Tedsams blogg

Alla inlägg den 17 juni 2011

Av tedsams - 17 juni 2011 17:55

Han, min dator alltså. Han fick ett återfall idag igen, men lite konstgjord andning hjälpte denna gången också....  hoppas han rullar på ett tag till innan han dör på allvar.   


Jag har också fått ett litet återfall. Har fått ont i halsen igen, nu på andra sidan av halsen, och den där febriga känslan har inte helt gått över, hoppas att febern inte blossar upp för fullt igen. Får jag feber så får jag alltid hög feber, och då blir jag totalt utslagen... inte kul alls.

  

  

Men när jag var ute på promenaden idag så mötte vi en hund som gjorde ett utfall mot oss. Och jag funderar på vad som hänt med våra hundar eftersom man förr i tiden nästan aldrig såg sånt.


Jo, det är klart det fanns såna hundar då också, men kanske man då höll dom hemma, eller också var dom så strängt hållna att man inte märkte dom så mycket,


Inte vet jag.... men det jag minns mest från min barndom är hundar som sprang lösa lite som dom ville (trots att vi bodde i stadsmiljö), och där såg man inte heller nåt gruffande.


Men det är ju naturligtvis så att om vi också släppte kopplet till våra hundar och lät dom skutta iväg ut själva, då skulle det inte heller bli några kontroverser hundarna emellan.


Det är väl när vi håller i snöret som det blir jobbigt för dom antar jag.


Och så kanske den här trenden att hundarna oftare och oftare behandlas som små människor är en bidragande orsak till att dom beter sig lite jobbigt ibland. Jag har nog en känsla av att hundar var hundar på ett annat sätt för ett antal år sedan.


Numera är det alltför många som har alltför lätt att behandla sina hundar som små barn... och dä är det kanske inte så konstigt att dom beter sig märkligt.

    


I alla fall så hittade Salza en öppnad burk hundmat i ett dike idag när vi var ute. Vem sjuttan slänger en halvfull hundmatsburk i ett dike längs en gångväg mitt inne i ett stort bostadsområde????


Är det nån som haft matsäck med till sin hund när dom varit på promenad???


Varje gång jag kommer på Salza med att smaska i sig nåt (och det är inte helt ovanligt) så tänker jag lite halvt panikslagen: Tänk om nån lagt gift i det där??

   

Sånt händer ju... och det kan ju vara ett obetänksamt pojkstreck (eller vad man ska kalla det).... eller nån som tröttnat på alla katter och hundar här i området.


Hon är enorm på att hitta ätbara saker ute. Ibsen passerade den där hundmatsburken före Salza. Han reagerade inte alls... men hon slank ner i diket direkt.


Och jag trodde ju att det bara var en intressant doft....  När jag sansade mig och kollade så hade hon hela nosen inne i burken,  och att hon klarade sig från att skära sönder sig på locket och kanten, det var ju bara en himla tur.

  

  

Jag hoppas att febern håller sig borta ett tag för jag skulle behöva klippa Salza. Jag kammar och klipper henne, vet inte om det kan kallas för att trimma henne.... det kan det väl knappast antar jag.


Men det börjar bli dags nu... det är snart 9 veckor sedan. Ja, hon är inte våldsamt vildvuxen inte, men eftersom jag vill att hon ska se snygg och prydlig ut så är det dags nu snart igen.


Och Ibsens husse påstår att det är dags att klippa Ibsen igen också... fast för hans del är det bara 4 veckor sedan.


Det kan man inte tro... att det är mer jobb med en riesenpäls än med en springerpäls...

   

Men det är ingen snäll sysselsättning för armar och axlar, så jag drar mig alltid för det där... men ju oftare jag tar det, desto enklare är det ju. Fast ska jag ta båda på samma dag så har jag att göra några timmar.....  jaja, vi får väl se hur helgen utvecklar sig.

    

Hoppas att ni alla har en fin helg framför er!

  


  

   


  

   

Ovido - Quiz & Flashcards