Tedsams blogg

Alla inlägg den 13 januari 2012

Av tedsams - 13 januari 2012 19:36

…. med det nya anmälningssystemet, SBK Tävling.  Allra roligast vore det så klart om klubbarna skrev in vilken domare som kommer att döma tävlingen, då skulle det nog hända saker tror jag. Men det kommer dom säkert inte att göra….    


Men det är ju kul att man kan se vilka om anmält sig till respektive tävling. Det kan ju vara så att någon tänker taktiskt då, och väljer vilken tävling de ska anmäla till. Men det skiter sig förstås om alla väntar till sista dan….  nåja…. det är alltid (nästan alltid) kul med nyheter.   

   

   

Det är så konstigt det där med tävlingssuget. Det finns alltid där när det inte är någon tävling inom räckhåll. Så snart det drar ihop sig så försvinner lusten att tävla. Så var det minsann inte förr…


Jag brukar alltid säga att jag tycker det är roligt att tävla, men nu vete sjutton…. Jag har ju inga större problem med tävlingsnerver och så, så det är inte det… det är bara motivationen som inte helt plötsligt inte finns där.  


Men trots det så kan jag inte låta bli att kika på tävlingar nu inför det nya året, men nu vet jag ju innerst inne att det med allra största sannolikhet ändå inte blir av…. trots att det just nu suger i tävlingstarmen.


Jaja… jag vet… totalt knäpp….   


Men det retar mig, eftersom Salza fortfarande är så pigg och alert och älskar att träna. Hon beter sig som en valp ibland när vi är ute på våra promenader, det enda som sätter stopp för henne då är Ibsens burdusa hantering. När han slänger ner henne i marken så det tjongar om det, då tröttnar hon, och det kan man ju förstå.


Men shit samma… det här har jag tjatat om vid den här tiden varje år i ett par år nu…. och det här året lär inte bli annorlunda än de senaste. Men det är lite tråkigt….   


Och håll med om att det är knäppt… jag tycker det är tråkigt att jag inte vill tävla… på nåt vis så är det väldigt motsägelsefullt och konstigt.     


Vi får väl se om det kanske kan bli nån rallylydnadstävling i alla fall. Men där är ju dilemmat att det är så okristligt många anmälda så där blir man bortlottad.  I alla fall i de lägre klasserna, och där måste vi ju alla börja.


Kanske om det blir några tävlingar här uppe, där finns det kanske chans att det inte är så många anmälningar ännu.  Men vid dags dato finns det inte en enda sån tävling inom de två nordligaste distrikten…   


Jaja, det löser sig nog….. men det suger som sagt lite i tävlingstarmen nu. Men det beror väl på att det är "ofarligt" förstås, just nu finns det ju inga tävlingar inom räckhåll.   


I morgon ska vi i alla fall ut och träna lite, ska bli kul, för nu var det mega-längesedan…   

    

   

Av tedsams - 13 januari 2012 12:35

….. att det är fredag den 13:e idag.    Egentligen är jag nog lite vidskeplig, men idag struntar jag i det i alla fall.  Det känns oftast som att det som kan jäklas jäklas, så varför skulle det inte göra det idag också då…?

  

Jag drog i alla fall på munnen i morse när jag hörde på nyheterna om Engelholms FBC:s nya träningstaktik för sina 14-åriga innebandypojkar. Undrar om föreningens tränare nu känner sig som de idioter de tydligen är? Fast jag misstänker väl att de istället mest förbannar sin otur att metoderna avslöjades…   


Fast man kan ju undra om det inte ställs några som helst krav på de människor som fungerar som tränare för ungdomar? Visserligen är det svårt att få folk att ställa upp i såna där sammanhang, men för den sakens skull ska man väl ändå inte nöja sig med vilka idioter som helst?

  

Jaja, inte mina problem…. men tycka till kan man ju få ändå kanske.

   

   

Vet ni att jag har på det senaste året kommit till insikt om en viss skillnad könen emellan. Jodå, jag har väl sedan länge förstått den fundamentala skillnaden mellan könen, men det här är en annan skillnad…..    

   

Under det dryga året vi bott här, och jag har traskat runt med hundarna både här och där, så har jag ju då och då fått kommentarer om mina lydiga hundar.  Det händer inte varje dag, men det händer nog ett par tre gånger/vecka i alla fall…. och här kommer det märkliga…. det är ALLTID en karl som ger berömmet.  Kanske det har hänt ett par tre gånger att det varit en kvinna som sagt något….. men det får väl mest betraktas som det undantag som bekräftar regeln… det är enbart karlar som kostar på sig det berömmet. Undrar varför…..???  

  

     

I alla fall så mötte jag i morse en kvinna med en hund. En medelstor ungtik i sele, som skällde och gapade som en idiot på mina hundar när vi möttes.  Hundens matte började prata med mig så jag stannade och satte Salza och Ibsen vid mina fötter.


Och så diskuterade vi hennes skällande tik en liten stund, alltmedan hennes hund då och då gjorde små  skällande "utfall" mot oss.  Jag såg till att Salza och Ibsen inte brydde sig, men så säger den skällande tikens matte "hon kan väl ändå få hälsa", och innan jag hinner blinka så släpper hon efter på kopplet och tiken tar ju förstås chansen.

  

Jag säger då bara tack och lov för att jag har den lydnad jag har på hundarna….  Jag röt NEJ!!!! till mina hundar och det kom i exakt samma sekund som Salza bestämde sig för att äta upp den där uppkäftiga tiken som, förutom sitt skällande, dessutom dristade sig till att slänga sig fram mot oss där vi stod.

  

Till och med Ibsen var trött på det där gapandet och tänkte hjälpa till när Salza bestämt sig för att förinta den där hunden…. men dom hejdade sig omedelbart på mitt NEJ… och tanten lyckades hala in sin skällande tik igen.  Hur jäkla dumma kan folk bli egentligen???    

  

  

Salza hade suttit där och tvingats att nonchalera den där ungtiken som gafflade och väsnades hela tiden, och sen släpper människan fram sin hund "för att hälsa"…. jisses…    


Tur som sagt att hundarna lyder ovillkorligt på mitt NEJ. Jag hade ju aldrig orkat hålla emot om både Ibsen och Salza hade slängt sig iväg mot den där tiken.  Ibsen är ju stark som en ångvält och Salza går inte av för hackor hon heller när hon blir förbannad, dessutom var det isigt och halt på marken.


Jag förstår inte hur folk klarar av sina stora hundar om dom inte har lydnad på dom. Fast det är väl därför man då och då ser folk som vänder när dom ser att dom är på väg att möta en annan hund förstås.


Jaja, i vilket fall så stod vi kvar och pratade en stund till, den där hundmänniskan och jag. Och då är det så kul att se Salza…. i såna lägen vänder hon ryggen mot sin "motståndare" och vägrar att ens titta åt det hållet. Och den reaktionen uppskattar jag, den säger en hel del om både Salza och vår relation, tycker jag.  


  

Näe, nu ska jag nog göra ingenting en stund tror jag. Morgonpromenaden var lång idag, och sedan jag käkat frukost har jag plockat bort det allra sista av julen, och så har jag dammsugit och tvättat golven och plockat med både ditten och datten… då har jag väl rätt att slöa lite?    


Det drar ju ihop sig till en ny hundpromenad så småningom och den blir inte så kul. Det blåser som sjuttan ute nu, och så är det 3-4 minusgrader… inget mysigt promenadväder alls.   


Hoppas ni har en lyckosam fredag den 13:e……   

   

    


Ovido - Quiz & Flashcards