Tedsams blogg

Alla inlägg den 7 augusti 2011

Av tedsams - 7 augusti 2011 09:54

Antagligen är jag väl en av de få gamla tanter som gillar teknikgrejor… eller också inte… inte vet jag. Men jag tycker i alla fall att det är kul…    


Och med min nya telefon kan man göra en hel del roligheter. Det finns ju massor av grejsemojsar man kan ladda ner till telefonen, och en som jag har varit lite nyfiken på är Runkeeper.


En gratisapplikation där man använder sig av GPS för att markera var man gå, hur långt man går på hur lång tid, och så får man tiden på varje kilometer och man får höjdskillnaden på den terräng man gått i.


Ganska så kul…  eftersom jag förutom mitt knäppa teknikintresse också gillar kartor skarpt.  Jag kan sitta och klura över en karta ganska så länge… och med den här applikationen får jag ju både karta, avstånd och tid… skitkul.

  

   

Igår var det premiärtur, och det funkade kanonbra. Förutom att det finns en pausfunktion i det där programmet, och där kan jag ju lyckas klanta till det förstås. När vi tog lite plaska-i-bäcken-rast så tryckte jag på Paus… och sen glömde jag nästan att sätta igång den igen.    


Och när vi kom till affären och skulle köpa med oss kvällstidningen hem, då gjorde jag likadant. Men jag kom som väl är på det sen, innan jag kommit alldeles för långt.


Tänkte använda det här på mina olika rundor, och sen kan jag sitta framför datorn och kolla och jämföra… så lättroad är jag.    




Rundan igår är lite jobbig, mycket uppför och nerför. Enligt Runkeeper var den på 6,5 km och det var en höjdskillnaden på 119 m, och det tror jag säkert. Genomsnittshastigheten var  4,25 km och genomsnittstiden per km var  14,08 min.


Inga supersiffror alltså, men jag är ju ute för att njuta av promenaden också, strosa lite ibland, och låta hundarna stanna och undersöka sånt dom tycker är intressant.  Och då och då möter man ju nån som stannar och vill byta några ord, det tar lite tid det också. Men det är ju så det ska vara, i alla fall på mina promenader.


Igår var det mycket folk och hundar ute och gick, och vi drabbades också av ett gäng mopedister som dundrade fram i skogen så vi fick hålla oss åt sidan och vänta.  Men så där är det ju här när det är helg…    


Jag har sett på FB att det är många som använder just det här programmet, det var där jag fick nys om det. Och man kan enkelt lägga ut rundorna där till allmänt beskådande.    


Men….  när man loggar in i det här programmet på datorn, då kan man faktiskt välja att editera de där siffrorna som man fått.    


Och jag kan inte för mitt liv komma på varför man skulle göra det???  Varför vill nån ändra tiden och avståndet på sträckan man gått???


Ja.. för att imponera på andra då kanske, men gör man inte sånt här mest för sin egen skull??  Märkligt…. Men man ska kanske ta de där uppgifterna med en nypa salt när man läser om andras promenader.   

   

   

Vi klarade oss i alla fall från regn igår när vi var ute. Det regnade nästan hela förmiddan, men sen höll det upp några timmar.  Fast det var bastufuktigt ute…. men så har det ju varit nästan hela sommaren.

   

   

Och så över till nåt helt annat.....


Det börjar faktiskt suga lite i tävlingstarmen här igen nu. Men jag blir ju totalt bankrutt när jag ska lösa ut bilen från verkstan, så jag vet inte hur det ska bli.


Men att bara gå här hemma varenda dag hela året runt, det blir jobbigt det också. Man behöver lite stumulans från omvärlden också, annars blir man lätt både insnöad och deprimerad.    


Men efter oktober månad är det nästan ingen idé att tro att man kan tävla här uppe, så det är inte så lång tid kvar i så fall. Kommer vi inte ut nu snart, så har ännu ett år gått utan att vi gjort nåt av det där som jag egentligen tycker är så kul.


Och varken Salza eller jag blir ju yngre heller. Än så länge är ju hon i sin bästa ålder… vilket man definitivt inte kan säga om mig... men det är nu hon borde vara på topp.  Nästa år är hon sex år, och då är det fortfarande OK hoppas jag. Sen blir hon sju och då är det också OK, i alla fall om hon håller sig frisk. Men sen börjar det gå utför, hundarna bli gamla fort, och det brukar märkas på tävlingsplanen. I alla fall om man vill tävla lydnad….


Inte så att dom inte gör det dom ska, utan mer på tempo och engagemang…  men det finns ju naturligtvis undantag där också förstås.

   

  

Jaja…. jag är ju lite sugen på brukset, men det har inte blivit nån sökträning alls för oss i år, och det lär inte bli nån heller skulle jag tro.  Vi var ju ett litet gäng och det har kommit annat emellan, så det ser nog mörkt ut tror jag.


Men efter Salzas spår häromdagen så kan jag ju kanske fundera på spår istället, men det är lite sent för detta året.  Spårtävlingarna här uppe är redan på G, så det är väl nästa år som gäller för oss då i så fall.


Ja, inte vet jag… jag är jäkligt bra på att planera, mindre bra på att verkställa. Men i ärlighetens namn så har det just nu främst ekonomiska orsaker, varken anmälningsavgifter eller resor är ju gratis.   

   

   

Nu ska jag i alla fall gå och käka frukost. Jag vill aldrig äta direkt när jag går upp. Gör gärna lite nyttigheter först, och då blir det frukostdags vid den här tiden istället… det passar mig bäst.    


Hoppas ni alla får en fin söndag….   

     


 


 


 


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards