Tedsams blogg

Alla inlägg den 27 september 2011

Av tedsams - 27 september 2011 11:00

Nåt som skulle kunna öka fördomarna mot s.k kamphundar och deras ägare… om jag nu hade några såna fördomar, vilket jag som väl är inte har.    

     

Stod i tvättstugan i morse och slötittade ut genom fönstret medan jag väntade på att en maskin skulle bli klar. 

   

Då ser jag hur nån öppnar dörren från en lägenhet och ut kliver en stor, kraftig, fin amstaff. Han är kopplad och i andra änden av kopplet finns den som jag antar är hundens husse. En stooor kraftig kille med rakat huvud och tatueringar på halsen, matchar sin hund bra …  om man har lite förutfattade åsikter…. och i handen håller han ett basebollträ.    

   

Det såg lite kul ut tycker jag…..  för den som inte gillar den typen av hundar så byggde det säkert på fördomarna rejält. Jag för min del tror att han skulle ut och slå lite bollar som hans hund fick jaga… men vem vet. Dom kanske hade andra planer….    

   

   

Samma hund var ute med matte häromdagen, och vi möttes på ett ganska så trångt ställe. Hon stannade, hängde upp sin hund i superkort koppel i dressyrlänken som den hade på sig, och medan hunden kämpade som en galning för att komma loss och närma sig oss, så sa matte… medan hon nästan åkte kana efter sin hund: "Ja, han känner sig trängd och underlägsen när han är kopplad, det är därför han gör så här".   

    

"Ja", sa jag, "det verkar jobbigt det där"…  och tassade jag vidare med mina två hundar som gick i löst hängande koppel vid min sida. Tur att inte dom också kände sig trängda och underlägsna…..     

   

   

Vet ni att ju mer jag ser av hundar desto mer övertygad blir jag om att jag tänker rätt när jag på alla de vis vill avdramatisera det där med andra hundar. 

   

Varför ska en hund gå i taket bara för att den ser en annan hund???? Och varför ska en hund behöva bli så fixerad vid en annan hund att den varken ser eller hör sin förare?   

   

Det där är ju enbart en vanesak, en uppfostringssak helt enkelt… och en rejäl pik åt föraren att denne är totalt ointressant.  Och ändå ställer det till med så mycket besvär för så många.     

   

Och när problemet väl börjat, då blir det så jobbigt så då undviker folk att träna när det finns andra hundar i närheten.  Och detta trots att den enda boten på det problemet är att utsätta hunden för retningen (i lagom dos) och i det läget visa hunden hur man vill, och förväntar sig, att den ska uppföra sig.

    

Fy sjuttan så jobbigt att i 10 års tid alltid behöva tänka på vart man går, och vem man kan tänkas möta, varje gång man ska gå ut med sin hund…. eller när man ska åka och träna.   

   

Husse/matte är ju den som ska vara viktig för hunden… måste kännas bittert att som husse/matte enkelt bli utkonkurrerad av vilken främmande hund som helst.

   

Ja, jag vet… jag är tjatig… men jag blir lite deppad när jag ser sånt där. Hundar som är nästintill okontaktbara bara för att det finns en hund i närheten….  så tråkigt det måste vara för alla parter.  

     


Nej, nu ska jag vara lite nyttig en stund igen. Har en hög med kläder som ska strykas, lika bra att få bort den högen. Och sen ska jag göra en sån där god gärning igen….  och sen är det nog dags för hundpromenaden. Solen skiner idag också, och det är kanonfint väder än så länge…. och jag kan inte alls gå nåt långt pga min värk i benet… tråkigt.   

   

Förresten…. jag har inaktiverat mitt Facebook konto nu. Visserligen är det ett ypperligt sätt att hålla koll på vad som händer här i världen och få veta vem som gör vad och när dom gör det… men….    Nej, drar mig tillbaka därifrån ett tag, på nåt vis så känns det som ett knepigt forum det där…. .


Ha en riktigt bra dag allihop!    

     


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards