Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

Jordgetingar…

Av tedsams - 31 juli 2011 14:46

.... satte ett streck för våra planer idag. Jag tänkte åka och bad med hundarna idag igen, det är lika pottvarmt idag som tidigare dagar.    


Ta det lugnt med Ibsen så han inte blir halt igen, säger husse när vi ska åka.


Jaha…!!??? Ta det lugnt med Ibsen… tänk om Ibsen kunde ta det lugnt med Ibsen. Hur jag ska kunna ta det lugnt med Ibsen vete sjuttan, hans vildhet och hans flängande fixar han alldeles själv.


OK… vi kom fram till vårt badställe, och Ibsen fick hämta en pinne ute på djupt vatten några gånger, sedan fick han till sin förtvivlan roa sig i strandkanten medan Salza hämtade sin dummy ute på djupt vatten.

  


    

      


Och när han stressat upp sig tillräckligt pga detta, tog vi en promenad istället. Och då for de naturligtvis som galningar i buskagen, men hur ska man kunna lugna ner sånt? Då är det ju koppelpromenader som gäller i så fall….


Jag såg i alla fall ett buskage med hallon som jag blev lite lockad av, så vi gick tillbaka till bilen och hämtade en skål att plocka i, och så satte vi igång och plockade, Salza och jag.  Ibsen gillar ju inte bär så han röjde på egen hand i buskarna runt omkring.


Och rätt som det är så ser jag båda hundarna ligga på marken och skrubba sig på ryggen allt dom orkar. Salza till och med gned nosen i gruset….  

,

Men det spelar ingen roll tänkte jag för mig själv dom ska ju få bada en gång till sedan.


Och så tänkte jag i några sekunder till, och insåg att det där var nog inte så normalt trots allt. Ibsen kan göra så där ibland, slänga sig på rygg i gräset, men Salza gör det nästan aldrig. Och hon brukar absolut inte gnugga nosen i gruset…..    


Och mycket riktigt, lite längre in i buskarna hittade jag ett jordgetingbo med en massa surrande getingar….


Inte vet jag om hundarna blev stuckna, jag har ännu inte hittat nåt som tyder på det… men det gjorde i alla fall att jag inte vågade stanna kvar för ett bad till, utan vi drog hemåt med en gång.


Gissa om hundarna var besvikna när jag sa till dom att hoppa in i bilen.  Dom hade nog gärna badat en lång stund till…. och jag hade gärna stannat en stund till jag också… men så blev det nu inte.   


Men visst borde dom svullna upp ganska så fort, hundarna alltså, om dom blivit stuckna?? Lilla Teddy blev getingstucken när han bara var 10 veckor och hans nos svullnade snabbt upp till en fotboll, men annars har jag aldrig haft nån hund som blivit just getingstucken.  Ormbitna har dom lyckats bli, men getingar har dom klarat sig ifrån.  Hoppas att dom klarade sig idag också…    


Men det är ingen jättebra dag idag tror jag…. 


Främst de där getingarna då som förstörde vår baddag, och så hade jag kameran med för en gångs skull och då tog batterierna slut förstås. Men jag hade varit förutseende och tagit med extrabatterier….  som visade sig vara oladdade när jag satte i dom.    


Och sen stannade jag till vid affären för att köpa tidning och vaniljsås (till rabarberpajen), gissa vad jag glömde?? Jo, vaniljsåsen…


Och de där stackars hallonen som jag hann plocka innan getingarna dök upp, de ställde jag på biltaket när jag kom hem… och glömde dom där, så jag fick gå en extra vända bort till parkeringen för att hämta dom.


Och dagen började inte heller så bra. I morse, innan det blev alltför varmt, hade jag storstädning i en blomrabatt. Massor av jox som skulle bort, massor av stora rabarberblad och ogräs av alla de sorter och så jord från en stor blomkruka… allt det där hällde jag i skottkärran och skulle köra bort det. När jag skulle svänga ut genom grinden med skottkärran så välte jag den och alltihop ramlade ut på gångvägen utanför……. det var kul…    


Kanske att jag inte ska göra nåt mer idag…. det verkar på nåt vis inte vara min dag idag…


Fast jag fann mig i alla fall, trots att det fortfarande är lite struligt med den nya mobilen, och trasslade upp den för att ta kort på våra badkompisar som plötsligt dök upp. Fast dom hann en bit innan jag var överens med mobilen   

  

   

Det ska bli spännande att se vad som kan jäklas mer idag nu då....  kanske läge att dra nåt gammal över sig och inte dyka upp förrän imorgon igen.      

   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards