Tedsams blogg

Alla inlägg den 22 augusti 2011

Av tedsams - 22 augusti 2011 10:17

…. och en regnig måndag dessutom. Hoppas att det inte blir en sån där regnig och grå höst. Större delen av året går jag och längtar till de där höstdagarna med sol och hög, lite kylig luft. Hoppas det blir många såna….    


Jag brukar ju tvätta på måndag morgon, och det har jag gjort idag också. Och även om jag ofta saknar en tvättmaskin här i lägenheten så måste jag ju säga att det ändå är himla behändigt med tvättstugor. Klockan 7 börjar tvättiden, och när klockan är 9-½10 så brukar jag vara klar. Då är tvätten tvättad och torr och, i de fall där det behövs, också manglad.  Bara att stoppa in i skåp och lådor….   suveränt.    


Jo, det finns ju ofta några skjortor och blusar och sånt som ska strykas, men är man bara två vuxna människor, och tvättar varje vecka, då blir det inte några jättehögar precis.


Jag hävdar fortfarande att tvättmaskinen måste vara en av de allra bästa uppfinningar som gjorts.  Inte nödvändigaste kanske, men bästa…     

   

   

Igår var vi på utflykt till en bekant som har en sommarstuga vid havet. Salza sa bestämt att hon vill bo där, istället för här där vi bor nu. Ja, fast inte utan matte då förstås….

   

   

Stugan ligger alldeles vid vattnet, och hundarna var förstås dit och plaskade och badade i flera omgångar. Och på andra sidan huset ligger det en liten tjärn där man också kan bada, och bortanför den  ligger skogen. Massor av skog….. med massor av både bär och svamp och dessutom superb skog att träna hund i.

   

            

Enda kruxet igår var väl att husse gav sig iväg i en båt, och lämnade hundarna kvar på stranden. Ja, ihop med mig då…. hundarna var minst sagt konfunderade när båten tuffade iväg, men desto galnare när den och passagerarna kom tillbaka.

   

    

Och det är så roligt att se att Salza är så piggelin.  Jag vet egentligen inte varför hon inte skulle vara det, men ibland så tror jag att hon håller på att bli lika gammal och trött och förslöad som hennes matte känner sig.    


Men hon fick ett par spel igår. Rusade runt som en galning, fick fart på Ibsen också och fick till en riktigt hyfsad jagalek vid ett par tillfällen.  Fast…. när vuxna pratar så ska ju barnen var tysta och stilla (fick jag lära mig när jag var barn, men det stämmer nog inte längre) … så när det blev för högljutt så var jag tyvärr tvungen att avbryta deras lek…. synd.    

   

   

Den här veckan blir en hektisk vecka, i alla fall för mig. Salza får en släng av sleven hon också, fast hon får det lite lindrigare än jag. 


Men sommaren blev ju inte riktigt vad jag hoppades, så nu gäller det att vara lite aktiv och få fart på både det ena och det andra innan vi blir insnöade en hel lång vinter igen.


Man har inte roligare än vad man gör sig heter det ju……  synd bara att det alltid finns omständigheter som begränsar vad man kan göra.    

    

Hoppas ni har en bra och trevlig vecka framför er....      

    


Ovido - Quiz & Flashcards