Tedsams blogg

Alla inlägg den 17 juli 2011

Av tedsams - 17 juli 2011 20:56

Eller… idag hade jag en kantarellhund i alla fall.  Vi var ute på en lång skogspromenad idag, hundarna och jag och där hittade vi minsann massor av blåbär.  Det ska ju bli ont om blåbär i år sägs det, men där fanns det massor.


Fast jag vet inte riktigt om jag är bered att gå i en timme innan jag kan plocka bär….  och idag hade jag inget med att plocka i heller. Men Salza snaskade för fullt….

  

 

Och Salza fann kantareller också…  rätt som det var så såg jag henne stå med huvudet inne i ett buskage och vifta vilt på svansen. Nedrans tänkte jag…  nu har hon hittat en sork eller en fågelunge heller nåt… så jag stövlade snabbt dit.


Men hon hade hittat kantareller, och hon såg överlycklig ut.  Inte vet jag varför hon markerade så våldsamt just där, men jag kan ju låtsas att hon är en kantarellhund.


Förmodligen var det nåt djur som nyss varit där för att käka svamp och lämnat sin doft efter sig… eller nåt.


Det blev i alla fall en varsin svampsmörgås till husse och matte när vi kom hem.


  

Och så blev det en dusch för hundarna när vi kom hem. Vi lyckades hitta en myr ute i skogen och jag trodde att vi skulle kunna gå i kanten på den där myren utan att blöta eller smutsa ner oss alltför mycket, men tji fick jag.  Nedrans  så smutsiga vi var när vi kom hem, både hundarna och  jag.


Det blev duschen för oss allihop, och mina skor får ta en tur i tvättmaskinen i morgon.


Vi är fortfarande utan bredband här, jag skriver de här blogginläggen i Word och kopierar sedan in dem i bloggen via telefonen. Jag hade ju inte tänkt bli en så våldsamt flitig användare av Internet via telefonen så jag har bara ett litet surfabonnemang.


I morgon hoppas jag att vårt nya modem kommer. Sen blir det antagligen till att byta nätkort i Kurts dator också, men den dagen den sorgen.


Men jag glömde att det är söndag idag. När jag gick ut i skogen alltså…  det nästan vimlade av folk i buskarna där. Eller… ja, lite överdrivet var det kanske….


Men här har vi nåt som heter "Hitta Ut", nåt som jag tror att bl.a orienteringsklubbarna ligger bakom,, Nåt sånt där friskvårdsprijetk där man ska försöka få folk att ge sig ut i naturen.


Man får en karta där det finns en masa check-points markerade, och så ska man ta sig dit och läsa av nån kod eller nåt. Sedan kan man registrera sig på en hemsida och tala om vilka check-points man hittat, och så kan man vinna nåt… eller så.


Ja, jag vet inte så noga, jag har dumt nog inte satt mig in i det där. Jag går ju i skogen ofta och skulle ju kunna ägna mig åt att hitta några av dom där check-pointsen, det finns massor av dom i de  skogarna  där jag brukar gå, men jag har inte tänkt så långt.


Och nu har jag ju en GPS i min telefon också…. men den har jag inte testat ännu.


Idag var det i alla fall folk med kartor i händerna ute i skogen….  ett fiffigt sätt att få ut folk i naturen det där.  Men man får lite hicka när man går där i godan ro mitt ute i skogen, allt är tyst och stilla och man är van att det inte finns nån annan där, och så plötsligt hör man röster alldeles intill där man går.


Men Ibsen är en bra bevakningshund, han markerar alltid innan jag själv hinner upptäcka att det är nån där.  Och det är ju bra, då slipper jag bli överraskad av att det plötsligt kliver fram en gubbe bakom nåt träd.



Idag har i alla fall Salza fått rejält med motion. I morse var det den vanliga lilla promenaden, sedan var hon och jag ute på en snirklig cykeltur i området här, det blev ganska många kilometer i värmen. Och ovanpå det så var vi ute i två timmar i skogen, och på dom timmarna kan ni tro att hon hinner springa många kilometer.


När vi kom hem blev det duschen, sedan mat, och sedan var jag redo för en stunds vila…. då hämtar Salza ett mjukisdjur och ska leka. Hon såg väldigt förorättad och besviken ut när jag sa Nej.


Trots att hennes mage håller konsert för oss varje natt så är hon i alla fall superpigg, och det är ju skönt.


Hoppas ni har haft en fin helg…. i morgon ska det bli regn igen sägs det…

   



Ovido - Quiz & Flashcards