Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 september 2011

Av tedsams - 14 september 2011 11:31

Solen sken lite i morse, och trots att väderrapporten sa regn hela dan så såg det ut som att dom skulle ha fel åt "rätt håll" idag, men där fick jag tji.  Nu lär det regna resten av dagen… kul… not…..    

    

Har en fulltecknad eftermiddag och kväll framför mig, så just nu känns det som att jag bara vill slappa och samla krafter och energi för att bli lite motiverad och energisk och entusiastisk…  hur nu det ska gå till.    

    

     

Fick ett PM till en tävling idag… tre startande i eliten.  Som vanligt många i klass 1 och 2, ett fåtal i klass 3 och så fjuttiga tre i eliten då.    

      

    

Jag undrar hur länge det dröjer innan lydnadsproven har dött ut? Jag tror att dom kommer att göra det så småningom.  Eller också blir det så att reglerna mjukas upp och det blir lättare att nå ett 1:a pris i de olika klasserna, vilket i och för sig är fel väg att gå om ni frågar mig.

     

Det kommer ju alltid att finnas ett gäng glada entusiaster som gillar att peta i detaljer och finslipa på småsaker, men jag tror inte att dom blir tillräckligt många för att det ska räcka till för att hålla lydnadsproven levande.  Jodå, de kommer att finnas kvar länge än, men jag tror att de på sikt kommer att ersättas av bl.a rallylydnaden och andra mindre "exakta" former av prov och tävlingar.


Den som lever får se, fast jag tvivlar väl på att det sker under min livstid kanske….    

    

   

Bruksproven finns ju kvar efter alla de herrans år som SBK har funnits, men det är ju liksom grunden i hela SBK det.  Dom lär inte försvinna även om antalet tävlande minskar även där, men dom kanske förändras… bl.a IPO har väl tagit en del tävlanden från bruksproven kan jag tro. Eller också är det så att IPO inte tagit några tävlande någonstans ifrån utan istället tillfört nya tävlande som tidigare inte funnit "sin" gren inom SBK…. inte vet jag. Men nu är det ju dessutom ofta problemen med både funktionärer och marktillgång som ger inskränkningar i verksamheten, och det är ju inte så lättlösta problem direkt.

     

Ja, jag vet inte jag… jag tycker i alla fall att det är tråkigt att så få bemödar sig om att tävla i klass 3 och elitklass i lydnaden.  Det är som sagt oftast många tävlande i klass 1 och 2, men sen försvinner dom spårlöst.. tråkigt.  Undrar varför dom inte fortsätter..?    

     

    

Lydnadsproven kräver ju inga stora arrangemang  och inte så många funktionärer heller… och lätt att träna är det (förutom alla grejor man ska släpa på i eliten), även om man tränar ensam.  Ja, jag gillar lydnaden, men det visste ni antagligen redan…     

    

Och med nästa hund, DÅ ska jag minsann inte göra såna klantiga misstag som jag gjort med Salza… då ska jag minsann göra allting rätt… ….  Ja, det där känner vi väl igen antar jag…    


Fast det blev ju inte så himlans tokigt med Salza ändå… rasens första lydnadschampion på… ja, hur många år var det…? 10-12 år eller nåt sånt, tror jag, och bara 3 år gammal dessutom.... hon är duktig hon Salza   

      

     

Och jag minns fortfarande väldigt klart husses förskräckta: "Men för helvete, skaffa inte en SÅN!!!" när jag sa att jag bestämt mig för att köpa en springer.  Och det grundade han enbart på sina erfarenheter av de springrar han mött i sitt liv. Vilket i och för sig inte var så många, men de var desto vildare…..   

     

Och kanske är det förklaringen till att det är så få som tävlar lydnad med sin springer… de kanske har låtit dom förbli i "det vilda stadiet" lite för länge…. det är inte så himla bra när det gäller lydnadsprov.  

       

      

Fart o fläkt ska det naturligtvis vara, men under kontrollerade former… fast det är så klart ännu roligare när det är helt okontrollerat. Jag gillar lite vilda hundar…  man kan ju lika gärna köpa ett mjukisdjur om man bara vill ha en hund som ligger stilla jämt och ständigt.  Det är nästan en form av djurplågeri det också… att inte låta hundar rasa av sig och få utlopp för sin energi.

  

    

Nej, nu ska jag gå och göra i ordning dagens träningsgodis. Idag blir det kycklinghjärta för hela slanten…. måste ersätta bollen med något, och då måste det vara smaskigt gott, och för Salza är det kycklinghjärtan som gäller då.

     

Fast just nu snarkar hon högt och ljudligt under skrivbordet  … verkar inte så träningssugen direkt, hoppas det ändrar sig.  

     


 


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards