Tedsams blogg

Alla inlägg den 24 januari 2012

Av tedsams - 24 januari 2012 09:26

På ena sidan av huset var det –18 i morse, på den andra sidan där det är lite inbyggt och lite lä, där var det "bara" –16. Men det var skönt ute i alla fall, går man så fryser man inte så lätt, i alla fall inte jag.  Vantarna åkte som vanligt av efter 10 minuter….    

   

Vet ni att jag har funderat på en sak….  Varför har folk täcke på sina hundar trots att det egentligen inte alls är speciellt kallt ute??    


Ja, nu pratar jag om hundar med normal päls, och inte om nakenhundar eller hundar som man klär på för att det är roligt.


Vanliga, normala hundar som rör sig vanligt normalt… inte behöver dom täcke på sig om det inte är svinkallt ute.  Däremot kan jag tycka att dom behöver täcke om dom varit ute i kylan och rört på sig, och sedan blir sittande stilla i en bil kanske, då tycker jag att dom ska ha täcke på sig.


Eller dom hundar som jag ser är med till isbanan när barnen åker skridskor. Där tycker jag det är helt OK med ett täcke även om det bara är ett par grader kallt.


Men jag möter ofta en människa som har två stora hundar, två olika raser men båda två är hundar som är gjorda för att arbeta, inga bara "se-vacker-ut-hundar alltså. Och även om det bara är runt nollgradigt ute så har hon alltid täcke på hundarna….


Och det är klart, tar hon inte täcke på dom så fryser dom säkert, nu när dom vant sig vid det. Men det är nåt fel med det där… hundar ska inte behöva täcke bara för att det är några grader kallt ute.


Både Ibsen (och han har inte mycket päls nu) och Salza drog omkring i snödrivorna i full fart  morse, inte sjuttan frös dom inte.  Men det är klart… hundar som alltid går i sakta promenadtempo i koppel, dom kanske fryser om det blir –18 ute…  men dom fryser ta mig sjuttan inte om det är 5-10 minusgrader ute.


Man kan ju inte utgå från när man själv tycker att det är kallt, hundar funkar liksom inte som vi människor när det gäller sånt….


Jo, jag vet… det finns hundar som är sjuka på olika sätt, eller som har värk,  och inte får bli kalla…  men det är inte dom jag pratar om nu. Inte kryllar det av såna just här i området inte… men det kryllar däremot av hundar som har täcke på sig   


Jaja, må var och en bli salig på sin tro….

  

   

Idag skulle jag behöva åka till bibblan, men det gör jag inte i den här kylan.  Min Fabian får bara köra kortkorta sträcker numera, och det är ju inte nödvändigt att göra det när det dessutom är så här kallt.   


Fast håller kylan i sig så får jag ju åka ändå förstås, men med minsta lilla tur så släpper kanske den här kylan snart. Fast februari kan ju vara en jäkla vintermånad….


Och det är en jäkla månad på andra sätt också….  årets fattigaste månadsskifte… eller vad är det man kallar just det kommande månadsskiftet?


Jag har verkligen ordnat det bra för mig… en man som fyller år i slutet av november, sedan jul med allt vad det innebär, sedan ett barnbarn som är fött i början av januari och så en son som fyller år i början av februari… och så alla dessa räkningar som dräller in i slutet av januari…..  bättre kan det väl inte bli med tanke på börsen… eller??    


Och så väntar jag fortfarande på det där beskedet från ARN…. usch… oavsett vad "domen" blir, så vore det skönt att få veta nu.

      

   

Idag har jag i alla fall allvarliga funderingar på att släpa in trimbordet i badrummet och hyfsa till Salzas päls lite. Det var inte jättelänge sedan sist… och jag har rejält ont i mina händer nu…. men jag "hyfsade" bara till henne då också, och då varar det inte så länge.

  

Men det är den där städningen efteråt… bläähhh…. inte kul.  Hundhår har ju en förmåga att hamna både högt och lågt… och överallt i huset… även om vi håller oss i badrummet.  Och så är badrummet husets varmaste rum dessutom…. men jag kan ju inte vänta på att det ska bli så varmt att jag kan stå ute och klippa henne… då lär hon hinna växa igen totalt.

Eller också sitter jag kvar här och är onyttig…. finns säkert en massa roligheter att kika på på nätet.    

     

  

Förresten…. nån som vet någon söderöver som är duktig på att ha rallylydnadskurser?? Nån som är duktig och har lite erfarenhet bakom sig? Inte nödvändigtvis här i trakterna, men inte heller långt ner i Skåne..….  gärna (helst) en brukshundklubb, men i nödfall även andra. Tar gärna emot tips…    

  

   

Nej, ska väl försöka leta fram trimbordet nu då kanske….


Ha en bra dag allihop…..!   

    

      


 


 


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards