Tedsams blogg

Alla inlägg den 11 januari 2012

Av tedsams - 11 januari 2012 10:01

Ja, att få ner den där talgbollen alltså… den är som väl är ordentligt fastknuten.  Fast själva talgbollen är väl inte så farlig förstås, det är det där nätet jag är rädd för, vore inte så kul om det snodde sig runt nån tarm eller nåt liknande.    


Men hon har fullt sjå när vi är ute, Salza. Hon undersöker vartenda buskage och hon nosar och sniffar och spårar och letar överallt. Vi går en runda på ca 2 km de flesta mornar, och det blir ju varken hundarna eller jag så speciellt trött i benen av direkt, men hon är garanterat helt slut i lilla huvudet när vi kommer hem. Och det känns lite bra tycker jag…. hellre trött i huvudet än bara trött i benen…. fast både-ock är ju idealet förstås.

   

    

Vet ni att igår träffade jag en man som är 83 år gammal, och han hade just varit och provat ut sina allra första glasögon.  Och egentligen behövde han dom inte annat än just bara när han körde bil i mörker (sen kanske man kan tycka att en 83-åring kanske inte ska köra bil, men det är ju en annan sak det). Optikern hade i alla fall sagt att han var unik, och det är ju inte så svårt att tro på.

    

   

Usch, jag avskyr glasögon, och alldeles speciellt just dom som jag har nu. Det var världens misstag att köpa dom. Jag har aldrig trivts i dom, men det upptäcker man ju alltid för sent… och mina glasögon är så jäkla dyra så det är inte lätt att få råd att köpa nya heller.  Men nu börjar jag se dåligt igen, även med glasögonen, så det drar väl ihop sig till byte snart vilket jag vill eller ej… hur jag nu ska få råd med det då…???    


Jag har gått med ont i magen ändå sedan i somras nu… och väntat på ARN:s utlåtande i min lilla diskussion med den där bilverkstan. Det är ju inte så många som får ARN på sin sida, inte av dom som klagar alltså, så jag hyser väl inte så stort hopp om att jag ska få det heller. Men vilken dag som helst så dimper deras beslut ner i brevlådan här, och jag ser INTE fram emot det kan jag ju säga. Det är inget kul att behöva betala ut pengar man inte har….    

   

    

Men igår var jag i alla fall ute för nåt som jag aldrig tidigare drabbats av. Jag gick från ett möte utan att ha en aning om vad mötet egentligen kom fram till.     Jodå… det är sant…  jag satt som sekreterare på ett litet möte, och allting var så förvirrat och rörigt och eländigt, så när jag åkte därifrån rev jag mitt hår i förtvivlan över hur jag ska kunna åstadkomma nån sorts av protokoll av de där virriga diskussionerna och besluten… om vi nu tog några beslut… jag har nog inte ens det klart för mig tror jag.   

   

I vanliga fall har man ju nästan protokollet utskrivet och klart i huvudet innan man hinner hem från mötet, men, men….  Jaja, man ska ju prova på allting minst en gång i sitt liv sägs det.. och nu har jag upplevt det också.

   

    

Idag ska jag i alla fall agera chaufför och bärare igen, och så ska jag dessutom till bibblan och hämta en bok jag beställt. Och det är tur det, för det senaste lånet innehöll inte så många bra böcker det heller. Jag tror jag håller på att helt tappa greppet där också… ingen ordning på nånting här i huset längre.   

    

   

I går testade jag i alla fall om Salza kom ihåg namnet på sina mjukisdjur. Ni vet, jag satte ju namn på några av leksakerna och lärde henne vad dom heter, och så hämtade hon den som jag sa namnet på, bland alla de andra.


Och det är jättelänge sedan vi gjorde det där så jag trodde nästan att hon skulle röra ihop alltihop… men icke…


Hon "tänkte" lite längre än vanligt… sprang fram till högen med leksaker, rotade runt lite, tittade på mig…. som inget sa… och så tog hon den rätta leksaken och kom med den.  Imponerande att sånt där sitter så bra som det tydligen gör…    


Vi var inne i sovrummet och gjorde det här, och hon hämtade tre saker från sin stora leksakshög som ligger i en fåtölj där, sedan sa jag åt henne att hämta "handduken"…. och då menar jag den handduk som hänger på kylskåpsdörren i köket.


Hon tvekade inte en sekund… tvärvände och galopperade ut i hallen och vidare ut i köket och kom tillbaka med handduken i munnen.  Jag upphör aldrig att imponeras av den tjejen….  

  

  

Näe, nu ska jag plita ihop en liten kom-i-håg lista (måste det numera, annars kommer jag hem och har glömt hälften) inför inköpsrundan, sedan är det dags att dra på kängorna igen och ge sig ut i snön och kylan.


Jag upptäckte förresten häromdagen att motorvärmaren (och kupévärmaren) inte funkade i garaget, så igår ringde jag och strulade med det också… men jag tror att det funkar nu. När det är så pass kallt som det är nu så är det bra med lite värme i bilen…. jag kör ju mest korta sträckor och den stackars bilen hinner ju knappt bli varm mellan varven annars.


Hoppas ni har en bra dag på gång idag…..   

   

    


Ovido - Quiz & Flashcards