Tedsams blogg

Alla inlägg den 18 juni 2011

Av tedsams - 18 juni 2011 16:51

Eller snarare kanske lite halvdålig med noll energi. Det enda ( förutom hundprommisen och andra tvingande saker) som jag orkar idag, är att sitta vid datorn och klicka runt... när jag inte ligger på sängen och halvsover.   

  

Och jag blir så glad när jag kikar på SM-resultaten... fast det är ju bara kvalresultat än så länge förstås... men i alla fall.  Ni vet, jag gillar ju det där med statistik...


Och tittar man på dagens resultat så ser man att man alltså kan ha en nolla i protokollet och ändå hamna på 30:e plats i kvalet.  30:e bästa lydnadshund i Sverige alltså.... om vi nu tror att alla duktiga lydnadshundar anmäler och deltar, vilket dom förstås inte gör.... men det är ju en annan sak det.

   

Jag blir så glad just för att det stärker min förvissning om att det är bättre att ha en hund som är antingen eller... antingen allt eller inget. Betygen 5-6-7... dom gillar jag inte. Jag är tveksam till 8:or också, men dom får duga... i nödfall   

  

Och med det menar jag inte alls att Salza alltid får 8:or eller bättre... Jag menar bara att jag personligen hellre tar en nolla då och då, och har hyfsat bra betyg på resten, än att vi gör ganska så slätstrukna betyg rakt över och slipper nollor. 


Sen gäller det förstås att nolla "rätt" moment också... inte det med högst koefficient kanske.    

   

Fast de som ligger i topp håller väl inte med förstås. De hade inte legat där med en nolla i bagaget inte....  men eftersom jag inte har den ambitionen, eller kunskapen eller vad man ska säga.... så utgårjag från mig själv nu då.


Men jag gillar inte slätstrukna hundar i nåt sammanhang. Hellre en sjujäklig sak som busar och lever rullan nästan jämt, än en hund som bara lunkar omkring utan ett enda vansinnesanfall.     

   

Ju galnare desto bättre.... så länge dom för övrigt är helt normala...     

   

  

Men åter till SM-kvalet.....


Bland de 15 bästa (som går till final imorgon) så finns det två stycken som "bara" har 7 i betyg på fria följet.  I och för sig så kan jag tänka mig att en 7:a där idag motsvarar minst en 9:a i andra sammanhang, men det säger också att man inte behöver förtvivla om man har svårt att få till just fria följet perfekt.

  

Vittringsapporterna verkar ha varit en stötesten för många. Även bland de femton bästa finns det många som har dåliga betyg på det momentet.  Men det är klart, det finns mycket att dra på där.  Många moment inom momentet så att säga....


Och inte så lätt för domarna kanske... en av de tävlande har 6 av ena domaren och 9 av den andra i det momentet. Och man kan se på många tävlande att just det momentet har bedömts väldigt olika av de två domarna...


Men det kanske är bra då att man har två domare... medel är det rätta betyget då kanske.

  

Ja, jisses... man kan sitta länge och kika på dom där resultaten... och gissa sig fram. Vore kul att ha sett allt i verkligheten, men även om man är där kan man ju inte se allt i alla fall. Dom kör ju i tre ringar under kvalet...

   

  

Vet ni att nu börjar min dator bete sig märkligt igen.... bäst att spara allt bladder jag skrivit nu då, innan alltihop försvinner igen.

    


Av tedsams - 18 juni 2011 12:16

Och då tänker jag närmast på det där med Lydnads-SM... fast det finns ju mycket annat också som inte är så lätt... men det tar vi sedan.

   

Har kikat lite på SM-sidan på nätet, och dom är jäkligt sena med att uppdatera med resultat, fast å andra sidan så är det ju ingen panik heller. Resultaten är ju som dom är, oavsett när dom publiceras...


Och redan före lunch hade deras tidsschema tydligen spruckit med en timma... ajajaj...   men å andra sidan behöver jag ju inte bry mig.   

    

     

Har en bekant på plats som hörde av sig via SMS, och bl.a kommenterade att bedömningen var så väldigt mycket hårdare där idag, än vad den vanligtvis är.


Och det är säkert sant, så brukar det ju vara. Och man kan fråga sig varför??


Gäller inte de ordinarie bedömningsanvisningarna på SM?? Eller är det helt enkelt ett sätt att slippa få 15 st vinnare på samma poäng kanske??


Många är ju så himla duktiga så det kanske är svårt att skilja dom åt om man inte redan från början tajtar till bedömningen.... ja, inte vet jag.


Fast med flera domare på varje ekipage så borde ju inte risken för exakt samma poäng vara så stor...  ja, inte vet jag.

  

   

Däremot så vet jag att Aldurs program som man använder för att räkna ut och redovisa resultaten är suveränt bra.


Det är ganska så lyxigt att sitta här, 50 mil från tävlingsplatsen, och ändå kunna se exakt vilka betyg varje enskild domare ger på varje moment för varje hund. Synd bara att man inte får tillgång till kommentarerna också... men det är ganska så suveränt som det är ändå.    

  

Hoppas det går bra för alla som det ska gå bra för... och att alla blir nöjda med sin insats i alla fall. Det är ju trots allt bara en som kan vinna.... men man kan ju nå sina egna mål kanske, och det är ju inte det sämsta det heller.

   

Men, som jag skrev igår (eller när det nu var)... många är ju nöjda bara med att få vara med på SM, och dom har ju redan vunnit sin seger dom.   

   

    

Här regnar det idag och det är inget kul alls.  Jag känner mig febrig fortfarande och har lite ont i halsen igen...   Fast det är väl dumt att klaga, det är längesedan jag var sjuk eller förkyld. Fast den där promenaden som vi ska ta snart, hundarna och jag... den lockar ju inte så våldsamt mycket får jag väl erkänna.   

   

Hoppas solen skiner på er!!!    

   

    


Ovido - Quiz & Flashcards