Tedsams blogg

Alla inlägg den 28 januari 2012

Av tedsams - 28 januari 2012 10:36

…det är med digitalkameror.    Förr så tog man en 12, 24 eller 36 kort beroende på vad man hade köpt för film, och sedan när den var slut (vilket gick fort) så fick man lämna in den (eller skicka den) för framkallning och kopiering.  Det var inga snabba bilder där inte….


Och precis som nu för tiden, så var det ju bara en bråkdel av korten som verkligen var bra och något att spara.


Nu kan man ta nåt hundratal bilder på ett speciellt motiv om man så vill, och så bara radera alla dom som inte blev som man tänkt sig… och spara de där två som är hyfsat bra…   

   

   

Eller också kan man få ett akut behov av en bild. Jag behöver just en sån bild precis NU… och så rycker man åt sig kameran (och hunden, för det är väl oftast hundbilder det gäller) och drar iväg till lämplig miljö och börjar knäppa mängder av bilder. Hem igen, tömmer kameran i datorn, kollar efter bästa bilden, fixar till den lite… och sen så är det färdigt, antingen för utskrift eller för att skicka nånstans….


Det här är en sån där akut-bild.

  

       

Fick för nåt år sedan frågan om jag hade nån sådan bild att dela med mig av, men det hade jag inte. Men jag hade en fågel i frysen och en apportglad hund bredvid mig, så jag tog kameran, hunden och fågeln och drog iväg till närmsta gärde… och simsalabim så fanns det en bild att använda.

Så himla suveränt….    

    

  

För att inte tala om mobilkameran. Inte samma kvalité förstås (i alla fall inte min) men i stort sett alltid med, och fullt användbar "till vardags". Där kan man verkligen tala om att spontant "fånga ögonblicket"….


Häromdagen när jag låg på min säng och läste, så låg Salza bredvid mig förstås. Och hon använde ett av sina mjukisdjur som kudde. Så då smög jag fram mobilen, och tog en bild utan att hon märkte det…. lättroad som jag är så tycker jag sånt är lite kul.

    

      

Fast igår när jag var ute med doggsen så såg jag en domherre. En alldeles röd och fin domherre, och en sån har jag inte sett på år och dag tror jag, och jag hade gärna velat "fånga det ögonblicket".  Den satt mitt ute på ett snötäckt fält och den verkligen lyste i allt det där vita. Men då hann jag inte få fram mobilen innan den flög sin väg… så synd….      

  

   

Jag gillar att fotografera, och jag har så många gånger tänkt att jag skulle gå nån kurs för att lära mig hur man gör. Det lilla jag kan, har jag ju lärt mig via "trail and error" under årens lopp, och då gäller det ju ändå det allra mest elementära. Det vore kul att kunna "på riktigt"….    

   

   

Och på tal om något helt annat då…. detta året ska nog bli det året då jag för första gången på många, många år inte löser medlemskap i SSRK tror jag.  Det finns ingen anledning att vara medlem där längre, jag borde skippat det medlemskapet för länge sedan.


Jag tycker ju fortfarande att jakten är den absolut roligaste grejen man kan syssla med när man har en spaniel, men av praktiska skäl så är det svårt att genomföra nån ändamålsenlig träning här uppe där vi bor nu.


I all synnerhet om man, som jag, har hamnat i onåd hos spanielfolket… då ligger man pyrt till. Gud nåde den som har åsikter och inte tycker som höga vederbörande.    

    

Fast jag har ju trots allt lite erfarenhet själv sedan tidigare, så träna till "husbehov" kan jag ju alltid göra själv… för det behöver jag inte lösa en hög medlemsavgift. Och skulle behovet uppstå så är det ju bara att lösa nytt medlemskap igen då…

  

Jag skippade ju medlemskapet i rasklubben får något år sedan också, det var också ett sånt där medlemskap där jag inte får något alls för pengarna. Här i trakterna finns inga aktiviteter, och eftersom de få aktiviteter som jag skulle kunna vara intresserad av finns så många mil söderut, så tillåter ändå inte min ekonomi att jag deltar   

Enda behållningen från medlemskapet i rasklubben var väl i så fall att Salza   korades till Årets Lydnadsspringer två år i rad, visserligen var det hennes egna prestationer som låg till grund, men hon har i alla fall lämnat ett par tassavtryck efter sig i rullorna. 

   

   

Så då är det "bara" SKK och SBK kvar nu då…  fast bara och bara….   


Nåja, dom får i alla fall hänga med detta året också…. det är svårt att bryta en drygt 40-årig vana.

   

  

Nej, nu tror jag att jag ska städa lite…. Jag har strukit en liten hög kläder som fanns kvar sedan jag tvättade senast, och jag har bäddat och plockat allt det där som ska plockas varje dag, och utfordrat hundarna, och så har jag skottat lite snö (det snöar fortfarande   ), men jag slapp hundpromenaden i morse så jag har lite ork kvar till städning tror jag.


Hoppas ni har en fin dag framför er…!   

     

     


 


 


 


 


 


 


 


 


Skapa flashcards