Tedsams blogg

Alla inlägg den 26 juni 2011

Av tedsams - 26 juni 2011 09:45

Jag vet inte längre om det är min dator eller vår uppkoppling som är knäpp....? Fast jag misstänker att det är båda delarna...    Jag tappar ganska så regelbundet kontakten med nätet, och dess emellan hänger sig min dator. Fast jag vet också att det ena kan orsaka det andra så att säga.... när man tappar kontakten med nätet så kan datorn hänga sig. Så om felen hänger ihop eller om dom jobbar och sliter var för sig, det vet jag inte.    


Sabla irriterande är det i alla fall......  mitt uppe i nåt så slutar alltihop att funka. Sånt kan säkert orsaka en hjärnblödning eller nåt, om man inte är så himla lugn och avstressad som vad jag alltid är förstås..    

     

   

Igår var jag i alla fall ute och tränade lite lydnad efter vår promenad. Och hon kan sina moment, lilla Salzan. Men sen så finns det ju saker som behöver finslipas förstås...  och egentligen skulle jag väl ta tag i dom, men jag vet inte riktigt om jag känner för det.    Jag är egentligen ganska så nöjd med det hon gör, när hon gör som hon gör nu....    

   

    

Men nåt som verkligen irriterar mig.. fortfarande... är alla dessa hemsidor som inte är uppdaterade, eller som har länkar som inte funkar. Och nu tänker jag inte på privata hemsidor, dom är det ju nästan ingen som uppdaterar länge, och det är ju naturligtvis upp till var och en.


Nej, jag tänker på hundklubbars hemsidor.... så många det är som inte har aktuella uppgifter, eller som har länkar som inte funkar....    


Dom kan väl nöja sig med en sida med kontaktuppgifter bara då... och inte vara så jäkla ambitiösa när dom lägger upp sidan, och sen inte bry sig om att uppdatera den. 

    

Tävlingar och tävlingsresultat enbart från 2010... styrelseuppgifter för 2010 o.s.v....   det ger ett jäkla dåligt intryck tycker jag.


För att inte tala om såna sidor där det står att sidan håller på att göras om, därför uppdateras inga uppgifter.... det är bara det att så har det stått det senaste halvåret.  Urdåligt....   

    

  

Jag är en sån där jobbig människa som tycker att ska man göra något, så ska man göra det ordentligt, annars kan det kvitta....

    

Och jag kan reta mig till vansinne på de hundklubbar som i sin vägbeskrivning enbart anger GPS-koordinaterna till klubbstugan....   Tror dom verkligen att alla har tillgång till en GPS??? Visserligen är det många som har det idag, men trots allt inte alla. Och många kanske vill ha en vanlig vägbeskrivning dit.... kan man inte kosta på sig båda delarna???

   

  

Mycket gnäll idag, men då och då måste jag få lätta på trycket lite. Jag kan ju inte vara så där himla snäll och intetsägande    varenda gång jag skriver här i bloggen.

    

     

Pratade hundträning (vad annars?) med en bekant igår, och vi var rörande eniga om att vi måste lära våra hundar att "orka jobba".  Det vill säga... att jobba trots att det inte känns så himla motiverat, och att det kanske tar emot lite för att hunden t.ex börjar bli trött.


Eller att man har varit ute i skogen och gjort den roliga specialen, och sedan när det är dags för den "tråkiga" lydnaden... då vill/orkar inte hunden längre och gör dåliga poäng.  Och det köper föraren dessvärre också....


Han/hon är trött, det var ett jobbigt spår, en jobbig sökruta, en tuff rapportsträcka... han/hon orkade inte på lydnaden.


Skitprat vill jag säga om sånt. Då är hunden helt enkelt feltränad....  både med tanke på momentträning och konditionsträning.

  

Det är väl helt enkelt ofta så att föraren tycker att skogsträningen är roligast, och överför den glädjen på sin hund. Därför blir lydnadsträningen sedan lika tråkig för hunden som vad föraren ofta tycker att den är.

   

  

Så då måste man lära hunden att vilja/orka jobba även om det tar emot och det finns sånt som är roligare.

   

Och hur man gör det måste man förstås anpassa till varje individ, men det är viktigt att man gör det om man vill ha en hund som jobbar bra även "dåliga" dagar.


Lär sig hunden att den bara behöver jobba när den tycker att det är roligt, då är man illa ute. Hunden ska lära sig att jobba när föraren så vill, även om det tar emot.


MEN... och här kommer det viktiga... man måste hitta "knepet" för att förmå hunden att göra så... och att göra det med glädje trots att det tar emot. Och det är nog där man sållar agnarna från vetet tror jag.... när det gäller duktiga och mindre duktiga hundförare alltså.


Man når inga framgångar med att tvinga hunden till något, det gäller att använda hjärnan och vara lite smartare än sin hund... att få den att vilja nåt den egentligen inte vill, och att dessutom tycka att det är kul. En utmaning som heter duga....


Men fixar man det, så kan man sedan i lugn och ro ge sig ut och tävla i den fasta förvissningen att hunden gör sitt bästa, även om den just den dagen inte är i kanonform.   

   

   

Och detta är alltså skrivet av nån vars självförtroende fick sig en rejäl knäck på den senaste tävlingen.    Då när min lilla Salza, som alltid, alltid gjort sitt bästa även om hon inte varit i form... helt enkelt strejkade.   

  

Men det säger ju alltså mer om min slarviga och ogenomtänkta träning,   än om Salzas kapacitet och förmåga. Jag borde nog (ibland i alla fall) leva som jag lär.... 

  

  

Nu ska lilla Salza i alla fall få en stunds hjärngympa genom att hämta sina saker som vi satt namn på.  Det där med att lägga dom i en stor hög, det är svårt det  


Ja, inte att lägga dom där, men det är svårt för Salza att hitta den rätta. Hon måste ju rota runt bland alltihop och då är det lätt att råka ta fel sak. Men vi gör det ju för att hon ska få anstränga de små grå en stund, så det är ju bara bra att det klurar till sig lite.

    

Hoppas ni har en bra dag idag också. Här har vi nästan sol nu, skönt efter två dagar utan sol!    

   

  

   



Skapa flashcards