Tedsams blogg

Alla inlägg den 30 augusti 2011

Av tedsams - 30 augusti 2011 13:14

Det blev inget vittringsapporterande igår, men idag blev det av i alla fall… i förmiddags, innan det hann komma nåt i vägen.


Och vid första försöket så letade hon reda på rätt pinne, tog den och kom i full fart. Och då kastade jag bollen bakom mig, när hon var på väg in, innan hon lämnat av pinnen.


Jag vill ju få hennes fokus på en väntande belöning så att hon tappar lusten att jonglera med pinnen på återvägen.


Tjohoooo! sa Salza och drog järnet efter bollen, det här var lajbans.  Inget tugg och inget jonglerande med pinnen… och full kruta… och hon håller pinnen tills hon är framme vid bollen. Kanon! tänkte jag.    


Vi gör en gång till, sa jag. Och pinnarna lades ut, och Salza drog iväg för att leta.


Tjohoo… det var ju det här som var så kul, sa Salza och högg första bästa pinne, spottade ut och tog nästa. Fel…. släppte och tog ännu en, som också var fel…. och där avbröt hennes matte.    


Lilla Salza i ett nötskal… det får inte bli för mycket tjosan svejsan med bollen inblandad, då stänger hon av hjärnan.  Hon brukar i stort sett aldrig ta fel pinne…. om hon bara har huvudet med sig…. men vi gjorde en gång till och då gick det bra.    


Sen åkte vi och tränade lite till, Salza och jag. Jag orkade inte släpa med alla grejor som behövs… vi cyklade dit vi skulle träna… så jag tog med en kon och fyra små markeringar. Och så tränade vi lite på dumrutan och lite på konskicket, och så en hel del fritt följ.


Dumrutan och konskicket fanns inget att anmärka på tror jag, men fria följet var slamsigt idag.  Det kan ha blivit lite för mycket av bollbelöning vid konen och i dumrutan, hon har som sagt lite svårt att samla ihop sig om det blir alltför roligt.    


Men hennes matte är ju lite knäpp också förstås. Det är så himla kul att se Salza flyga omkring på träningsplanen med den där bollen dinglande i munnen, så jag är nog lite för generös med belöningarna ibland.   


Jag är ju egentligen av den åsikten att hundarna måste lära sig jobba länge utan belöning, men, men….   jag är inte så bra på att leva som jag lär.  Och sen så var det ju det där att både Salza och jag ska ha roligt när vi tränar också. 

    

    

Men egentligen så är ju en boll ingen bra belöning. Jag tycker egentligen inte om belöningar som man kastar bort ifrån sig själv . Idealet är ju belöningar som man kan ge hunden tätt, tätt intill sig själv, men man måste ju också ta hänsyn till vad hunden gillar.


Salza älskar att jaga… allt som rör sig är kul. Hon kampar också, men inte alls med samma glöd som hon jagar. Och hon älskar godis i alla former… och det kan man ju belöna med alldeles intill sig själv.


Men jag vill att hunden ska få den belöning som den uppskattar allra mest… och i Salzas fall är det snörbollen.  Godis är en nära konkurrent till bollen, men då tänker jag så här….


Godiset får henne att bli stilla, och det är lite lugnande att äta, men i de allra flesta moment vill jag ha en hund som det är fart på.  Alltså är godis inget bra alternativ i fartfyllda moment.


Godiset använder jag nästan enbart vid fritt följ och vid fjärren. Och när hon kommer med bollen till mig, då byter jag alltid den mot en liten godisbit.

  

   

Det där bytande hänger i sedan hon var liten. Hon tog grejorna och stack när hon var pyttevalp, och jag fick lägga ner en hel del jobb på att bryta det beteendet.


Och den som ser henne nu kan aldrig tro att hon var sån…. nu plockar hon glatt upp allt hon hittar och kommer till mig med det… i utbyte mot en liten godisbit.  Ibland är det till och med lite irriterande när hon hämtar sånt som inte ska hämtas…  men å andra sidan är hon så söt där hon står med sina grejor i munnen och viftar lite frågande med svansen, så matte smälter förstås och plockar fram en godis.  Vilket gör henne ännu villigare att hämta grejor, vilket det behövs eller ej…. jaja… jag får skylla mig själv.   

  

   

Idag är det lite lugnare på kursanmälningsfronten, men stormen återkommer nog i morgon tror jag. Då får icke-medlemmar ringa och anmäla sig. Synd bara att det är så få platser kvar nu…. på en del kurser alltså. På vissa kurser finns det många platser kvar…


Själv har jag försökt komma fram till SBK:s medlemsavdelning i två dagar nu. Men tji fick jag…  helt totalt omöjligt att få svar där. Och inte tror jag att det ständigt ringer så många att det hela tiden är kö dit inte. Dom har väl ingen där antagligen, och så låter dom telefonsvaret gå in….. jag gillar inte sånt.  Det kostar ju en förmögenhet att sitta i de där telefonköerna….  utan att man ens kommer fram innan telefontiden är slut.    


Min inbetalning av medlemsavgift och förbundsavgift är tydligen inte bokförd ännu, trots att det var längesedan jag betalade, så nu kan jag inte skriva ut nåt giltigt medlemskort trots att det gamla går ut nu.


Som sagt, jag gillar inte sånt… jag vill ha ordning och reda på saker och ting.

   

   

Näe, nu har jag fördrivit tiden tillräckligt mycket för att det ska vara dags för vår middagspromenad. Fast idag blir den nog inte så lång tror jag...  det är varmt och soligt och fint ute, men jag mår inte så himla bra, och då är det jobbigt med värmen.  Vi tar en kortare runda och så kan vi njuta av solen på uteplatsen sedan i stället.    

    


Skapa flashcards