Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 juni 2011

Av tedsams - 15 juni 2011 09:06

Ja, jag mår fortfarande inte så bra, ingen ork att göra nåt alls, men inte tillräckligt dåligt för att inta sängläge hela dan... så vad ska jag då roa mig med?


Jo, jag kan ju alltid reta upp nån genom att tycka till här i bloggen då kanske..  

   

   

I gårdagens blogg så undrade jag varför man har jaktprov, och för vem man har dom. En dum fråga tycker säkert i alla fall nån av dom som ev. orka läsa mina utläggningar. Men att fundera är ju alltid tillåtet.... hoppas jag.

  

När man kikar på jaktprovsstatistiken så kan man se att det nästan alltid är jaktvarianter som gått till pris på proven.  Och det är inte så konstigt, dom är ju framavlade för den sortens jobb.


Det märkliga är väl i så fall mer varför inte alla går till pris? I alla fall i nkl där man inte är beroende av att vilt fälls.


Det finns ju en och annan hund av DP-typ om också gått till pris, men dom är få. Och i de fallen ser man också att det oftast är "gamla rävar" som är förare... om nu det spelar nån roll.. men det gör det förstås. 


Det finns ju många krafter som påstår att DP-hundar inte har på dagens prov att göra, dom är chanslösa.... men i så fall så vederläggs ju det av att det finns några som faktiskt gått till pris.


Men dom kanske inte gör det av egen kraft så att säga. Det kanske är föraren som är såpass duktig och erfaren att hunden hjälps fram till ett pris. Med en mer oerfaren och oprövad förare kanske det inte blivit något pris... ?

   

Det är ju de facto så att en klantig förare kan förstöra mycket för hunden, men å andra sidan så kan en duktig hund, trots en klantig förare, göra ett kanonjobb och gå till pris ändå.

   

Men jag undrar....  om det nu är så att dagens jaktprov enbart är till för jaktvarianten av spaniels, varför skrev man inte de nya reglerna så då?


Eftersom det är en väl utbredd åsikt bland jaktprovsfolket så kan man väl lika gärna ta bladet från munnen och stå för sina åsikter, eller??

  

   

Det är ofrånkomligt att domaren inte blir påverkad när han/hon ser en hund av DP-typ föras fram för att jobba på ett jaktprov.


Lika ofrånkomligt som att en lydnadsprovsdomare påverkas när dom ser att nästa tävlande är en BC, då förväntar dom sig.... omedvetet kanske, men ändå.... snabbhet, fart och fläkt och precision.


Antar att en jaktprovsdomare som ser en DP-hund som nästa provhund (omedvetet?) förväntar sig dåligt tempo, dålig jaktlust och bristande lydnad.


Eller varför skulle det annars vara en utbredd "sanning" att DP-hundar inte platsar på jaktproven idag?

   

  

Och VARFÖR platsar dom inte på proven??? Jo, för att bedömingen har skärpts så att en DP-hund har svårt att finna domarens gillande. Några nya bedömningsanvisningar har ännu inte trätt i kraft....  alltså är det vedertagen praxis som styr.

  

Och då kan jag tycka att då kan man skippa jaktprov för spaniels, då kan man istället inför jaktprov som är öppna enbart för spaniels av jakttyp.


Man anammar mer och mer den engelska typen av prov och bedömningar, och det må väl vara hänt. Men då kan man lika gärna ta steget fullt ut och begrönsa proven till hundar av jakttyp. Det är ju i princip redan så i praktiken, men sätt det gärna på pränt också...

  

Fast... varför ska man bli så engelsk i allt som har med jaktproven att göra?  Är det inte viktigare att man får möjighet att fortsätta med att testa alla typer av hundar i "riktiga" jaktsituationer? För att kunna bedöma deras jaktliga egenskaper....


Jomenvisst.... Grundprovet finns ju numera.... för dom som vill fortsätta leka jakt med sin DP-hundar.  Det höll jag ju på att glömma... det "konstgjora" jaktprovet....


Jaja, vad jag tycker om det vet redan vissa av er, och ni som inte vet det vill säkert inte heller veta.

  

Och för att förebygga en del kommentarer nu då.... jodå, jag har rätt att tycka vad jag tycker även om jag inte startat någon hund på varken jaktprov eller grundprov på senare år. Att jag inte gjort det betyder inte att jag är dum i huvudet och inget kan och vet... och det betyder definitivt inte att jag inte har rätt att ha åsikter. 

   

Jag vet att många, många DP-ägare tycker att jag har fel här. Men jag tycker att om man har en hund med jaktlust, och dessutom möjlighet att träna sin hund inför ett jaktprov, då är ett grundprov lite blaha...


Det är att undervärdera hunden, den ska få visa framfötterna på ett "riktigt" jaktprov, och då utan att den i förväg ska bli betraktad som mindre duktig enbart pga sitt utseende.

   

  

Men... det är ändå nåt märkligt med dagens prov.... och nu måste jag erkänna att jag inte varit och titta på några jaktprov under det gångna året... jag har enbart läst statistiken, och den kan ju ljuga förstås. Men när man tittar på statistiken så ser man gamla erfarna hundägare som varit med i många, många år, som varit framgångsrika förr, och som har hundar av "den rätta typen", men som ändå inte gått till pris trots ett flertal prov. Sånt tycvker jag är märkligt....

  

På nåt vi så inbillar jag mig att det då har blivit svårare att få en hund till pris... och i så fall så har ju bedömningen förändrats.... vilket kan tyckas märkligt.

   

Det är väl bedömningsanvisningarna som ska styra prissättningen, inte de deltagande hundarnas standard? Duktiga hundar verkar trissa upp kraven för att en hund ska kunna gå tillpris, och det kan inte vara riktigt. 


Många duktiga hundar ger i så fall många 1:a och kanske HP, men inte ska kraven ökas för de övriga deltagande hundarna för det inte. De bedömningsanvisningar som finns, de finns, oavsett vilka hundar som deltar.

  

    

Och därmed kommerjag osökt in på liknande tankar inom lydnadsproven....

   

Där är det också risk för att de duktigate deltagande hundarna på en tävling på nåt vis sätter mallen för hur bedömningen ska ske när det gäller övriga hundar.

  

Eller tvärt om... en mindre duktig hund i början av tävlingen, höjer automatiskt betygen för de efterkommande, under förutsättning att de är hyfsat duktiga.

   


Jisses.... nu får jag både jaktfolket och lydnadsfolket efter mig...   men när det gäller jaktfolket tror jag att det är så illa att en praxis har tagit över, istället för de anvisningar som finns.


På lydnadsproven är det nog helt enkelt så att domarna också är vanliga människor. Det är oundvikligt att man påverkas av det man ser, åt båda hållen, och sedan finns det där i det undermedvetna vilket man vill eller ej.

  

Men även om antagligen finns domare som läser regelboken dåligt så är det i alla fall glädjande att det även i de nya reglerna för elitklass skrivs så här:


"In judging speed, the breed should be taken into consideration. The ideal for all breeds is not the same. When a dog reacts on the commands instantly and willingly, moves typically to his breed, keeps his pace and shows an interest in what he is doing, he should be awarded with full points if there are no lowering mistakes."

  

Står väl antagligen i dagens regler också, men det är något som verkligen tål att upprepas...

    

   

Om nu någon till äventyrs orkat läsa mitt babbel ända hit så kan jag glädja er med att nu är det slut.


Inte ens jag orkar babbla mer om det här nu....  men jag fick i alla fall en stund av en lång tråkig dag att gå.

  

  

Hoppas ni har en bra dag framför er... och att solen skiner på er. Här regnar det...  

    



Ovido - Quiz & Flashcards