Tedsams blogg

Alla inlägg den 27 mars 2012

Av tedsams - 27 mars 2012 10:49



… eller om man inte har lust att göra nåt nyttigt, då kan man roa sig rejält på SBK Tävling.



Alla resultat med alla individuella betyg finns att se, och alla anmälningar till alla tävlingar går också att kolla in. Det kan sysselsätta den som är nyfiken ganska så länge… och nyfikna är vi ju lite till mans… eller??   



Fast i och för sig så är det inte så kul nu när allt är så "uppenbart"….. det finns ju en viss tjusning i att inte veta allting också.

   



I alla fall så har jag en liten Salza här som utmärker sig ideligen. Fast det är enbart i husses sällskap, och då blir det alltså inte på det positiva sättet.   



Hon är oerhört lyhörd och följsam och lydig, MEN man måste hålla tummen i ögat på den där damen. Så snart minsta lilla tillfälle ges, så tar hon för sig.



Och i mina ögon så är det en del av anledningen till att hon är en så bra hund som hon är. Man kuvar inte henne, och man kan inte "hjärntvätta" henne helt heller, bara till en viss grad. Hon har ett stort ego, och hon har en ännu större egen vilja… och alltihop gillar jag.   

  


Hanterar man inte henne på "rätt" sätt så kan man lika gärna ställa sig och slå huvudet i väggen som att försöka få henne att göra det man vill. Hon har som sagt en stor egen vilja, och det gäller att jobba MED henne, inte försöka bekämpa henne, när man ska få henne att göra något, men gör man det, då blir det jäkligt bra.   

    


I och för sig så ska man ju alltid samarbeta med sin hund istället för att försöka tvinga fram något, men i Salzas fall är det så tydligt: "Slå du ihjäl mig om du vill, jag gör det INTE!!!" Många andra hundar viker sig vid en viss gräns om man pressar dom, men det tvivlar jag på att Salza gör. Men vi har som väl är aldrig hamnat i den situationen, och jag hoppas att vi aldrig hamnar där heller.

     


Jag vet att jag har sagt det förr, men jag upprepar det gärna…. hon och min cocker Samson är oerhört lika i sitt sätt att vara. Och det är en typ av hundar som jag verkligen gillar.   

   


Hundar som slår knut på sig själva för att alltid vara till lags är lite jobbiga tycker jag… dom ska ha lite ego och veta sitt värde…. inte sälja sig alltför billigt… då kan man se det som en liten utmaning att få till det så där bra, och utmaningar gillar jag.    

    

  


Ibland när jag läser sånt som nån skriver om sin hund så inser jag att jag verkligen är privilegierad som har en sån hund som Salza. Väldigt mycket av det som jag tar som helt självklart när det gäller henne, det verkar vara nästintill ouppnåeliga mål för en del andra människor… eller hundar.



Förresten… mitt lilla underbarn fyller snart 6 år… ofattbart egentligen, känns som att det var igår hon röjde järnet med Groa ute på vår gräsmatta i Timrå.

    

   

Idag är det tyst och stilla på telefonfronten här. Det verkar som att de som ska anmäla sig till nån kurs gjorde det igår, inte ett samtal ännu idag.



Fast jag hoppas väl att det ringer lite fler i morgon när de som ännu inte är medlemmar får anmäla sig. Annars blir det svårt att få ihop kurser så att alla instruktörer som vill ha en kurs får något att jobba med.



Men kursutbudet är stort här nu. Flera brukshundklubbar inom ett litet område, och dessutom finns Hundens Hus här, plus ett ganska så stort antal andra aktörer som erbjuder olika typer av hundkurser.



Mycket att välja på, och hur ska man veta att man väljer rätt?? Inte lätt om man är ny hundägare…    

   

   


Jag har i alla fall kommit på att jag måste köpa en sån där laddare till min telefon som man kan ansluta i bilen. Min lilla fån är bra och rolig på alla de vis, men den har ett batteri som inte är superduperbra. Det tar slut ganska så fort om man är lite aktiv med telefonen.… och det kan ju vara bra att kunna ladda den även när man inte är hemma, men har tillgång till bilen.



Hur stor nytta av kartor och GPS har man när man är ute och åker, om batteriet tar slut?? Ska nog ta en liten kik på www.mytrendyphone.se tror jag, där finns det mesta som har med mobiler att göra.

  

   


Bilen har förresten fått sina sommarskor monterade idag. Det kändes lite löjligt att köra omkring på skramlande dubbdäck när alla gator och vägar är bara och rena och fina. Visserligen kanske att det kommer lite mer snö framöver, men då kan man ju hoppas att vi inte behöver ut med bilen precis dom timmarna när det är lite halt ute.

    


Och vinterkängorna har försvunnit från skohyllan i hallen nu också.   Nästa gång jag tvättar ska jag tvätta vinterjackorna och hänga undan dom också, sedan är det vår på allvar.



Fast det är lite svårt med kläder nu. Hur varmt/kallt är det ute? Ska jag ta jackan eller en tröja? Fast… såna problem är ju bara trevliga att tampas med.   

   

   


Nu saknar jag bara ett par bra skor. Mina underbara joggingskor är ju helt totalt utslitna, dom har gått många, många mil, och jag borde köpa nya. Jag har besvärliga fötter som jag lätt får ont i om jag inte har bra skor, men bra skor är dyra. Det är väl förresten ett av dom områden (skor alltså) där det verkligen stämmer när man säger "ju dyrare desto bättre".   



Jag går ju så himla mycket, gillar att trava på både hit och dit nu när det börjar bli barmark nästan överallt, och jag borde köpa ett nytt par skor…. precis likadana som dom som är utslitna, men, men…. det där med pengar är ju ett evigt gissel.

   

Jisses… nu har jag snart slagit mitt eget rekord i att babbla en massa strunt…



Hoppas att ni alla har en fin dag idag också….     


 


 




 


 


 


 




 


Skapa flashcards