Tedsams blogg

Alla inlägg den 24 juli 2011

Av tedsams - 24 juli 2011 11:18

Ja, dagen började med en nästan-katastrof, men vi hejdade den. Det var löpbandet som helt plötsligt bara surrade lite halvmatt och inte ville fungera.  Men med lite lock och pock och några snälla ord så fick vi igång det igen, vi får väl se hur länge det funkar.    


Med tanke på allt annat som jäklas så vore det ju inte så konstigt om även löpbandet fick för sig att bråka med oss. Just nu är det inga större problem att klara sig utan det, men till vintern är det himla bra att ha.


Jag kom förresten på en sak till som jag borde ha skrivit om i gårdagens blogg. Och det är det där med förberedelser inför tävlingen.


Om man gör som jag beskrev i den där fiktiva träningsbloggen igår (går en promenad för att få bort lite spring i benen på hunden och sedan fikar med kompisarna innan träningen) då ska man kanske också försöka göra så när man ska tävla.


Komma i god tid på tävlingsdagen, gå en promenad, låta hunden sitta ensam i bilen en stund o.s.v Vad man väljer att göra spelar ju ingen roll, men meningen är ju att det ska förbereda hunden på det bästa sättet.


Och då måste man klura ut vd bästa sättet för just min hund är.  Det som passar kompisens hund kanske inte passar min, och så ska man tänka sig ordentligt för av andra skäl också tycker jag.


Hur mycket ritualer och vanor ska man vänja hunden vid? Kan man verkligen vara säker på att man sedan kan leva upp till de förberedelserna på kommande tävlingar sedan?    


För min del har jag hela tiden jobbat för att Salza inte ska behöva några speciella förberedelser.  Den dagen vi ska tävla är ändå så annorlunda mot de dagar vi tränar, så det har hon räknat ut själv… att det är tävling just den dagen alltså.


Och tävlar man bruks så ska man ju också tänka på att det allra vanligaste är att man gör specialen innan lydnaden. Alltså ska man ha tränat på att köra lydnaden med en hund som har gått ett långt skogsspår innan… eller sprungit en jobbig sökruta… eller kutat en lång rapportsträcka i full fart.  


Fast… rätt som det är så kommer man till en tävling där man kör lydnaden först, medan andra grupper är ute i skogen.  Det är lite det jag menar med att det kan vara vanskligt att vänja hunden vid att saker och ting ska göras på ett visst sätt, vilket det antingen gäller träning eller tävling. 


Variera er så mycket som möjligt, då låser sig inte hunden i vissa rutiner.  Och ni slipper få panik den gången ni inte kan/hinner göra de förberedelser ni vant er vid….  




Ja, det var det om det det….


Idag spöregnar det här. Och igår var vi ute och åkte i Kurts bil, och där ligger mitt paraply kvar.  Så som regnet vräker ner så kommer jag att bli sjöblöt när jag ska hämta det… klantigt.  


I alla fall så var vi in till centrum igår.  Sundsvalls centrum alltså…  Och där finns en massa drakar. Konstverk kan man väl kalla dem… de är kanske en meter höga, mycket färgglada och ser ut som sagornas drakar och är ganska så roliga. De sponsras av företag och föreningar och sånt, och varje drake visar upp just det företagets eller föreningens verksamhet.


Sotarna hade en drake som såg ut som en skorsten t.ex.  Där kunde små barn kliva in i skorstenen via en liten trappa, och ett godsföretag hade en drake med en kärra bakom. Där kan barnen sitta i kärran och låsas köra draken. Ja, det finns mängder av olika idéer och dom flesta är ganska så kul….


Jag tänkte fota hundarna vid en del av de där drakarna, men det var så många barn  vid varje drake så det gick inte.  Men jag lyckades med ett par i alla fall….

   

En veterinärklinik här i stan....


  

Stans största tidning....


  

Och det här är inga drakar, men dom är söta ändå... alla fyra      

   

  

Fast idag skulle man ju kunna åka in och fota vid varenda drake förstås… i det här regnet lär det inte vara så många som vill leka med dom. Fast jag vill inte heller…


Jag hoppas det har regnat över tills vi ska ut, doggsen och jag. Det är illa nog att behöva vara ute och gå i regnet, när man sedan kommer hem så ska man, förutom sig själv, torka våta hundar också….  tur att vi bara har två nu för tiden.

Hoppas solen skiner hos er, och att ni får en trevlig söndag! 

   



 


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards