Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 april 2012

Av tedsams - 14 april 2012 18:07


…… få knappt två minuters arbetsinsats att räcka i 6½ timma.    



Ja, ett rallylydnadslopp tar knappa två minuter att genomföra, och idag hade vi tävlingspremiär inom den grenen.


Samling halv nio, knappa två minuters arbetsinsats vid halv ett-tiden nån gång, prisutdelning klockan tre…. Snacka om att hundfolk är ett både tåligt och galet släkte.   



Till detta ska läggas en isande nordanvind och mulet och kallt…. men kul är det ju ändå.   Visserligen tycker inte min rygg det, men vi är ofta oense om vad som är roligt eller mindre roligt, så den kan man inte bry sig om.




Det gick väl egentligen lysande för att vara första gången, 93 poäng av 100 möjliga, det vill jag inte klaga på.


Men 6 av de 7 minuspoängen är lite retliga…. Salza lyfter nämligen lite på ena framtassen när ett moment innebär att hon ska sitta. Nån slags förväntan… eller nåt….och det kostar 1 minuspoäng varje gång hon gör så.   



Ett av de få tillfällen då rallylydnaden är striktare i sin bedömning än t.ex vanlig lydnad.



Det sjunde minuspoänget kom sig av att Salza satte sig lite för snett i det momentet där man ska backa 1-2-3 steg med hunden framför sig, nos mot nos. Vid första halten så svängde Salzas viftande rumpa lite för mycket in mot min vänstra sida… men sen rättade hon till det själv. Men nu fick jag bevisat att det faktiskt är svårt för henne, det där med att sitta framför istället för vid sidan.   



Släktingen Gimzo skötte sig med den äran   , han också…. 92 p av 100 möjliga, och med precis samma felorsak som Salza… lyfter ena framtassen vid sittandet.



Visst måste väl det vara ett genetiskt fel? En avelsdefekt…?



Äsch… skojar bara… det finns inga avelsdefekter hos varken Salza eller Gimzo…  

  



Men det blev en lång dag….. och framför allt kall. Hade solen lyst som den gjorde hela långa dan igår, så hade det ju varit väldigt mycket trevligare.



Nu vill i alla fall min rygg inta horisontalläge säger den…. och efter alla de timmarna på brukshundklubben, och sedan en hundpromenad när vi kom hem, och därefter middagsstök… då har jag väl nästan gjort mig förtjänt av att få slänga mig raklång en stund..?   



Och även om nån tycker att jag inte har det, så tänker jag göra det i alla fall…..    

   


Skapa flashcards