Tedsams blogg

Alla inlägg den 29 juli 2011

Av tedsams - 29 juli 2011 09:53

En sån gjorde jag igår efter det att jag varit i skogen och plockat lite blåbär. Hundarna och jag drog till skogs redan på morgonen, tänkte vi skulle slippa den värsta värmen då, men det var megavarmt i alla fall.


Men det finns egentligen inga blåbär i skogarna här. Inte många i alla fall. Där vi gick i går är det helt rent på blåbär, utom på ett enda ställe, där är det mycket bär, och stora bär. Fast det är ett litet område, kanske 30x30 meter eller nåt sånt… sedan är det som sagt tomt på bär. Märkligt…. Ja, inte att det är dåligt med bär, utan att det finns bär bara just på det stället.


Men pajen blev smaskigt god i alla fall….     


Och hundarna blev trötta… vi var ute i drygt två timmar i värmen, och sedan var dom väldigt nöjda med att ligga i skuggan hemma på uteplatsen.  Det känns ganska skönt när man ser trötta och nöjda hundar tycker jag…


Men den där skillnaden mellan Salza och Ibsen, den märks väldigt väl när man gör sånt där… plockar bär alltså.


Salza knatar omkring och käkar bär, nosar lite här och där, gräver lite i mossan och ligger då och då och gnager på en pinne.


Ibsen han sitter och stirrar förebrående på mig, hela tiden, och så gnäller han…. Kom nu! Vi går!! Det här är tråkigt!!! säger han mycket tydligt.


Då är det tur att jag kan stänga öronen och strunta i hans gnällande, annars skulle hela nöjet med skogstrippen vara förstört.

  

   

Men jag har kollat lite efter hallon också. Roligare att plocka hallon än blåbär…  Men på alla de ställen där det brukar finnas gott om hallon är det nästan inga alls i år.  De få som finns är ju inte mogna ännu, men det kommer inte att bli några att plocka…. synd.    


  

Jo då, man kan köpa bär, jag vet…  Och egentligen gillar jag inte att plocka bär, men några liter kan vara kul, och så är det ganska så gott att äta också.



Men idag blir det ingen skogspromenad, idag tror jag att hundarna ska få bada igen. Det är nästan det enda sättet att ge dom lite motion nu när det är så varmt.  Men jag saknar min lilla Fabian…  hoppas han har det bra där i sin ensamhet i bilverkstan.


Och hoppas att ni alla har en fin helg framför er….   

     


Ovido - Quiz & Flashcards