Tedsams blogg

Alla inlägg den 29 september 2011

Av tedsams - 29 september 2011 10:22

Titta här så får ni se…. visst är den väl fin??

  

     

Nä, det är en pinne, men visst kan man vid en hastig blick ta den för en orm? Ibsen gjorde det… eller han tyckte i alla fall att den såg mystisk ut. Det var kanske den där fläcken som ser ut som ett stirrande öga som han reagerade på.

    

Idag är det en gråtråkig dag… Salza sa tidigt ifrån att hon tänkte tillbringa den sovande….

   

   

Och jag har nyss ringt återbud till läkaren som skulle ge mig en kortisonspruta. Det är lite bättre idag, så jag tänkte vänta och se om det fortsätter åt rätt håll. Det är ju visserligen inte bra på långa vägar än, men jag är inte jättepigg på att stoppa i mig kortison om det inte är nödvändigt, så jag avvaktar tills efter helgen tror jag. 


Har jag stått ut såpass här länge så fixar jag nog några dagar till, med hjälp av några smaskiga diklofenak-piller….. och sen till veckan så hoppas jag att jag är helt bra igen.  Det vore skönt….    

    

Men det blir en rejäl test för min onda höft i kväll när vi ska ut i skogen och träna lite sök, Salza och jag. Fixar jag det utan att det förvärras så finns det nog kanske hopp.

    

Fast dagens hundpromenad kanske knäcker mig redan innan vi hinner till sökskogen…. det är bara att vänta och se och hoppas  på det bästa.

    

Det är tur att det finns väl upptrampade stigar att gå på så att det inte blir alltför jobbigt i alla fall.

  

     


Men nu är det väldigt mycket höst ute i alla fall….  grått och tråkigt på de flesta ställen,  den där färgsprakande hösten ser man inte så mycket av.  Det är vissa ställen där det finns träd som är så där vackert röda, orange och gröna på bladen, men de allra flesta är bara gula och bruna och tråkiga.

   

    

Fast jag gillar ju egentligen hösten, men då får det inte vara regnigt och grått varenda dag.

   

   

Men nu ska jag tråka ut er en stund till....


Ni vet den där statyn jag har berättat om tidigare (eller var det kanske på FB det...?   )... den som finns här i området och som jag tycker är så fin.


Den har en historia, eller vad man ska kalla det. Jag mailade nån kultursnubbe i kommunen och frågde efter konstnären och så, och fick en liten berättelse till livs.


Det är två statyer som hör ihop, det fattade inte jag, jag ägnade hela min uppmärksamhet åt bara den ena.


Det här svaret fick jag.....


"Skulpturen du undrar över heter När skönheten kom till byn och konstnären bakom den är Sven Lundqvist. Den placerades där 1985 då anläggandet av Granloholm centrum var färdigt ( affärer, post, skola, bibliotek m.m.)

När skönheten kom till byn är en dikt av Nils Ferlin som berättar om hur byns
förklokade invånare spydde galla över och trakasserade den ankommande skönheten.


I Sven Lundqvists skulptur framställs skönheten som en ung flicka
spelandes tvärflöjt och även om de mittemot gestaltade personerna som tittar på flickan inte upplevs som lika illvilliga och elaka som de i Nils Ferlins dikt så
ser de onekligen fundersamma och tveksamma ut inför det de ser. Gruppen
människor som tittar på flickan är tänkt som ett tvärsnitt av samhället och
representerar detta i stort. "


Bilden nedanför här är den flöjtspelande flickan...

    

     

Och på den här bilden ser man de fundersamma människorna som beskådar henne.... i verkligheten står statyerna mitt emot varandra.

     

  

Jag tycker det var lite kul eftersom jag är född och uppvuxen i Frödings hemmatrakter, och den där dikten har väl de flesta av oss hört nån gång antar jag.


Liksom många av Frödings dikter är den fortfarande väl värd att begrunda, tycker jag....    

   

När skönheten kom till byn då var klokheten där, då hade de bara törne och galla.

Då sköto de efter henne med tusen gevär, ty de voro ju så förklokade alla.

Då nändes de varken dans eller glädje och sång, eller något som kunde vådeligt låta.

När skönheten kom till byn, om hon kom någon gång, då ville de varken le eller gråta.


Ack, klokheten är en gubbe så framsynt och klok, att rosor och akveleja förfrysa.

När byfolket hade lärt sej hans ABC-bok, då upphörde deras ögon att lysa.

Hårt tyngde de sina spadar i åker och mull, men fliten kom bara fliten till fromma.

De räknade sina kärvar för räkningens skull, och hatade för ett skratt och en blomma.


En gång skall det vara sommar ha visorna tänkt, en dag skall det tornas rymd över landen.

Rätt mycket skall varda krossat som vida har blänkt, men människorna skola lyftas i anden.

Nu sitter de där och spindlar så smått och så grått, och kritar för sina lador och hyllor.

En dag skall det varda sommar, har visorna spått, men visorna äro klena sibyllor.

    

  

Och så var dagens poesi-stund slut....    ha en bra dag allihop!   

       

       


Skapa flashcards