steg.


Låter inte alls så komplicerat säger ni nu, och det är det nog inte egentligen heller, om man har en hund som sätter sig lite trögt. Men har man en hund som sätter sig blixtsnabbt så fort man bara antyder en halt, då är det klurigt. Hunden ska alltså INTE sätta sig innan man backar, det ska gå i ett "flyt". Och har man en klurig banläggare så kanske hunden ska göra det på höger sida också…    



Salza är duktig på att backa vid min sida. MEN hon är van vid att man startar från sittande och slutar med en halt, så som man gör i lydnaden.



Och när hon upptäckte att hon inte ska sätta sig vid den lilla antydan till halt som det trots allt blir när jag ska börja backa, utan hon ska gå baklänges vid min sida i samma takt som vi gick framåt…. då går hon i spinn.  



Det är kul det där… att upptäcka vad som får henne att flippa ur. Hon har ju alltid skämt bort mig med att hon nästan aldrig flippar ur….



Vid spiralen kan det säkert vara det där att man går runt, runt , runt och att matte faktiskt blir yr i skallen och tar några snedsteg där. Det är nog tillräckligt för att hon ska bli lite sprallig i överkant.  



Men vid det andra momentet kan jag tänka mig att det är lite frustration över att hon inte riktigt förstår hur det ska vara…. hon är ju lärd att sätta sig blixtsnabbt så fort jag antyder en halt, och nu är det plötsligt fel att göra så….   



Inte konstigt att liten Salza är trött i skallen efter ett träningspass.   



Men idag ska vi bara träna på nybörjarmoment, och då blir det inte så mycket huvudbry för henne… förutom spiralen då förstås.

  



Och från det ena till det andra….. så tråkigt det är med hundar som är så där "fjära" som en del hundar är. Dom viftar på svansen och ser ut som att dom är sällskapliga och vill hälsa, men man får inte ta i dom. Dom svassar omkring precis utom räckhåll, men gör man minst ansats att försöka röra vid dom, då skuttar dom snabbt undan.



Jag har nyss sett ett sånt exempel, och det märkliga är att det är en hund som jag känner, en hund som jag många gånger klappat och tagit i, men nu är det några månader sedan vi sågs senast och han har förändrats väldigt mycket i sitt beteende…. synd… och tråkigt.   

  

  


I går när jag var ute med hundarna så såg vi en valp/unghund som var ute med sin husse. Jo… hunden var ute med husse, inte tvärtom.   



Jag och mina hundar gick över gärden och genom små skogdungar, den andra hunden och hans husse gick på gångvägen nästan parallellt med oss, så jag såg en hel del av dom under vår promenad. Och den där valpen/unghunden var, till husses stora irritation, vådligt intresserad av mina hundar som sprang lösa och hade kul. Det var mycket ryck och slit och en hund som totalt struntade i sin husse….

   


Jag tappade dom ur sikte en stund, men sedan när jag kom till affären och skulle gå in och köpa Kurts tidning, då stod hund och husse där utanför.



Jag band Salza o Ibsen och gick in och köpte tidningen. När jag kom ut stod den andra hunden fortfarande kvar och han stretade och drog allt han orkade för att kunna nå fram till mina hundar. Som väl är hade husse förstånd att inte släppa fram honom, men han gjorde inte heller något för att distrahera hunden eller för att få honom att sluta fixera sig vid mina hundar.



När jag tagit loss Salza o Ibsen så hör jag den där hundens husse säga: "Kan han kanske få hälsa?"

  


Och då flög blixtsnabbt tusen tankar genom mitt huvud.    



Vad säger jag nu? Ska han få hälsa? I alla fall på Ibsen då kanske, Salza tufsar ju gärna till unghundar….. eller ska jag säga till husse att han gör fel nu om han låter sin hund hälsa? Ska jag förklara för honom varför han inte ska låta hunden hälsa? Och ska jag förklara för honom hur han borde ha agerat under hela promenaden då hans hund var så fixerad vid mina hundar?



Men andra ord… ska jag låta som den besserwiser jag är och tala om vad han borde gjort, och hur han bör göra med sin unghund i fortsättningen när de möter andra hundar… och därmed antagligen reta upp honom genom att stå där och predika med mina pekpinnar… trots att det är i bästa välmening…?

   


Eller ska jag välja den lättaste utvägen och strunta i att han med stor sannolikhet om något år kommer att beklaga sig över att hans hund är så jobbig när den ser andra hundar? Och att den stackars hunden kommer att bli en av alla de hundar som aldrig får gå lös?

  


Vad tror ni jag gjorde????

  


Jo, jag valde den lättaste utvägen…. "Njaaa, tiken här är inte alltid så snäll mot stökiga unghundar så det är nog ingen bra idé…." och det höll han då med om.

  


Och jag kopplade lös mina hundar, trots att unghunden och hans husse stod bara 10 m därifrån, och så sa jag bara "nu går vi häråt" och visade med handen, och hundarna skuttade glatt iväg åt rätt håll, inte en blick på den där hunden som sååå gärna ville hälsa. Känns så himla skönt att ha såna hundar, och det är naturligtvis därför jag skryter med dom stup i kvarten här i bloggen också.   

   

   


Men…. det är svårt sånt där. Jag tror mig nog förstå/veta att folk inte uppskattar att man börja föreläsa för dom, men tänk så fel dom gör. Men tänk så lätt det är att forma en valp/unghund precis åt det håll man vill, till skillnad mot hur svårt det är att "lära om" med en vuxen hund när man upptäcker att vissa vanor plötsligt är jättejobbiga.



Och det är ju de allra första månaderna som är viktigast. När hunden är 7-8-9 månader och man kommer till valpkursen, då har man redan missat en hel del viktig tid.

  



Jag läste i senaste Brukshunden om vad olika människor anser att "Ett gott hundliv" ska innehålla. Och ett av de viktigaste sakerna för en hunds välbefinnande måste väl ändå vara att den på lämpliga ställen kan få gå lös och utforska omgivningen i sin egen takt…. förutom en massa andra saker också då förstås. Men ska man ha hunden lös så måste man ha kontroll, och den grundlägger man supertidigt….



Men allt det där vet ni ju redan så jag ska inte trötta er med det… men jag kan inte riktigt släppa tanken på den där unghunden igår… så gärna jag skulle vilja ta ett snack med hans husse. Hoppas i alla fall han har anmält sig och hunden till nån kurs nånstans så att han får lite hjälp och råd medan hunden fortfarande är ung.   

   

  


Näe, nu ska jag knata ut i köket och förbereda dagens lunch. Eftersom jag idag är borta vid den tiden vi brukar äta middag, så gäller det ju att se till att husets innevånare inte svälter ihjäl på grund av det, så idag får det bli en ordentlig lunch för en gångs skull.   

  


Fast jag som äter frukost så sent är inte så förtjust i lunch förstås, men lite kyckling och ris kan jag väl alltid pressa ner.

    


Önskar er alla en härlig söndag!!    

   


 


 


 


 


 


 


 




Ovido - Quiz & Flashcards