Tedsams blogg

Alla inlägg den 4 april 2012

Av tedsams - 4 april 2012 18:21


Ja, idag på en av våra promenader hittade Ibsen en ny förälskelse   …. eller också är det helt enkelt så att en fårskalle mötte en annan.  

  

 


Han var megaintresserad redan på långt håll, men det tog ganska så lång stund innan han hade vågat sig hela vägen fram till staketet.

  

 


Men han vågade i alla fall så småningom….   


      


Salza, som jag aldrig tidigare sett tveksam inför nånting, valde att snusa runt i buskagen och att inte alls se fåren.   


"Men Salza", sa jag efter en stund, "gå fram och hälsa!"


"Vaddå hälsa?", sa Salza och tittade sig noga omkring. "Här finns inget att hälsa på, inga får och ingenting!" och så tittade hon demonstrativt åt andra hållet.

"Hälsa på fåren!" sa jag och pekade ditåt fåren var.

"Jag ser inga får alls! inte nånstans!" sa Salza och undvek att ens vända huvudet åt fårens håll.   

  


Märkligt…. hon som hälsat på hästar och kor och åsnor och getter och allt möjligt annat på fyra ben… får gillar hon tydligen inte alls. Men jag har inga närmare planer på att skaffa några heller, så vill hon inte ha med såna att göra så är det helt OK för min del.    

  



Idag har det varit en dag då jag rantat fram och tillbaka mellan tusen olika saker. Man känner sig som en skurtrasa när kvällen kommer, och ändå märks det liksom inte att man gjort något alls.



Men det där med att planera saker och ting i förväg, det ska jag sluta med. Det är absolut ingen idé, det händer alltid nåt annat som gör att jag får stryka mina planer och tänka om.




Och min Fabian är inte heller i form…. han signalerar ihärdigt att han inte mår bra.   Men han börjar ju bli gammal han också nu. Snart är det 10 år sedan jag köpte honom, och det känns helt otroligt att tiden gått så fort. Men jag vill inte att han ska vara sjuk nu igen… fler bilreparationer är något som jag inte alls har räknat med nu…. eller nån gång över huvudtaget. Bilar och dator är två ting som bara ska rulla och gå, precis så länge som jag vill. Visst är jag väl blåögt naiv…. eller…?   




Förresten… datorer ja….


Alla mina epost-adresser försvann ju häromdagen vid en uppdatering. I dag upptäckte jag att samma uppdatering raderat allt jag lagt in i kalendern….. och det är ju näst intill en katastrof. Epost-adresserna hade jag sparade på annat håll i datorn, men kalendern…. jag är inte så himla glad över den förlusten kan man väl säga.    



Nu ska jag vänja mig av med att använda kalendern i datorn, men det blir inte lätt. Den var så himla praktisk…. men tänker den försvinna då och då så är det ju inte så kul.


  

  


Igår drog vi i alla fall iväg på kurs, Salza och jag… i snöstorm. Och rallylydnad är ju himla kul, synd bara att instruktören envisas med att hela tiden lite försynt upprepa… "nu gjorde du fel"…. när Salza och jag går banan.  

  


Äh, så farligt är det inte, men de fel vi gör är jag skuld till helt och hållet. Och så är det ju när det gäller hunderi….. funkar det inte så är det vårt fel, inte hundarnas.

   

  


I dag blev jag tilltalad av en tjej här i området som stannade och frågade om våra hundar. Det visade sig att hon själv hade två hanhundar hemma, vitt skilda i ålder men av två olika s.k kamphundsraser, en stoor och en mindre….



Och dessa två hanhundar slogs… på blodigaste allvar… och hon ville ha råd hur dom skulle hantera det problemet.


Vet ni att jag blir så ledsen när jag hör sånt, för jag vet ju att det ska till ett mindre under för att det där ska funka utan slagsmål i framtiden. Har man en unghund av en "sån" ras, som man släppt så långt att den utmanar och börjar slåss med den äldre hunden i familjen, då har man noll koll på läget.  



Hon fick förstås lite råd om vad dom kunde göra, och hon trodde nog att de råden skulle göra underverk för hon sken upp och sa nåt i stil med: "Ja jag vet ju att du kan det här med hundar så du har säkert rätt."



Jag vet inte om "jag kan det här med hundar", och jag vet inte om jag har rätt…. jag har ju bara sett hennes hundar på håll dessutom… men jag vet att det ska mycket till för att lösa såna problem när de väl fått fäste. Usch, tråkigt….   

  



I morgon ska vi träna lite igen. Och så ska jag och träningskompisen, tillika rallyinstruktörskompisen, gå igenom våra examensuppgifter. Det lär ta sin lilla tid det….



Men förhoppningsvis så har jag hela dagen på mig… om inget oförutsett inträffar förstås. Det gör det ofta nu för tiden tycker jag, så man vet ju aldrig.   



Nej, nu ska jag rota fram lite papper som jag ska ha med mig på det där styrelsemötet som jag ska på om en knapp timma. Jag borde vara lite mer förberedd än vad jag är, men å andra sidan så kan väl jag också nån gång få lov att bara "flyta med" och inte bry mig så mycket…   

   


I morgon fyller min Salza 6 år…..  

  


Ovido - Quiz & Flashcards