Tedsams blogg

Alla inlägg den 7 september 2011

Av tedsams - 7 september 2011 10:35

Regnet strilar ner utanför fönstret, det är grått och mulet och ett riktigt sjusovarväder…    

   

Fast vi har nog haft tur med vädret här ändå tror jag. Många regnväder har dragit sig in över land, och här ute vid kusten har vi klarat oss från eländet.

   

Men just idag är det lite olämpligt med regnväder, igår hade det passat mycket bättre men då slutade det regna ganska så tidigt på dan.  Jaja… vädret kan man inte påverka så varför bry sig…?   

   

   

Nu är i alla fall kursanmälningsmottagningsjobbet (vilket kul ord!) slut. Många samtal har det blivit, och inte så våldsamt många har varit otrevliga…    Äh, skojar lite, men det har varit ett par samtal som har varit lite så där att jag fått ta fram min goda uppfostran för att inte vara otrevlig tillbaka. 


Undrar om folk verkligen tror att det ger dom en plats på en kurs, som redan är fullbokad, om dom är tillräckligt spydiga och otrevliga.  Knäppskallar….    

      

     

Ikväll är det träningstävling i det där lydnadsgänget där jag får vara med och träna. Men ikväll är jag förstås upptagen av nåt som jag inte kan ändra på…. typiskt.    Vi skulle verkligen  behövt prova det där med fjärren och tävlingsledare och rätta avståndet och hela konkarongen.

   

  

Fast det kanske helt enkelt är så att Salza helt och hållet glömt bort kommandot STÅ, vem vet…  Hon kanske börjar bli lika glömsk som sin matte, där försvinner saker och ting också spårlöst ur minnet ibland.   

   

    

Idag tror jag i alla fall att jag ska försöka göra något som jag tänkt på i flera dar nu. Men varje gång jag tänkt på det så har jag varit utomhus, eller hållit på med något annat, och sen har jag glömt bort det.

    

Men idag ska det ske… hoppas jag…. så snart jag babblat färdigt här. Jag ska göra ett kortkort koppel till Salza, och så ska jag se om jag kan få lite mer hyfs på hennes fria följ.

     

Hon är flamsig där… växlar position lite för mycket, är lite luftig då och då, och ligger längre fram i sakta marsch än i övriga gångarter. Inte vet jag om jag kan få ordning på det där, men just nu känns det som det enklaste av våra "problem", så då börjar vi där.     

   

     

Ibland är hon ruskigt lättkorrigerad, lilla Salza.  Jag hade ju lite problem med att hon "bytte skinka" på platsliggningen. Det var när hon såg mig komma fram från gömslet och gå tillbaka till henne som hon välte över på andra skinkan.  Väldigt onödigt tyckte jag, men gjorde inget åt det… förutom att beklaga mig.


Men så en gång fick jag för mig att jag skulle korrigera henne. Tog tag i henne och "välte tillbaka" henne på den sidan hon legat under hela platsen, och påminde henne om Stanna!. Och sedan dess har jag inte sett att hon gjort den där "skinkvändningen"….


Fast hon kanske gör den tidigare nu, medan jag står gömd…  men så vitt jag kan minnas så ligger hon i alla fall på samma skinka när jag lämnar henne som när jag kommer tillbaka.

  

Och är det nån som är domare som läser det här så ska ni nu omedelbart glömma bort vad ni läst.... det enda ni ska  komma ihåg är att Salza ligger som fastvuxen på plastsliggningen.       

     

   

Jaja… hon ska inte ligga på nån skinka alls, jag vet. Hon ska ligga rakt ner, på sina fyra ben, och helst med nosen i marken… men jag skiter i det. Hon ligger inte stilla då, hon välter över på ena sidan efter nån minut, och det är ju inte så bra det heller.

     

Och det där med nosen i backen har vi övergett. Jag började ju träna in det, men mitt tålamod räckte inte till, och lika bra är det.  Inte för att Salza är speciellt nosig av sig, men att trycka ner nosen i backen där kanske andra hundar legat före henne, det inbjuder ju till att snusa runt i dofterna i gräset. Fast det är ju en inlärningsgrej det också… att låta bli att nosa alltså.


Alltihop är väl bara en ursäkt för att jag är för lat att lära in det förstås….       

    

Och så borde vi göra några fler snör-bollar nu också. Ibsen har fått använda dom jag har och han krossar ju allt han får tag i.  Dom är allihop söndertuggade, och inte kan vi träna utan snörbollar inte….   

    

Det går sisådär bra med andra saker som belöning också, men snörbollen är oslagbar, så såna måste vi har. Men då måste jag komma ihåg att köpa tennisbollar också… och det där med att komma ihåg… det är svårt det.

      

Men nu ska jag i alla fall göra ett kort-koppel medan jag fortfarande kommer ihåg det. Tror att jag har grejor till det i nån påse nånstans… om dom inte försvann i flytten vill säga. Vissa saker gjorde det… spårlöst dessutom.   


Ha det gott, trots regnet. Håll tummarna för att det slutar snart….   

    



  


 


Ovido - Quiz & Flashcards