Tedsams blogg

Alla inlägg den 19 juni 2011

Av tedsams - 19 juni 2011 19:16

Ja, inte den där glamorösa sorten där trådsmala modeller vinglar fram på megahöga klackar inte.. utan en Cat-walk av Granloholms-modell.

   

Idag på promenaden kryllade det av katter överallt. När vi redan efter bara några minuter mött flera stycken katter så började jag räkna dem. 


Och jag kom till 18 stycken... på en timmas promenad. Och då hade vi ändå gått i utkanten av området, där det inte är speciellt mycket hus utan mer bara lite skog och ängar. Fast det är väl dit katterna dras förstås... för att fånga sork.

   

Att påstå att Salza gick hela promenaden på klospetsarna är inte alls att överdriva... och hon var säkert nöjd med dagens promenad eftersom hon lyckades jaga upp ett antal av dom i diverse olika träd. 

  

Och det blev hon ju inte direkt mindre taggad av....    

  

Men när vi kom tillbaka till "vår" gård så passerade vi en liten söt svartvit katt som satt i gräset bara en meter ifrån oss... men just där blåste det ganska så kraftigt, och det blåste åt "rätt" håll från kattens sida sett, ingen vittring nådde någon hundnos..


Och ingen av hundarna reagerade, det var bara jag som observerade katten.  Och lika bra var ju det, men hundarna gick kopplade så det hade inte hänt nåt i alla fall.

    

   

Idag har jag i alla fall friserat Salza, och det tar sin lilla tid. Och det som tar längst tid är tassarna. Ett jäkla pilljobb att få bort så mycket som möjligt och ändå få alla fyra tassarna att se bra ut. Fast dom är nog kanske inte så fina, tassarna.... för den som kan sånt där.... jag är inte så bra på just det. 


Det är lite som den där rocken som bidde ingenting till slut, ni vet.... jag klipper och klipper och klipper....  och kammar och kammar och kammar...


Fast på det stora hela så blev hon fin...    ännu finare än vanligt alltså   

  

Och när jag skulle fixa till svansen så fick jag superb hjälp. Just då var det en av gårdens katter som bestämde sig för att sakta, sakta promenera förbi där vi stod....  kanonbra... Salza stod som en staty med en stel, styv svans som jag kunde både klippa och kamma utan att hon ens märkte det tror jag.   

   

Ja, det var dagens stora händelse det... Salzas frisering. Vilka enormt händelserika och spännande dagar vi har...     

   


Jag kikade förstås också på SM-sidan idag medan finalen pågick, och där hittade jag bilder från gårdagen. Bilder på det ekipage som vann årets SM. Och bland annat så fanns där en bild på dem när de utförde stegförflyttningar till vänster.


Jisses... jag kan inte ens hålla reda på mina egna fötter när jag gör de där stegförflyttningarna, och jag är väldigt tacksam om jag kan undvika att snubbla över Salza    Och så ser man hur det kan se ut... när man har lärt in det riktigt... såååå imponerande.    

   

Tänk så många detaljer man skulle kunna jobba med, om man vore lite mer äregirig, eller vad man ska kalla det.  Målmedveten snarare kanske... eller nåt annat...  inte vet jag.


Problemet är nog lite att jag tycker att Salza är så duktig som hon är... jag som alltid annars är superkritisk till det mesta, jag ser nästan inga fel hos den ofelbara Salza.      Och det kanske inte är nåt stort fel att vara sån heller... inte vet jag. Det vore helt klart värre om det vore tvärtom....

    


    




   


Ovido - Quiz & Flashcards