Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 september 2011

Av tedsams - 16 september 2011 18:24

Och det tycker jag är roligt. Jag gillar att gå i skogen, och att hitta massor med fina kantareller gör det hela ännu trevligare.    

     

Mindre kul är det att behöva ta hand om svampen när man kommer hem sedan. Rensa, och så göra något med den så att den finns kvar att njut av när vintern kommer.  Inte alls lika kul som att plocka den…..    

     

Men idag fick grannen de allra största och finaste svamparna, och dom var verkligen stora och fina. Dom hade säkert stått och växt till sig ganska så länge…  men det blev över till oss också. Vi äter inte sååå himla mycket svamp så nu räcker det med svamp för vår del.

    

Fast det blir nog kanske en svampsmörgås till kvällsmat idag, det är ganska så gott…    

    

   

Men jag hittade några konstiga svampar ute i skogen…..

   

  

Det här tror jag är en blå flasksvamp, det måste väl vara rätt???

    

   

Och det här helt klart en batterisvamp    

    

    

Däremot är jag lite osäker på vad de här jättesvamparna heter, nån som vet???

     

  

     

    

Det här är nog en röd plåtsvamp… eller också är det en röd giftig bensinsvamp…

jag är osäker där.    

     

Visst är det väl märkligt att folk gör sig besvär att släpa ut en massa skit långt ut i skogen?? Det finns väl närmare ställen att slänga sånt…? 

      

      

Nu blev i alla fall den där lata dagen ganska så aktiv, så NU ska jag slöa resten av dan i alla fall. Jag var ju till bibblan igår, så nu har jag lite spännande lektyr att roa mig med.    Jag hoppas i alla fall att jag fick med nåt som är bra….

     

   

Lycka till i helgen, alla ni som ska ut och tävla!!!   

    



Av tedsams - 16 september 2011 10:01

Häromdagen skrev jag lite obetänksamt att man visst får ha hundar lösa, bara man har garanterat bra ordning på dom och kan kalla in dom i alla lägen. En god vän påpekade att det inte stämmer, och så är det ju förstås….     

    

Jag tänkte mest skog och natur och sånt, inte direkt stadsmiljö, när jag skrev det där. För mig är det lite främmande att gå med en lös hund i stadsmiljö, ser ingen direkt anledning till det eftersom den då hela tiden ändå måste hålla sig vid min sida. Då kan dom lika väl gå kopplade tycker jag… 

     

Men det finns ju lokala ordningsföreskrifter i varje kommun där man förtydligar vad som gäller i just den kommunen. Nu har jag kikat på vad som finns här i Sundsvalls kommun, och här finns det vissa tätbebyggda områden där det råder koppeltvång.  Inga stora områden, men ändock…

     

Och det är såna ställen där jag inte tror att nån släpper sin hund lös i alla fall, trafik överallt och oftast många människor. Men för den som vill se de exakta gränserna för dessa områden, så finns det kartor på  kommunens hemsida.

     

Förr stod det nästan i alla lokala ordningsföreskrifter att hund inte fick vistas på platser där torghandel pågår, nåt sånt hittade jag inte nu. Och inte heller fanns det förbud mot hundar på begravningsplatser, vilket det ofta gjorde förr. Här i Sundsvall står det bara att man inte får ha lösa hundar på såna ställen.


Över huvudtaget så kan man se att föreskrifterna mjukats upp betydligt på senare år, och det är kanske bra…?  

    

   

Var iväg och tränade en stund igår igen… och vi har ett tydligt problem, Salza och jag… med vittringspinnarna. Hon är bombsäker på vilken pinne hon ska ta, men sedan stannar hon och väntar på bekräftelse av mig. Och kommer inte den… då tror hon att hon tagit fel pinne, släpper den (rätta) som hon tagit, och tar en annan.    

     

Och vet ni…? Igår kom jag på att jag gjorde precis samma misstag nån gång i klass 3 också… försökte få upp tempot på ingången genom att kasta bollen åt henne direkt när hon tagit rätt pinne… och fick precis samma reaktion.   

    

Det är ju så man försöker få upp tempot på ingångarna när det gäller bl.a vanlig apportering, men där är det ju ingen valsituation inblandad…..

    

Men hur jäkla klantig matte får man egentligen vara???     Jaja… allting går ju att rätta till, synd bara att vi har tävling så nära inpå.

     

     

I förrgår och igår var i alla fall Salza totalt galen…. flög lågt och bar sig i största allmänhet åt som om hon vore 4-5 månader gammal. 


Igår när vi tränade så sa jag att vi skulle passa på och göra en inkallning när hon var så där galen. Jag såg ju framför mig hur hon rusade iväg, istället för den samlade galopp hon brukar ha på just det momentet. Och ju högre fart, desto bättre och snabbare ställande…..    

   

Så jag tänkte prova, och såg framför mig ett kanonställande från full fart…..

    

Tja…..  full fart var det verkligen, hon flög fram, lilla Salza… och kommandot STÅ hörde hon nog aldrig tror jag, i vilket fall så stannade hon inte alls… så var det med det.    

    

    

Det är nämligen så att Salza har ett kanonställande…. i alla andra lägen än i samband med inkallningen… där trippar hon lite.     

    

När hon går vid sidan tvärstannar hon, när vi leker och jag kallar in henne mot mig så tvärstannar hon, när hon har varit ute på upptäcktsfärd i buskagen och jag ropar in henne, då tvärstannar hon på kommandot STÅ… men vid tävlings-inkallningen trippar hon lite.     

     

Och det är klart att alltihop är mitt fel, jag har tränat fel förstås…. men det gör det ju inte roligare att veta det.     

    

Och så har jag upptäckt att om jag tränar hela momentet, faktiskt om jag tränar bara första delen av momentet också,  så drar hon redan på andra försöket ner på tempot rejält.  Alltså tränar jag stå i andra sammanhang, men där funkar det ju redan perfekt. 

       

Nu har jag kommit dithän att jag inte tränar inkallningen alls. Hon gör det allra bäst första gången man gör momentet, och då låter jag första gången bli på tävling.  Fast nu har jag ju i minnet hur hon flög fram utan att stanna alls igår förstås….     

    

     

Men på nåt vis borde jag ju åtgärda det där. Hon kan ju tvärstanna med båda tassarna i marken samtidigt, hon gör det i andra sammanhang.  Men då måste jag tänka till och komma på hur vi ska träna för att få till 10:an på tävling, och det är ju jobbigt.    

      

Inte konstigt att Salza går på 7-8-9 i betyg på tävlingarna när hon har en sån lat och bekväm matte.     

     

Idag skiner i alla fall solen här..... och jag ska inte göra ett skapandes dugg tror jag. Ska bara samla krafter till dagens promenad....    

   

Och så är det ju helg nu igen.... hoppas ni får en härlig helg i höstsolen!!     

    

      


 


 


Skapa flashcards