Tedsams blogg

Alla inlägg den 8 juli 2011

Av tedsams - 8 juli 2011 18:04

..... har hon, lilla Salza.  Fast hon har ju inte fått chansen att göra av med så mycket energi på några dar förstås....  

   

Ibsen ska ju fortfarande hålla sig i stillhet, så Salza och jag stack iväg på egen

hand i förmiddags.


Målet var i första hand vatten... vatten att bada i för Salza. Och vi hade tur och fann att en av våra favortiplatser var ledig, så där fick hon plaska omkring en lång stund.


Eller plaska och plaska... hon simmar. Det blir ganska så snabbt djupt så hon måste simma. Och det är strömt så hon får jobba en hel del för att få tag på den där dummyn som jag kastar i åt henne. Men hon gillar verkligen det där med vatten .


När hon började få svårt att klara av att simma motströms, då tog vi en paus.

Fast den pausen bestod av lydnadsträning.  

    

Och hon jobbade i full fart... skitkul hade hon. Slängde sig in till sidan vid Fot-kommandot och fullkomligt exploderade när jag kommenderade henne till t.ex konen.


En halvtimmas simträning i strömt vatten före lydnaden, det är kanske vad som behövs för att vi ska få till en riktig fem-etta....     

   

    

När hon började mattas lite så blev det badet igen.... för att hon skulle få svalka av sig lite, det var pressande varmt ute.  Och jag satte mig i skuggan en stund, men då stod hon där framför mig och bad med sina stora bevekande ögon att jag skulle sätta fart igen.


Så då gjorde vi det.....


En stunds fritt följ.... tänkte att hon skulle slokna lite i värmen, men icke.  Hon har nedrans i min själ en arbetslust som inte är av denna värld.


När vi hade gjort ett megalångt fritt följ så fick hon göra ett uppletande. Ett sånt där fritt uppletande, ni vet,  där det bara gäller att hitta grejorna.


Och då tänkte jag testa min nya mobil också... videogrejset på den alltså. Och det gick ju hyfsat... fast till nästa gång har jag lärt mig att jag ska vända på mobilen när jag filmar....     och så hoppas jag att Kurt slipper ringa nästa gång jag använder videokameran. Idag ringde han och frågade irriterat varför jag hade ringt honom tre gånger utan att säga nåt när han svarade...    

  

Den är lätt-touchad, den där mobilen....     

   

Här tror jag i alla fall att den där filmen kommer, den där Salza letar prylar i gräset.

   


 

      

Det fanns fler saker utlagda som hon fortsatte att hämta in sedan jag slutat filma, och när det sedan var klart så körde vi lite lydnad till.

   

Och nu är det väl snart nån som anmäler mig för djurplågeri när jag kör så med Salza i den här värmen, men nedrans så kul hon hade. Inte var hon trött inte.... hon har som sagt en enorm arbetsmotor.

  

Hennes matte har inte en lika stor sådan, så när Salza hade fått bada och simma en stund till, så skulle vi åka hem tänkte jag. "Nu går vi till bilen och åker hem, Salza," sa jag.... och knatade iväg mot bilen.


När jag kom dit fanns det ingen Salza vid min sida.... nej då, hon stod kvar hon, där vi hade tränat. Hon ville inte alls åka hem....  


Snacka om energi.....    

   

I alla fall så kom vi hem så småningom, och då gick vi en liten vända med Ibsen också. Och man kunde ju tro att liten Salza skulle ta det lugnt och sansat efter att ha varit så aktiv, men icke. Hon for som ett torrt skinn bland buskar och snår, och ingen människa kunde tro att hon redan varit ute, och dessutom jobbat, i ett par timmar...    

  

Ja, det är en av hennes största tillgångar det... hennes motor och hennes arbetsglädje.   

  

Men nu sover hon i alla fall......    

    

Skapa flashcards