Tedsams blogg

Alla inlägg den 29 augusti 2011

Av tedsams - 29 augusti 2011 12:25

Ja, det finns inget skrivbord där   , och ingenstans där det är ljudisolerat heller… tvättmaskiner och torkgrejsimojsar dundrar en hel del dom.


Jag var i tvättstugan redan klockan 6 i morse för att hinna bli klar innan det var dags för folk att börja ringa om kursanmälningar.  Men det är ju tre tvättstugor i samma hus här, och många pratglada tanter, så när klockan var åtta och folk fick börja ringa, då var jag fortfarande kvar bland alla dundrande maskiner i tvättstugan.


Och prick klockan åtta kom första samtalet, och jag virrade omkring med min pärm och min penna och min telefon på jakt efter ett ställe där jag kunde lägga pärmen och där det var såpass tyst att jag hörde vad folk sa i andra änden.  Och till slut hamnade jag på toaletten. Tvättstället fick bli skrivbord och det gick bra det med….   

   

   

Det är kul att gå kurs. Och inspirerande… man måste ju liksom träna och hålla igång då, annars får man ju skämmas lite när alla andra gör framsteg och inte man själv.    


Fast egentligen ska man väl inte bry sig så mycket om vad andra gör eller inte gör när det gäller hundträning.  Alla hundar är ju olika och man jobbar med olika förutsättningar, så det är nog inte bra att snegla alltför mycket på andra heller.


Men å andra sidan så finns det ju tillfällen då man verkligen ska prata med andra och ta lärdom och lära sig. Och då tänker jag främst på nya tävlingsekipage….


Där tycker jag att klubbarna har ett stort ansvar för att de som ska ut och tävla verkligen är ordentligt insatta i vad som gäller och hur det går till.


På tävlingen förra helgen skrev jag vid flera tillfällen "grova förarfel" i protokollet.  Folk nollade moment, som egentligen var korrekt utförda av hunden, enbart genom att inte lyssna till tävlingsledaren.  De gjorde som de brukar när de tränar, och det går ju inte på tävling.


Kastade apporten och tog apporten utan att invänta tävl.ledarens kommando t.ex Kommenderade Hopp-Sitt-Hopp på egen hand….  och körde fjärren utan att kasta en blick på tävlingsledarens skylt. Så himla synd….   

   

    

Det kan så klart vara nerver… men i ett par av fallen var det ren okunskap. Ett av de här ekipagen skulle dessutom varit diskade om domaren sett det jag såg… 


Föraren tog upp kampleksaken och kampade med hunden innan de lämnat planen, och när jag sedan pratade med henne om det så hade hon ingen aaaaning om att man inte fick göra så. 


Som sagt…. klubbarna har ett stort ansvar när det gäller sånt tycker jag.

   

    

Igår när vi skulle träna, Salza och jag, då mullrade åskan hela tiden. Och efter en liten stund började det regna. Och eftersom jag aldrig tränar i regn    så var det bara att packa ihop.


Senare på dan lyste visserligen solen, men då var träningslusten borta…..      

   

Idag är det fint väder, men idag kan det vara lite struligt att ägna sig åt nåt som inte snabbt går att avbryta, så idag blir det ingen träning heller.  Fast…  några omgångar med vittringsapporterna kan vi kanske försöka oss på utanför huset.  Det tar ju varken stor plats eller lång tid….   

   

   



 


Ovido - Quiz & Flashcards