Tedsams blogg

Alla inlägg den 24 september 2011

Av tedsams - 24 september 2011 11:56

Och hade jag inte ont i det där jäkla benet så skulle det blivit en långpromenad idag.  Men expertisen påstår att såna där slemsäcksinflammationer får man av överansträngning, så det är väl straffet för de där härliga milslånga skogspromenaderna vi tog för några veckor sedan förstås.    

    

Men när jag var hos sjukgymnasten så kom vi också… alldeles osökt   …  in på det där med övervikt. Och han påstod bestämt att det, ur sjukgymnastens perspektiv sett, är bättre att vara överviktig och röra på sig regelbundet, än att vara normalviktig och inte röra på sig regelbundet.


Såna åsikter gillar jag….   när det gäller att röra på sig så har jag trots allt hyfsat gott samvete.  Men just nu blir det ju förstås inte lika mycket sånt….

    

   

Jag håller i alla fall på att lära Salza vilket mjukisdjur som heter Kanin och vem som heter Fisk…. hon är ruskigt lättlärd den där tösen….  

  

Problemet, om det nu finns något sådant, är att hon blir så fixerad vid godiset att hon ibland gör det hon tror, och inte det jag säger.  Brådis att få belöningen kanske…    

  

   

Jag satt vid köksbordet förut och delade mini-frolics i fyra små bitar som jag ska ha när vi tränar. Och Salza låg vid mina fötter under bordet och hoppades förstås att jag skulle tappa någon bit.

  

Och utan vidare inledning så säger jag "Salza, hämta handduken!"

    

Salza reser på sig, tittar sig omkring lite vilset, tar ett par steg mot dörren ut till hallen, och så ser man hur det klickar till… och hon vänder och springer iväg till kylskåpsdörren där handduken hänger, drar och sliter för att få ner den, och kommer sedan tassande med den i munnen.    

   

Jag gillar när hon gör det jag säger utan en massa förberedelser och signaler som talar om för henne vad som är på gång.  Tar jag godisskålen och klickern så vet hon att vi ska göra nåt kul. Och ser hon att jag lägger ut alla leksakerna i en hög på golvet så vet hon exakt vad som väntar…. och då är det ju mycket lättare att lyckas med det man ska.

   

Nej, jag gillar hundar som har lite bakom pannbenet och kan "tänka" själva…. även om det ibland också kan ställa till lite problem.    

  

   

Igår skulle vi visa husse att hon redan visste vem som var Kanin och vem som var Fisken, så jag skickade henne från köket att hämta Fisken.  Den låg, tillsammans med alla  de andra mjukisdjuren, i en fåtölj i sovrummet, och Salza rusade iväg. Efter en liten stund kom hon… med Fisken i munnen.   

   

Sen bad jag henne hämta Kanin, och hon rusade iväg igen. Kom tillbaka med Vovven i munnen. Stannade till i dörren in till köket, stirrade på mig som inte sa något berömmande utan bara var helt tyst, tvärvände och sprang tillbaka till sovrummet med Vovven fortfarande i munnen, och efter en stund kom hon med Kanin i stället.    

    

Jag vet att jag är tjatig… men hon är skitduktig, den där Salzan.   

     

   

Men jag har en grej jag gärna skulle vilja testa, men jag har inte "vågat" det ännu. 

   

Ni vet den där bordercollien som det har skrivits så mycket om, som kan förstå mängders mängder med ord… och kan namnet på både färger och saker och olika former och allt möjligt… han/hon kan hämta en ny sak…. med ett nytt, okänt namn på… ur en hög med kända saker bara genom att utesluta alla kända saker och räkna ut att den som den inte känner till och därför inte vet namnet på, är den som ska hämtas.    

   

Det vore kul att testa. Men då måste nog hunden var 100% säker på de kända sakerna, och det är inte Salza. Hon gör inte rätt 10 gånger av 10, men säkert i alla fall 9 av 10 och det är inte illa det tycker jag.

    

Men nån gång ska jag testa det där i alla fall…. det vore läckert att ha en hund som klarar det.   

      

Och nu pratar jag alltså inte om att hunden lyckas pga slumpen eller lite tur… eller att hunden är nyfiken…. utan om att hunden verkligen väljer rätt sak genom att göra ett urval.  Jag tror säkert att Salza gärna skulle välja en ny, okänd sak om den ligger bland de gamla kända på golvet, det skulle hon göra av ren nyfikenhet, men det är ju inte det som gäller.

     

Jaja, något att jobba vidare på….

     

    

Men för allas vår skull hoppas jag att mitt ben blir bra snart så att jag får lite annat att göra än att sitta här och babbla en massa strunt. 


Jag beundrar er som orkar läsa allt mitt bladder…..      


Önskar er alla en härlig helg!!    

    



 


Skapa flashcards