Tedsams blogg

Alla inlägg den 18 maj 2011

Av tedsams - 18 maj 2011 10:18


Fast jag borde förstå... jag har gått en hel del utbildningar i pedagogik och inlärning och personlig utveckling och ledarskapsutbildningar och sånt där, men jag förstår ändå inte hur folk är beskaffade.


Jag tycker att jag har hyfsad koll på hur hundar är beskaffade och funkar, men hur människor funkar är fortfarande ett mysterium.   

  

Ibland så tror jag att vissa människor helt saknar förmåga att tänka själva. Dom bara gör som andra säger, utan att tänka.  Och då förstår jag ändå inte vad som är urvalet för vilka som får bli förebilder för dom där icke-tänka-själv-arna.


Vad är det som gör att dom tror så mycket mer på en person än på en annan??  


Fast det är väl det där med personkemi och förmåga att prata för sin sak förstås...  men jag förstår ändå inte att det finns så många människor som bara sväljer vad andra säger... trots att det inte finns nån som helst substans i det om man forskar lite.

    

Sen... å andra sidan... så är det lika svårt att förstå dom där människorna som aldrig tar intryck av någon annan. Det är lika obegripligt det. 

  

Ni vet... det är ju bara jag som är alldeles perfekt hela tiden....    

   

Nog om det nu då.... men förbryllad blir man ibland.

   

   

Igår var vi faktiskt ute och tränade, och hon är ringrostig Salza. Jag också  kanske, men det märksnog mest på Salza     


Men hon är piggelin nu i alla fall. Inte för att det märks så speciellt på lydnadsplanen, men det är ju en av de saker vi jobbar på.... 


Men det märks till vardags... I går när vi kom in efter promenaden så fick hon ett idiotryck och skulle rusa runt i lägenheten med en leksak i munnen. I vår lägenhet kan man springa runt, runt , runt.... men vi har superhalkiga golv....


Hon blev något frustrerad kan man väl säga.... hon fick ju inte grepp när hon skulle göra sina rivstarter.


Det var i såna lägen det var så bra att bara kunna öppna dörren ut till trädgården och så kunde dom röja runt där ute tills springet i benen var borta.


Nu få jag mest bara säga Nej, sluta! för det funkar inte att rusa omkring så inomhus... det är ett under om hon inte bryter benen av sig, eller sträcker sig, på de halkiga golven.   Men både Salza och jag tycker att det är tråkigt att hon inte kan få ha sina små ryck när andan faller på...

   

  

Jag har i alla fall ökat på motionen lite nu. Motionen på löpbandet alltså.... för Salza...    Om hon hela vintern, nästan varje dag, har sprungit samma sträcka i samma tempo så är det ju inte direkt nån motion längre... då har ju kroppen anpassat sig.

    

Jag har nämligen en plan    men den tänker jag hålla för mig själv så länge. Men ska den förverkligas så vill jag att Salza är i bra form. Hur jag själv ska komma dithän, det vete sjuttan....


Jag ska i alla fall börja med att inhandla nåt sånt där undermedel som gör att man blir pigg tror jag. Som jag känner mig nu så skulle jag kunna sova dygnet runt... och det både stående och sittande tror jag.    

   

  

Nu ska jag i alla fall gå ut och gräva upp några maskrosor från vår pyttelilla maskrosmatta. Egentligen borde det vara en gräsmatta, men det är det inte, och det spelar inte så stor roll heller. Men när maskrosorna blommat över så blir det så tråkigt om det inte finns något gräs alls. Jag ska göra lite plats för gräset så att det kan titta fram i alla fall nån liten tuva här och där mellan maskrosplantorna.    

   

   


    

   


   


Skapa flashcards