Tedsams blogg

Alla inlägg den 23 juni 2011

Av tedsams - 23 juni 2011 15:00

Idag på promenaden blev vi överraskade av ett riktigt skyfall, Ingen regnskur, utan ett skyfall.... regnet bara vräkte ner och vi var mitt ute i skogen.

  

I och för sig gör det väl inte så mycket att bli våt, inte när man sedan kan åka hem och ta på sig torra kläder igen, men vi får väl se vad min onda hals tyckte om det hela....


Men jisses så jobbigt det var med glasögonen...


Jag har ju progressiva glas, och när det vräkte ner regn som la sig på både utsidan och insidan av glasögonen, då blev omvärlden alldeles förvriden.


Precis som när man tittar genom ett bubbligt glas eller så, och det var verkligen inte lätt att gå på en ojämn smal skogsstig när man inte såg vad man satte ner fötterna på. Och hundarna såg ut som några märkliga förvridna monster när jag tittade på dom...


Att torka av glasögonen gick inte, och att ta av dom går inte heller, för då ser jag inget alls....   Ja jisses, det var en vådlig färd.

  

Och när vi bara hade några hundra meter kvar till bilen så såg jag på Ibsen att det hände nåt på stigen framför oss. Och där stod en stackars människa, också med glasögon, och hon visste inte var hon var, hon.  Hon skulle tillbaka till sin bil som stod på en parkering bortigenom, men hon såg inget genom glasögonen, sa hon, och hade tappat riktningen.  Hon visste inte åt vilket håll  hon skulle gå när det fanns flera stigar att välja på....


Tänk så det kan bli av en störtskur med regn..     när vi kom hem så hade den nästan upphört.

    

  

Vet ni att snart har vi snö här igen? Om tre månader redan, kan det mycket väl bli snö ute...  den där sommaren den är vådligt kort den..    


Det är redan midsommar, och sen hinner man inte blinka förrän hösten är här igen. Visserligen gillar jag hösten, men jag gillar inte att snön kommer så tidigt som den gjort de sista åren.


Känner nästan lite panik av att tänka på att det kanske blir en lika jäklig vinter igen, som det var förra vintern....  så det bästa är ju att inte tänka på det nu då. Det man inte kan påverka ska man inte offra krafter på....  det försöker i alla fall jag leva upp till.  Men det ÄR faktiskt inte så långt tills snön kommer...

   

Det är inte fönuftigt att bo nånstans där det är vinter 6 månader om året när man inte tycker om vintern....

   

   

I morgon, när det är midsommarafton, vore det trevligt att sitta ute i solen och äta, men ser man på väderrapporten så ska det regna här.  Det blir väl som på den där reklamfilmen då kanske.... ut med det dukade bordet, in med det när det kommer en regnskur, ut med det igen när det håller upp... o.s.v

   


Har läst några böcker på sistone där handlingen utspelar sig en bra bit tillbaka i tiden. På den tiden då kvinnorna var mindervärdiga varelser som betraktades som mindre vetande, och där männen var dom som styrde och ställde.

   

Vet ni att jag tror att det fortfarande finns massor av män som tycker så... dom har bara insett att dom måste försöka kamouflera dom där tankarna lite numera.  Men det där med att vara "herre i sitt eget hus" och att vara den som för hushållets talan utåt, det är väl den sortens tänkande det?


Jag är nog av den uppfattningen att alla vuxna människor har en egen åsikt om det mesta, och dessutom rätt att framföra den, oavsett sammanhanget, men så tror jag inte att alla tycker.


Jodå, när dom pratar om det så tycker dom så, men ord och handling är inte alltid samma sak.... det ser, och hör, man tyvärr ofta.

   

Jaja, det ligger väl några komplex där i botten nånstans och skvalpar omkring, så man ska väl inte bry sig....

    

   

Nu ska jag i alla fall gå ut i köket och kolla hur det går för den ingefärskryddade skinksteken som står i ugnen. Hoppas den är färdig snart... jag tror inte att jag har ätit något sedan frukosten kl 8 i morse, magen påstår i alla fall att den är hungrig nu.     

  

  

Hoppas att ni alla får en trevlig midsommar... utan regn och med massor av solsken.   

    


   


   



Ovido - Quiz & Flashcards