Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Det där med kurser….

Av tedsams - 28 mars 2012 12:49



…är spännande, i alla fall att ta emot anmälningar. Jag har ju gjort det många, många gånger i mitt liv, och det är ofelbart så att man får skäll av minst en person som ringer och upptäcker att den kurs de tänkt gå, redan är fullbokad.  



Och jag förstår deras besvikelse och frustration, men jag har lite svårt att förstå att de ödslar krafter på att skälla på mig. Det hjälper liksom inte…. kursen är fullbokad i alla fall. Eller hoppas dom att jag ska riva någon annans anmälan kanske…? Tja… mot rätt ersättning så, varför inte…. äh, skojar förstås bara…    



I morse prick kl 0900 hade jag en lång diskussion med en dam som inte alls kunde förstå varför vi inte startade fler kurser då… när nu hennes tilltänka kurs var fullbokad.



Jag försöker vara så pedagogisk och vänlig som jag bara kan, jag vill ju inte att dom, förutom att dom skäller över att kursen är fullbokad, ska kunna säga att dom blivit otrevligt bemötta också.



Men jag tror att folk har svårt att förstå att brukshundklubbar jobbar ideellt och att klubbarna är beroende av att det finns instruktörer som vill ställa upp. Visserligen har klubbarna bidrag från den kommun där de hör hemma, bland annat just för att de ska utbilda kommunens hundägare, men i verkligheten funkar det ju inte riktigt så.



Förr, på stenåldern, höll man hårt på kommungränserna när det gällde brukshundklubbarnas verksamhet, men så är det ju inte längre, och det är väl bra kanske. Förutom för dem som inte kommer med på "hemmaklubbens" kurser då förstås….



Fast det är bara ett par kurser som är fullbokade redan, så de flesta som vill gå kurs nu i vår kommer säkert att få en plats.   


  


Men vi har inte fyllt vår rallylydnadskurs för nybörjare ännu, så har ni inte anmält er till den så får ni göra det nu… genast. Och skyll inte på att ni har lång resväg eller så, det är inget giltigt skäl att utebli…. vi har lagt den på söndagar så ni har hela helgen på er att resa.    

    

  

Vi var iväg och tränade lite rally igår, Salza och jag. Och jag hade alltför tunna kläder på mig, blev alldeles djupfryst i blåsten… men Salza hade kul. Och det är så himla roligt att se hennes ystra släkting träna. Han har superkontakt och han vill bara träna mer och mer och mer…. matte tröttnar långt innan hunden tröttnar… och bättre än så kan man väl inte önska sig.   



Vi pratar ofta om hur roligt det är att ha hundar som aldrig tröttnar… så himla jobbigt det måste vara att ha en hund som man alltid, alltid måste motivera till att jobba.


 

   


Men vi byggde en fortsättningsbana som vi hade gjort ritningar till på instruktörskursen för några veckor sedan. En bana som de rutinerade rallymänniskorna sa var svår…



Lätt som en plätt, sa våra hundar och skuttade glatt igenom hela banan. Deras mattar hade visserligen vissa problem här och där, men det är ju som det brukar. Inte är det hundarna som klantar sig inte.   

   


Vi ska ju tävlingsdebutera i rallylydnad om ett par veckor, och jag är övertygad om att det inte är Salza som kommer att göra bort sig då…..   

   

   


Vet ni att jag är så förvirrad nu för tiden så jag kan inte hålla ordning på olika kommandon. Visserligen har Salza fått leva med det hela sitt liv, men med tiden blir det ju bara fler och fler kommandon att blanda ihop.



Leta! Sök! Hämta! Fårjagden! Apport!…några exempel på kommandon som Salza ska hålla reda på när det gäller att leta upp/hämta saker och apportera in dom till mig. En gång i tiden hade dom varsin betydelse, men det tog inte lång tid innan jag blandade friskt…



Stå! och Stanna! Är också två kommandon som jag inte kan hålla isär. Ibland så säger jag Stanna på t.ex inkallande med stå o ligg, och ibland säger jag Stå…. stackars Salza.   

   


Och ute på promenaden säger jag omväxlande… Stanna! och Vänta! och båda två betyder samma sak….. precis samma som Stå! vilket jag faktiskt… konstigt nog… bara använder i lydnaden.

  


I rallyn är Snurra! och Runt! samma sak… för mig alltså. Salza är lärd att Runt! betyder att hon ska snurra, men på skylten står det Snurra och då säger jag det…. till den stackars förvirrade hundens förtvivlan. Men nu har hon tydligen lärt sig vad det betyder på egen hand tror jag…. igår funkade båda kommandona.   

  


Himla tur att jag har en hund som fixar en så förvirrad matte…..   

   



I går fick jag frågan om jag slutat tävla lydnad, och det är ju faktiskt en fråga som jag brottats med en hel del. Jag gillar ju verkligen att tävla lydnad, men jag är inte… och har aldrig varit… förtjust i dagens elitklass.



Så det är ju lika bra att inse att… Ja, jag har slutat tävla lydnad med Salza.



Hade jag en ung hund så skulle jag naturligtvis satsa på lydnaden igen, men Salza och jag har nått dit jag ville inom lydnaden, och nu är motivationen för att tävla lydnad med henne slut.



Nu ska vi faktiskt satsa på rallylydnaden, och där har vi en STOR utmaning framför oss. Där är det inte enbart av godo att ha en lydnadschampion att jobba med, vi har massor av saker där vi måste lära om, och lära på nytt  



Tänk er bara utmaningen att få Salza att utföra alla förekommande moment på min högra sida…. ujujuj…. Det kommer inte att gå i ett nafs att lära in det inte. Och det är inte enbart Salza som ska lära om där, matte ska på något mystiskt vis lära sig att jobba med hunden på höger sida… inte alls lätt. Men å andra sidan är vi ju inte uppe i dom klasserna än på länge heller… men det kommer, det kommer…….

   

   


Sitter och skriver det här medan jag passar telefonen med kursanmälningar, och en sak har slagit mig de här dagarna då jag tagit emot kursanmälningar.



Alla, utan undantag, lämnar ett mobilnummer när jag frågar efter telefonnumret. Och jag tror att alla ringer från en mobil också…. och jag VET att ljudet är skitdåligt i en del mobiler.



Jättekul att fråga folk om deras epostadresser, och så har dom dåligt ljud i sin mobil och ovanpå det en helt totalt obegriplig epost-adress… VARFÖR har folk såna adresser??? Vill man vara anonym så behöver man väl i alla fall inte ha en adress som man själv knappt kan stava till….

   


Dagens leende blev det i alla fall när jag svarade, och i andra änden hörde en jublande röst: "JAAAAA, jag kom fram!!! Det är nån som svarar…..! " Hon hade försökt komma fram länge hon…. och det fanns plats på kursen hon ville gå också… lyckan var total.    

   

   


Näe, nu ska jag snart göra ett nytt försök att rita en avancerad rallybana, det ingår ju i uppgiften för examensprovet. Men det är supersvårt att få till det bra, jag gjorde en igår, men den blir inte så lyckad. Och jag vågar inte ens tänka på hur jag ska fixa att få ihop en bra mästarklassbana…. men det får bli ett senare problem det.

   


Men innan jag roar med att rita rallybanor ska jag skriva ett årsmötesprotokoll…. och det är inget kul alls det. Men nödvändigt… så vi tar det först och det lite roligare sedan.



Fast..… nu är ju klockan snart rast från telefonpassningen, så då ska jag gå ut med doggsen… sen blir det protokollskrivning… kanske…   


Inte helt omöjligt att jag hittar en anledning att skjuta upp det till en annan dag...… en så skröpligt eländig människa är jag.   

    

  


 


 


 


 


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards