Tedsams blogg

Alla inlägg den 3 september 2011

Av tedsams - 3 september 2011 14:27

Ja, vi gjorde comeback på tävlingsplanen idag….   så när som på 1 månad, så är det två år sedan sist.  Och vi tävlade på hemmaplan dessutom, där är det nästan 4½ år sedan vi tävlade senast….


Jisses så vi tagit oss i kragen….   

   

    

Och liten Salza gjorde som hon brukar…. hon gjorde som matte sa (nästan hela tiden) och då går det hyfsat bra. Jag är lite besviken på hennes tempo, hon drog ner rejält på tempot i vissa moment,    men det kan väl skyllas på (om man nu ska hitta nåt att skylla på) att vi faktiskt inte tränat speciellt regelbundet, och att det var ganska så varmt i solgasset.


Ni vet… jag predikar ju jämt att man måste överträna för att få allt att funka när det verkligen behövs. Och övertränad kan man inte påstå att Salza är just nu. Hon är numera inte van att jobba nån längre stund, och absolut inte i värme. Hennes matte tränar ju varken i regn eller solgass… inte numera i alla fall.  

   

    

Förr… när vi var på hugget… då tränade vi mycket när det var varmt, och då var Salza ganska så opåverkad av värmen. Men idag hade hon det lite jobbigt tror jag. Eller också var det bristande entusiasm helt enkelt… inte vet jag.   

   

   

Jag är i alla fall hyfsat nöjd… förutom med tempot sam sagt. Och förutom med fjärren… men den återkommer jag till.


Gruppmomenten gick bra, full pott på bägge.

  

Fritt följ…. redan där kände jag att hon inte var riktigt på G, men vi fick betyg 9 och då är jag himla nöjd.

   

Dumrutan.. stå, sitt o ligg under marsch…. där satte hon sig inte, lilla skrället. Hmmm…  betyg 7.

   

Inkallande med stå och ligg….  tja… trippade lite… betyg 9. Och betyg 9 klagar då inte jag på, även om jag vet att hon kan stanna lite bättre.

   

Rutan.. sändande med läggande och inkallning… tja… Salzas paradmoment ända sedan klass 2… betyg 10.

  

Apportering med dirigering… hyfsad galopp ut, hyfsat greppande, hyfsad fart in… i några meter… sedan drog hon tyvärr ner på tempot…. betyg 9

   

Apportering metall o hopp över hinder…..  funderade en stund innan hon greppade apporten, och lite taskigt tempo in, betyg 8,5

  

Vittringsprov o apport…. tja, vad säger man… ett typiskt Salza-utförande… lite dåligt tempo in, lite tugg, betyg 8,5

   

Fjärrdirigering…. där satte stora hjärnsläppet in hos Salza….   Stå hade Salza aldrig förr hört talas om, och sitt kunde hon plötsligt inte heller utan dubbelkommando….  ja, över huvudtaget så blev det lite kaos där, men det hon gjorde räckte till betyg 5 i alla fall.

  

  

Det där med fjärren är ett mysterium. Hon har ALDRIG nån enda gång låtit bli att göra den ställning jag bett henne om. Hon kan slarva och flytta sig, men hon gör ställningsförändringarna. Idag var det inte så…. tja, dom är ju inga robotar, dom små liven.   

   

   

Men som ni väl förstår så var jag lite besviken på hennes tempo, men hon är ju minst sagt ringrostig när det gäller att tävla så jag ska väl vara nöjd ändå.

     

Vi har ju inga pang-resultat att falla tillbaka på, så idag tangerade hon nästan (skiljer 0,5p) sitt bästa elitresultat och med tanke på hur lite vi tränat nu, jämfört med tidigare när vi tävlade mer intensivt, så klagar jag verkligen inte.


Vi fick ihop 272p och vann klassen med 5 tävlande, det var väl en hyfsad comeback?? Hon är faktiskt ganska så duktig min lilla Flygmyra….    

   

   

Och det var kul att tävla.   Jag var faktiskt lite taggad när vi åkte dit….  Och eftersom jag inte har några högt ställda mål som vi absolut måste nå upp till, så kanske vi rent av skulle kunna ta oss ut nån mer gång, bara för att det är lite kul. 

  

Fast snart är ju säsongen över här uppe….  anmälningstiden har redan gått ut till de flesta kvarvarande tävlingar… lite synd nu när vi äntligen kommit igång igen.

   

Jaja, vi får se. Nu har i alla fall Ibsen legat här bredvid mig och i en halvtimma beklagat sig över att vi inte har gått ut vid den tid vi brukar, så nu är det bäst att jag gör som han säger. 


Sen är det middagsdags, och sen ska vi inte göra nåt mer nyttigt idag tror jag. Det känns som att vi har rätt att fira att vi är tillbaka på banan igen tycker jag...    

   





 




 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards