Tedsams blogg

Alla inlägg den 18 januari 2012

Av tedsams - 18 januari 2012 18:24

Ja, SJ-världen alltså…. Har tänkt ta en tripp ner till Göteborg så småningom, för att beskåda barnbarnet live, och med tanke på årstiden så tänkte jag ta tåget denna gången också.


Men det dröjer några veckor innan jag kan åka, Kurt är ju fortfarande konvalescent och det finns vissa saker som han inte orkar ännu, bl.a rasta Ibsen. Och ska man åka tåg så är ju det bara en fördel att man bokar i god tid, ju tidigare desto billigare.  



Nu har jag ju lärt mig att man ska boka en barnbiljett också, om man har hund med sig. Då får man lite mer plats för hunden. Eftersom man åker i helt vanliga vagnar så kan det bli besvärligt om det är många resande annars, då finns det liksom ingen plats kvar på golvet för en hund… för i gången får dom ju inte ligga, och Salza är ju för stor för att vara knähund i nästan 8 timmar. 


Men… här kommer det knäppa… om jag bokar en vuxen och ett barn så får vi inte platserna bredvid varandra. Beror väl på att jag är för sent ute kanske, men hur åker man tåg i 8 timmar med ett litet barn om barnet ska sitta ett par tre platser bort?? Vem vill ha det så??  


Jag har testat med ett flertal olika avgångar, och det blir likadant varje gång. Så nu måste jag ta hjälp av SJ för att fixa det där… fånigt.    Om det nu går att fixa, annars får jag skippa barnbiljetten, jag har ju ingen nytta av en plats en bit bort, då får hon väl istället försöka kura ihop sig så gott det går bland alla fötter, lilla Flygmyran.


  

Vet ni vad nästa knäpphet är?? Dom har en kampanj nu, SJ. Vissa resor är billigare under en period framöver. Och det är ganska så kul att se att det är inte de billigaste, icke ombokningsbara resorna som är nersatta i pris, utan de lite dyrare som man kan boka om.  


Vilket innebär att den ombokningsbara biljetten blir rejält billigare än den icke ombokningsbara… undrar vad SJ tjänar på det??  För jag vägrar ju tro att de har pris-kampanjer som de inte tjänar något på…


Men skit samma…. det innebär för min del att jag och Salza kan åka tur och retur Sundsvall-Göteborg för lite drygt 500:-, det måste man väl säga är billigt.   Jag måste bara försöka fixa den där Salza-biljetten också…

  

  

Med bil så skulle det bli 150 mil t.o.r och bensinen kostar nåt runt 14.50 litern…. enbart resekostnaden hamnar då nånstans runt 2.000:- Visserligen drar väl inte bilen 1 liter/mil, men man ska ju räkna andra kostnader också...  Så just nu, mitt i vintern, så är det enbart vinst med att välja tåget. Om det går förstås, det vet man ju aldrig när det gäller SJ. Men förhoppningsvis så är de värsta vinterstormarna över när vi ska åka, i alla fall söderöver… och vilken tur att tid är det enda jag har gott om.   

  

   

Och vet ni en sak till? Jag fyndade en resväska häromdagen.  Jag lärde mig massor om att resa med hund när jag och Salza åkte tåget till och från Göteborg förra gången.  Då släpade jag på två stora, ganska så tunga väskor, och det var lite struligt på Stockholms Central när vi skulle byta tåg där. Det var långt att gå, många trappor och rörigt och jobbigt med en väska i varje hand, och så Salza bland alla människor.  Tack vare väskorna som jag bar så fick jag henne så långt ifrån mig då… inte så bra bland många människor.    

  

Men jag hade sällskap från Göteborg till Sundsvall med en tjej som reste med en katt. Det var hon som berättade om barnbiljetten, och det var hon som påpekade att om man har en väska på hjul som man kan dra efter sig, då kan man också binda fast en bag ovanpå väskan, då behöver man inte bära något alls.

    

Sånt där vet man inte bara så där av sig självt när man annars alltid har åkt bil vart man än ska.  Då behöver man ju inte tänka så mycket på hur många väskor det är eller hur lättburna eller hur tunga dom är.


Men nu har jag som sagt fyndat en resväska. Verkar kanonbra, stora hjul som rullar bra, och en stadig, lagom stor väska som inte blir alltför tung även om den är fullpackad. Och den kostade 250:-, det tycker jag var ett bra pris. Kurt gissade på "bortåt 1000-lappen" när jag kom hem med den och han skulle gissa priset.


Så nu är det bara biljetterna kvar då… ska försöka fixa till dom i morgon. Och sen gäller det bara att hålla tummarna att allt går som det ska så att jag kommer iväg när den dagen kommer.  Det är ju ytterligare en av fördelarna med att åka bil, man bestämmer själv när, var och hur.….


Nog babblat om detta just nu då, det är långt kvar till det är resdags, så jag lär nog tjata mer om det här.  


Hoppas ni har haft en bra dag   …. här har det regnsnöat nästan hela dan, och det är utlovat flera dm snö innan veckan är över… usch…    

   

   




Av tedsams - 18 januari 2012 13:24

Jo, jag vet att de flesta av er vet det, men det har ju inte hänt nånting på den där sidan på evigheter. Det händer ju inget i min hundvärld så det har inte direkt funnits nån anledning att uppdatera sidan.   


Men nu har jag skrivit ner lite funderingar om hunderiet, och bara för att förskona er, som bara vill läsa min blogg, från mitt dravel, så har jag lagt de där alstren på hemsidan… under rubriken Funderingar.


OM nån av er orkar läsa, så är det helt OK och till och med trevligt med lite synpunkter. Det är ju många av er som läser bloggen som är både duktiga hundförare och tävlingsförare.  


För övrigt så drar det ihop sig till hundprommis här, precis som alla andra dagar. I går var det några kallgrader igen, men idag är det nollgradigt och nästan lite regn i luften. Fast det ska ju bli snö av det sägs det. Det ska snöa både torsdag och lördag och söndag så nu lär vi väl få rejäl påfyllning av det där vita antar jag.   

    

Hoppas i alla fall att ni har det bra, alla ni både kända och okända där ute i cyberrymden… 

        


Ovido - Quiz & Flashcards