Tedsams blogg

Alla inlägg den 27 april 2012

Av tedsams - 27 april 2012 11:04


… jag blir så jäkla trött på mig själv.   Varför kan jag inte bara låta saker och ting vara???



Satt och roade mig med att kika på SBK Tävling, det finns mycket kul att titta på där om ni inte redan upptäckt det…   



Men… jag vet inte om jag skrivit om det tidigare kanske… den där rasklubben som anordnar en officiell rallylydnadstävling, men tävlingen är öppen enbart för den egna rasen, den förbryllar mig.   



Om jag nu förstår vad jag läser, när jag läser regelboken, så är en officiell rallylydnadstävling öppen för ALLA hundar, oavsett ras eller registrering.



Hur kan då en rasklubb säga att enbart hundar av den egna rasen får delta?????



Får man göra så, så öppnar det många möjligheter, inte minst med tanke på att det inte är helt ovanligt att folk blir bortlottade från rallytävlingar ibland.



I lydnaden skall ev. lottning göras bland alla anmälda hundar, oavsett klubbtillhörighet. I alla fall så står det inget om nåt undantag i regelboken.



I brukset skall medlemmar från den egna klubben (arrangerande klubb alltså) ges företräde vid lottning, utom i elitklass.



Och hårddrar vi då det här så skulle en brukshundklubb, eller rasklubb, mycket väl kunna anordna ett officiellt bruksprov enbart för egna medlemmar. Och det kanske sker också, är kanske till och med troligt i vissa fall… men ingen klubb är väl så dum att dom utannonserar det i samband med inbjudan???   



Vi inbjuder till tävling i Lägre och Högre klass spår… men enbart medlemmar i Knäppköpings Brukshundklubb får delta.



Näe, då utannonseras det nog som en vanlig tävling, och så bestämmer man sedan att vi har bara möjlighet att ta 5 tävlande… och titta!!! Så lustigt, det är 5 anmälningar här från våra egna medlemmar, då måste vi tyvärr lämna återbud till de övriga 25 som anmält sig.   



Men i rallylydnadsreglerna står det inget om att egna medlemmar har förtur vid en eventuell lottning, så jag kan inte på något vis se att det är rätt att begränsa vilka som får delta när det är en officiell rallytävling.



Man kan kanske skriva att deltagarantalet är begränsat, och så lottar man och lämnar återbud till alla utan 5 st…. av den egna rasen… men det går ju inte heller, om man följer regelboken. Det står ju inget om något undantag när man lottar….

  

   

Och jag får inget svar från "de ansvariga" när jag ställer den här frågan till dom…. och det retar mig minst lika mycket.



Det är ju det där med att svara på mail, ni vet….. skippa mailadresser på hemsidorna om det ändå inte är nån som svarar på mailen.



Jo… just det ja…. jag önskar verkligen att jag kunde låta bli att bry mig.

    

  


Näe, nu vet jag vad jag ska göra de närmaste timmarna i alla fall… Känner mig lite avslagen idag och har ingen direkt lust att göra något alls. Men nu dök det upp nåt i alla fall…



Och eftersom jag är bort hela helgen så är det lika bra att sätta igång… Ibsen ska friseras.

  


Om det vore nån idé att ha en önskelista på sånt som jag verkligen önskar mig, så skulle nog ett höj-och sänkbart trimbord så överst på den listan tror jag.



Ibsen är hööög, och när han står uppe på ett bord så får man jobba med armarna högt upp för att kunna göra det som ska göras… inte alls bra.



Men skit samma… så är det och det är inget att göra något åt.

  


Så… full fart mot Sherwoodskogen då… eller…. full fart mot klippmaskinen och saxarna var det kanske istället. 

    

  


 


Ovido - Quiz & Flashcards