Tedsams blogg

Alla inlägg den 13 augusti 2011

Av tedsams - 13 augusti 2011 07:45

… i skogen igår. Vi knatade iväg lastade med en vattenflaska till hundarna och en till mig, ett äpple till mig och två Rudi-kex var till hundarna och så en plastbytta om-uti-fall-att vi skulle hitta några blåbär. … och så min mobil med Runkeeper förstås.    


Och vi började på en gammal välkänd stig där vi så småningom gick ikapp en pappa med liten dotter. De stackarna släpade på varsin cykel på den där stigen som är full med stora trädrötter och stenar. Fast de hade börjat färden på bättre väg och hamnat just där av nyfikenhet på vart stigen ledde. 


Sånt gillar ju jag, så går jag också i skogen, kollar nya stigar och vart de bär.


Vi pratade en stund, sedan vek jag och doggsen av på en för mig okänd stig.  Och vi hamnade i fin skog, stora tallar, mossa och släta berg. Där var det lättgått trots att det stundtals gick uppför. Men den där skogen är sån…. uppför och nerför hela tiden i ett kör.


Men sen så kom vi fram på ett ställe som jag blev lite besviken på. Jag trodde vi skulle hamna längre bort, så vi vek in i skogen igen, nu med avsikt att plocka lite blåbär på mitt gamla blåbärsställe.


Och det fanns lite blåbär kvar, jag plockade nog nästan ett par liter tror jag. Och sen ringde jag hem och sa att jag inte alls gått vilse… för nu hade klockan tickat iväg ganska så mycket… utan nu var vi på hemväg. Och så knatade vi på , det var inte så himla långt kvar till en bilväg nu. 

  

  

5-600 m från mitt blåbärsställe skulle vi vika av på en liiiten stig som ledde fram till grusvägen, och det var där vi gått in i skogen tidigare också.  Och vi knatade på där på vår stig, hundarna först och sedan jag.


Och jag gick väl i andra tankar för plötsligt…


Men…??? så här ska det inte se ut? Här har jag aldrig varit förr…  Nej, nu har vi gått för långt…… men jag har ju inte sett nån stig att vika av på…    

  

    

Ok då, jag går väl här då, det finns säkert nån annan stig som vi kan svänga av på längre fram. Och vi gick och gick och gick, och hela tiden gick det nerför.


Fast tanken fanns ju där. förstås…. om jag inte hittar nån stig att vika av på, då får jag gå hela den här långa uppförsbacken tillbaka i värmen…. puuuhhh.   


När vi väl kom ner på slät mark igen så insåg jag att vi gått lite för långt, det skulle inte finnas nån stig som ledde hemåt där inte. Upp med mobilen och kolla på Runkeeper. Jodå minsann, där såg jag ju tydligt på min inritade väg vart stigen fanns som vi skulle svängt av på.    


Varför kikade jag inte på det där lite tidigare???  Nu såg jag ju att vi gått ganska så långt förbi stigen.  Ja, det var bara att börja klättringen tillbaka uppför. Och klättring var det nästan, massor av stenar och ganska så svårgått och bara uppför hela tiden, det hade varit mycket enklare att gå nerför.


Och nu höll jag koll på Runkeeper för att se när vi kom till den punkten där stigen skulle finnas.


Och när jag med hjälp av Runkeeper kunde konstatera att "nu måste vi vara alldeles i närheten av den där stigen" då viker liten Salza så snyggt av, och svänger in på den där stigen som var i stort sett osynlig från det här hållet.


Ljung och ris hade växt så att det var svårt att se att där fanns en stig. Men varför i all världens dar kunde hon inte svängt av där när vi kom från andra hållet??? Då hade jag sluppit den där extrabiten  som tog nästan 45 minuter.


Fast förklaringen är säkert att hon var ute och kollade några dofter i buskagen just då, och inte passerade så exakt som vi gjorde nu.


Ja, hem kom vi så småningom, men en timma senare än beräknat. Och vi var trötta i benen, i alla fall Ibsen och jag, mest jag förstås. Salza uppförde sig som att hon gärna hade gått en vända till….


Runkeeper visade ju exakt vart vi hade gått och det är alltid kul att kika på det efteråt, och dessutom påstod den att vi gått nästan exakt 1 mil... och med en höjdskillnad på 190 m.    


Men det kan jag bara tala om… 1 mil i en skog där det går uppför eller nerför hela tiden, och där stigarna är övervuxna med antingen stora trädrötter eller stenar, det är f-n så mycket jobbigare än att gå 1 mil på hyfsat släta vägar.  

  

    

I går kväll var jag lite stel i kroppen när jag skulle resa mig från TV-soffan, men idag känns det helt OK igen.  Jag tänker inte gå en mil till idag, men jag blir alltid förvånad över att jag aldrig får träningsvärk när jag har traskat omkring så där. Det är som sagt inga släta, fina vägar vi går på.

   

   

Idag är det tävling på en av de närliggande klubbarna, elitspår. Tänkte jag skulle åka dit och kika lite när det är dags för lydnaden, det kan ju vara kul. Fast det lär väl ta sin lilla tid med spåren och uppletandet, antar att dom tar det i en följd före lydnaden.

   

   

Men först ska jag göra en paj på de blåbär som är kvar sedan Kurt smaskat blåbär med mjölk och jag lite blåbär med glass. Tycket jag kunde unna mig det efter ett väl utfört dagsverke igår….   

      


 


Skapa flashcards