Tedsams blogg

Alla inlägg den 21 maj 2011

Av tedsams - 21 maj 2011 10:07

  

Var ute och tränade med Salza förut, och en bit ifrån där vi var så gick promenadvägen som går runt den lilla Sticksjön som ligger här i området. Knappt 1200 m är det runt sjön... och där kom dom..... power-walkarna...   

  

Dom hörde nog inte ihop som grupp, för där vägen delade sig gick en del åt vänster och en del åt höger... men det såg kul ut. Med ungefär ½-1 minuts mellanrum kom dom.... en låååång rad... och dom klev iväg väldigt energiskt... de flesta av dom i alla fall.    


Och däremellan kom det hundägare som i sakta mak rastade sin hund....  rena folkvandringen... men vad annat kan man vänta en solig lördagsmorgon.

  

Vi har i alla fall tränat en stund i värmen, Salza och jag. Och det enda vi egentligen jobbar på nu är att hon ska få upp ångan och tycka att det är kul att träna.  Och där gör ju snörbollen sitt jobb ganska så bra...


Tänk att jag blir fortfarande på lika gott humör, som jag alltid blivit, när jag står och tittar på en glatt skuttande Salza som far omkring i gröngräset med sin älskade snörboll. Det är ren och skär livsglädje det....  

  

   

Och när vi kom hem så hade Kurt besök av grannen och hennes hund. En liten blandrasvalp på 4 månader, och tänk att Salza skötte sig kanonfint. Inget tilltufsande eller nåt annat sånt, inte ens när valpen klättrade på henne.... hon bara viftade lite frågande på svansen och nosade och gjorde till och med en lekinvit åt valpen. Fast det gick inte så bra... valpen var i koppel och inomhus är ingen bra lekplats för en yster valp.    

    

     

I morse var jag uppe före kl 6... det är ingen idé att somna om när jag väl blivit väckt, jag får bara huvudvärk då. Så strax efer 6 var jag ute och körde två fulla skottkärror med matjord, den ska jag ha i uteblomkrukorna.


Föreningen där vi bor har köpt flera stora högar med matjord som vi bara kan hämta ifrån, och det var är finfin jord... det är ju bra att vi slipper köpa och släpa hem tunga säckar.  

  

Men nu känns det som att jag har varit vaken väldigt länge.... Salza har slocknat på det svala golvet, och jag skulle kunan tänka mig att slänga mig på sängen en stund, men det är nog inte nån bra idé.    

   

Vi tränade ju som sagt förut... och idag tränade vi fritt följ, dumrutan, skick till konen, och så lite rolig apportering med metallapporten. Och så fjärren, men det är meningslöst och dumt att träna det när jag är ensam...  jag är övertygad om att jag belönar även fel då....        

  

Och när jag tränar dumrutan så gör jag det oftast utan markeringar... och då blir resultatet, i början i alla fall... att Salza sedan när det är vanligt fritt följ och inte dumrutan... då stannar hon efter 4-5 meter, för så gör man ju i dumrutan och den tränade vi nyss.

   

Det där är ett typexempel på ringrostighet hos Salza. När jag tränar så vill jag att hon lyssnar på vad jag säger, och inte gör det hon tror, eller det som det verkar som att vi ska göra (pga markeringar och sånt) eller det vi gjorde nyss.


Att kasta en apport, och sedan säga Ligg! istället för Apport! är ett bra exempel på hur min knorkiga hjärna funkar....     och Salza blir inte "avtänd" av sånt, hon blir istället ännu mer taggad när hon sedan äntligen får göra det där som hon trodde..

  

  

Nu... medan jag skrev det här... tog jag en paus och målade sista halvan av altangolvet. Kurts rygg är inte gjort för sånt, medan min däremot fixar sånt hyfsat bra.


Men nu har vi snart målat allt som går att måla på den biten av huset som är "vårt"....  rött på väggarna, brunt på förrådsdörren och på fönsterkarmarna, grönt på lägenhetsdörren och grönt på altangolvet... det som är kvar är det vita runt fönster och dörrar.


Sen har vi den mest välmålade och välskötta lägenhetsyttersidan i hela området    

   

  

Men nu är det väl nästan lunchdags för oss som gick upp före klockan 6, eller? Sen ska jag slänga mig på sängen med en bok innan det är dags för hundpromenaden.  Om det inte finns nån kul repris på TV förstås, men det gör det väl inte...  skulle kunna tänka mig att slötitta på nåt sånt nu.

   

Hoppas ni får en fortsatt bra helg!!     

   

   





Ovido - Quiz & Flashcards