Tedsams blogg

Alla inlägg den 5 augusti 2011

Av tedsams - 5 augusti 2011 11:49

… så hördes åskan mullra, igår alltså. Så promenaden fick vänta lite, men när mullret började försvinna så gjorde vi oss i ordning. Och precis när vi gick utanför dörren så började det regna, men vi gick ändå. Och precis när vi kom hem en timma senare, då slutade det regna…


Jaja, lite regn har ingen dött av…  

    

   

Idag har jag städat lite i min dator, men jag börjar bli lite ostrukturerad där också tror jag. Förr hade jag en himla bra ordning där, men det har slappat till sig lite.


Fast det beror nog på att det inte finns några viktigheter där längre. Då kvittar det om det är lite rörigt bland dokumenten.


Men ibland är jag glad att jag sparat så mycket som jag gjort. Det kan dyka upp saker som gör att man vill "kika tillbaka" lite och då är det bra att "papiren" finns där.  Fast det är enklare att leta i datorn än att leta i gamla pärmar, så det är ju bra att det inte är riktiga "papir" i datorn.   

   

   

Idag har jag även roat mig med att läsa en massa gamla bloggar som jag egentligen slutat läsa, men som jag kände för att återuppliva. Och jag blir ibland så konfunderad av vad jag läser… ja, det är förstås hundbloggar jag pratar om nu, men det förstod ni väl antar jag.   

   

   

En gång i tiden, i tidernas begynnelse, då fanns det inga valpkurser på brukshundklubbarna. När jag började min bana där, då skulle hundarna vara runt året gamla innan dem fick gå kurs.  Sedan började man lite försiktigt med valpkurser, men det enda som man då egentligen "tränade" var inkallning. Det var mest lekstuga för hela slanten.


Nu har ju det där vänt, som väl är.  Skulle väl tro att det är så att det är valpkurserna som är allra mest efterfrågade, och det är ju bra.  Ju tidigare man börjar desto lättare är det… för både hund och förare.


Och jag har länge trott att de som redan från början vet med sig att de ska tävla med sin hund,  de börjar den grundläggande träningen väldigt, väldigt tidigt.


Men jag börjar tro att jag har fel där….    


När jag kikar runt och läser både här och där på nätet så verkar det finnas en trend numera där man ska vänta… vänta på att hunden ska mogna, vänta på att hunden ska "växa ifrån" diverse idéer, vänta på att diverse skumma "perioder" ska avverkas, vänta på att könsmognaden ska vara över…ja, över huvudtaget så verkar det finnas en massa mer eller mindre konstruerade skäl till att man ska vänta med det mesta.


Och jag förstår ingenting av det.  Varför ska man invagga hunden i tron att så här är det, och det här gäller, för att sedan… vid en viss period i hundens liv…  plötsligt ställa allt på huvudet och kräva att hunden ska lära sig att nu är det helt andra förutsättningar som gäller?


Märk väl att jag inte alls menar att man ska tävlingsträna en liten valp.  Och jag menar inte heller att man ska ställa en massa höga krav på valpen/unghunden. Men jag menar att väldigt många saker kan man redan från början "göra rätt", så att det sedan är en bra grund att stå på när man vill träna lite mer på "allvar".


Men det verkar som att det är lite velour-tänkande på väg in i hunderiet igen. Och det kan aldrig vara bra.  Det var inte bra när det gällde barnuppfostran heller, och det är definitivt inte bra när det gäller hundar.    


Och nu är det säkert vissa av er som missförstår mig, men ni som känner mig vet att jag absolut inte förordar några hårda tag, det är mig helt främmande, både hund och förare ska ha kul när de tränar.


Men mycket av det jag läst idag, och som jag skriver om här, det gillar jag inte. Och det gäller naturligtvis först och främst det där med vardagslydnaden (den är ju alltid viktigast), tävlingslydnaden kommer i andra hand., men det är ju ändå så att de där båda hänger ihop. 


Man kan se folk som har en nästan obefintlig vardagslydnad på sin hund, men där hunden ändå går hyfsat bra på tävlingar.  Men…  de som har en kanonbra vardagslydnad på sin hund, de har ett stort försprång när det gäller framgångarna på tävlingsplanen också.     


Och det har väl antagligen med kontakt och samarbetsvilja och allt sånt att göra…. är hunden van att lyssna på sin förare i alla lägen (och inte bara på tävlingsplanen), då ökar ju chanserna för att fint resultat på tävlingen, oavsett störningar och yttre omständigheter. 


Men tyvärr så hör man ofta:


Jamen, h*n är ju så ung ännu, det blir nog bättre när h*n blir vuxen….


… eller…..


Äh, bry dig inte, h*n är så ung ännu…. det rättar till sig sen….


Visst… så kan det bli, med vissa saker, och framför allt om man har en hund som blir gammal fort, men då kan man väl kanske lika gärna skaffa ett mjukisdjur??

   

   

Ja, det var mina funderingar det, antagligen vinner de inte gehör hos alla, men så är det ju. Alla kan inte tycka lika, och tur är väl det. 

  

   

Nu ska jag försöka klura ut hur Runkeeper funkar i min mobil, skulle vara lite kul att kunna använda det.  Men eftersom allting jäklas med mig just nu så får jag väl inte det heller att funka kan jag tro… men jag ska försöka i alla fall.


Ha en bra fredag allihop…! Här regnar det till och från idag, ganska skönt faktiskt….    

  


Ovido - Quiz & Flashcards