Tedsams blogg

Alla inlägg den 1 september 2011

Av tedsams - 1 september 2011 10:20

Idag är det grått och mulet, och både Salza och jag är trötta.  Det känns som att det borde vara en sjusovardag, men det är det inte. 


Undrar varför vissa dar är såna? Och Salza är som sagt trött idag. Hon har sovit tungt hela natten, och ändå ligger hon och snarkar under skrivbordet nu igen.    


Och att hon sovit tungt vet jag för hon har legat tvärs över min säng till och från hela natten, och jag har sparkat och knuffat och dragit och slitit för att flytta på henne, utan att hon har vaknat.


I vanliga fall flyttar hon direkt på sig om jag bara puttar lite med foten på henne, men i natt var hon nästan helt död.  Hon kanske håller på och går in i nån sorts dvala p.g.a för lite aktivitet… vem vet??

   

    

I går träffade vi i alla fall en hund som INTE befann sig i nån dvala. En sån där hund, ni vet, som har både ADHD och damp och säkert nån annan diagnos också.


Jisses…..  tar man inte tag i såna direkt när dom är små så blir dom ju nästan helt ohanterbara. Ja, inte mitt problem som väl är….    

  

   

Idag är det veckans-goda-gärning-dags igen, så det blir väl inte så himla mycket annat nyttigt gjort kan jag tro. Det tar på krafterna att göra goda gärningar  

    

    

Telefonsamtalen om kursanmälningar har minskat drastiskt nu i alla fall. Två stackars samtal idag bara, man kan nog anse den där kursanmälningsgrejen nästan avslutad nu.


Men jag gjorde den reflektionen igår att det nästan bara är tjejer/kvinnor som ringer och vill gå kurs. En eller två män bara, och då på tävlingsnivå..….  Och så en kvinna som anmälde sin man och deras hund "han behöver det!" sa hon med eftertryck, och jag antog att hon syftade på sin man.   

   

    

Jag tycker att det är många kvinnor som klagar på att deras män skämmer bort hundarna. De är "för snälla", vilket i det här fallet ofta betyder att de är för undfallande mot hundarna.


Det är sällan man hör män beklaga sig över samma sak.    


Fast… det kan ju bero på att det är mest kvinnor man träffar på kurser och hundklubbar förstås, ja, inte vet jag.


Männen kanske redan kan allt och har kanske dessutom hundar som inte behöver den miljö- och störningsträningen som kurser erbjuder.    


Fast det stämmer inte det heller. Titta på deltagarlistorna till tävlingar så får ni se…. ytterst få män som deltar.


Om nån hade sagt det på den tiden jag började engagera mig i SBK, då hade vederbörande blivit instängd på hospitalet. Då var SBK en väldigt manlig värld, nu är det tvärtom…. på både gott och ont förstås.  Lagom är bra i de flesta sammanhang…..    


Nej, nu är det dags att ge sig iväg…  hoppas ni får en bra dag idag.   

    

     


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards